הישראליות בוול סטריט התחזקו בינואר: מדד גלובס-פרומתאוס היכה את מדדי הייחוס עם עלייה של 4.8%

בתת-מדד מדעי החיים, שנותר כמעט ללא שינוי מדצמבר, בלטה בצד השלילי מניית כן פייט, שצנחה 35% • במגזר הטכנולוגיה בלטה Wix עם זינוק של 17%, ותת-מדד הטכנולוגיה עלה ב-5.9% בסיכום חודשי

פסל השור המפורסם בוול סטריט / צילום: רויטרס, CARLO ALLEGRI
פסל השור המפורסם בוול סטריט / צילום: רויטרס, CARLO ALLEGRI

בשבועות שקדמו להתפרצות וירוס קורונה בסין בשלהי ינואר, שהובילה לתגובות חזקות בשוקי ההון העולמיים, נסחרו החברות הישראליות בוול סטריט במגמה חיובית, שהובילה את מדד גלובס-פרומתאוס, העוקב אחריהן, להכות את מדדי הייחוס ולעלות בינואר בשיעור של 4.8%. לשם השוואה, באותו חודש עלה מדד ת"א-125 ב-1.2% ומדד נאסד"ק הוסיף לערכו 2%.

תת-מדד גלובס-פרומתאוס מדעי החיים נותר בינואר כמעט ללא שינוי ביחס לדצמבר 2019, עם ירידה של 0.1%, בעוד מדד ת"א-ביומד עלה 2.7%, ואילו מדד נאסד"ק ביוטכנולוגיה איבד מערכו 5.6%. אחת החברות שבלטו בירידות בינואר בתת-המדד היא כן פייט ביופארמה, שמנייתה ירדה ב-35% לאחר מימוש כתבי אופציה במחיר מימוש מופחת.

גלובס-פרומתאוס - ינואר 2020
 גלובס-פרומתאוס - ינואר 2020

כן פייט הוקמה ב-1994, ומאז הקמתה עוסקת בפיתוח של מולקולה שנועדה לטיפול במחלות כבד ובמחלות חיסון עצמי (אוטואימוניות). החברה הודיעה בינואר על ממצאים ראשוניים חיוביים מניסוי משותף עם חברת יוניבו, בנוגע להשפעת פורמולה מבוססת קנאביס על חולים. בעקבותיהם, הגישה כן פייט בקשה לפטנט בבעלות משותפת של שתי החברות. 

מניות הטכנולוגיה הישראליות בארה"ב התחזקו בינואר והובילו את תת-מדד גלובס-פרומתאוס טכנולוגיה לעלייה של 5.9%. לשם השוואה, מדד ת"א-טכנולוגיה עלה 7.9% ומדד נאסד"ק טכנולוגיה הוסיף לערכו 0.3% בלבד. 

אחת החברות הבולטות בינואר בתת-מדד הטכנולוגיה היא Wix, שמנייתה זינקה בחודש שעבר 17%. החברה, שמספקת פלטפורמה לבניית אתרי אינטרנט ללא צורך בידע קודם בקידוד או בעיצוב אתרים, הוסיפה לערכה 35% ב-2019 וזינקה בשיעור של 765% מאז ההנפקה הראשונית לציבור בשלהי 2013. לפי תחזיות אנליסטים, בדוחות 2019 צפויה וויקס לרשום הכנסות של כ-762 מיליון דולר ו-EBITDA (רווח בנטרול ריבית, מסים, פחת והפחתות) של כ-114 מיליון דולר. נכון לסוף ינואר, אנליסטים המסקרים את וויקס ממליצים עליה ב"תשואת יתר", עם מחיר יעד של כ-157 דולר.

ירידה בביצועים הפיננסיים של סרגון

נציגה ותיקה במדד גלובס-פרומתאוס היא ספקית פתרונות התקשורת סרגון נטוורקס, שהונפקה לראשונה בנאסד"ק בשנת 2000 ונסחרת כיום בשווי שוק של 162 מיליון דולר. המניה בלטה ב-2019 בתנודתיות, ומעניין לראות איך תתנהג השנה. 

לדברי אייל שבח, שותף וראש תחום הטכנולוגיה בפרומתאוס ייעוץ כלכלי, "סרגון מספקת פתרונות תקשורת בטכנולוגיה אלחוטית ברוחב פס גבוה, המשמשים לתקשורת בין אלמנטים בליבת רשתות תקשורת, בעיקר של חברות סלולר בעולם. סרגון מאפשרת הגדלה ניכרת ברוחב הפס בתוך הרשת ללא צורך בשדרוג משמעותי של תשתיות קיימות". לדבריו, סרגון מאפשרת למפעילי סלולר לפרוס מהר ובעלות כוללת נמוכה יחסית רשתות חדשות באזורים מרוחקים, שבהם יקר או קשה לפרוס רשתות סיבים אופטיים. נוסף על כך, הוא ציין כי רשתות הדור החמישי מייצרות למוצרי סרגון יתרון גם באזורים צפופי אוכלוסין, שכן הן צפויות לאלץ מפעילי סלולר לעבות את הרשתות שלהם, בין השאר, בהוספת אתרי תקשורת רבים במרחב העירוני. התקשורת בין אתרי התקשורת הסלולרית נעשית לרוב באמצעות כבלים פיזיים, שפריסתם באזור אורבני צפוף עשויה להיות מורכבת, איטית ויקרה ביחס לחלופת התקשורת האלחוטית שמאפשרים מוצרי סרגון.

"הפתרון האלחוטי של סרגון מציב אותה בעמדה טובה לנצל שתיים מהמגמות העיקריות בעולם הסלולר", אמר שבח. "שדרוג רשתות מדור שלישי או רביעי לטכנולוגיות דור חמישי במערב, ובמקביל פריסת רשתות במדינות מתפתחות ובאזורים דלילי אוכלוסין, שבהם הטכנולוגיה האלחוטית היא האלטרנטיבה היחידה שמאפשרת פריסה מהירה וזולה".

לפי מחלקת המחקר של פרומתאוס, תוצאות החברה ברבעון השלישי של 2019 היו מאכזבות מעט למשקיעים, עם ירידה של כ-17% בהכנסות, שהסתכמו בינואר-ספטמבר ב-214 מיליון דולר. עם זאת, החברה הציגה שיפור בשולי הרווח הגולמי לכ-35% בתשעת החודשים הראשונים של 2019, לעומת 33.5% בתקופה המקבילה. הירידה בהכנסות פגעה בשורת הרווח הנקי, שירד ב-84.6%, מכ-11.5 מיליון דולר לכ-1.8 מיליון דולר בלבד - שיעור רווח נקי של 0.8%.

בפרומתאוס מציינים כי הירידה בביצועים הפיננסיים, בשילוב עם ביטולה של עסקה אסטרטגית מתוכננת (כפי שמסרה החברה בשיחת ועידה לאחר דוחות הרבעון השלישי), עשויות להסביר את ירידת מניית סרגון בכ-44% במהלך 2019, לאחר שב-2018 היא היתה מהחברות הבולטות במדד גלובס-פרומתאוס ורשמה עלייה של יותר מ-90%.

ירידה בהכנסות סרגון בהודו

מדיווחי החברה עולה כי הירידה בביצועים צפויה להיות זמנית, והיא מוסברת, בין השאר, בהאטה בהשקעות הסלולר בהודו. בפרומתאוס מוסיפים כי שיעור הכנסות החברה מהודו בתשעת החודשים הראשונים של 2019 היה כ-18%, לעומת כ-42% בתקופה המקבילה.

שבח מציין כי "למרות ההאטה בהודו, קיים ביקוש באזורים גיאוגרפים חדשים, ויש צורך בביצוע שדרוגים מצד לקוחות קיימים לתשתיות מתקדמות יותר. המעבר לתשתית דור חמישי מהווה מנוע צמיחה עתידי החל במחצית השנייה של 2020". סרגון מתחרה בתחום זה בשחקניות גלובליות חזקות כמו Huawei, נוקיה ואריקסון - תחרות המהווה מצד אחד סיכון מסחרי, אבל מצד שני, לדברי פרומתאוס, מייצרת פוטנציאל אקזיט משמעותי, מכיוון שמתחרה חזק שירכוש את החברה יוכל בסבירות גבוהה להפיק רווחים משמעותיים מאוד מהמוצרים, מעל ומעבר למה שסרגון תוכל להפיק כחברה עצמאית.

"אחד היתרונות הוא הפריסה הגלובלית של החברה, שמאפשר לה פוטנציאל לצמיחה והגדלת נתח השוק", אמר שבח. "יתרונות נוספים המבדלים אותה מהמתחרות הם הטכנולוגיה, החדשנות והעובדה שהחברה מספקת פתרון מקצה לקצה, שמאפשר ללקוחות להקים רשתות בעלות ביצועים גבוהים תוך ביצוע השקעות הוניות נמוכות ביחס לחלופות". לדבריו, מסתמן כי המעבר לדור החמישי ישנה את פני שוק התקשורת באופן מהפכני יותר בהשוואה לדורות קודמים, שידגיש את יתרונות סרגון ביצירת ערך ללקוחותיה. 

לפי פרומתאוס, בהשוואה לתשתיות הפועלות כיום, תשתיות הדור החמישי יכולות לקלוט ולנתב בקלות ובמהירות נפחים גדולים יותר של מידע, ובאמצעות יכולות אלה מסוגלות לנהל מספר עצום של צרכנים ולתקשר ביניהם, כולל תקשורת בין אלמנטים מתחום ה-IoT ("אינטרנט של הדברים") ובכלל זה מערכות תעשייתיות, כלי רכב, חיישנים, רובוטים וכדומה. למרות זאת, בפרומתאוס מוסיפים כי ראוי להביא בחשבון שלקוחות סרגון הם ברובם ספקיות הסלולר, שסובלות בשנים האחרונות מירידה בהכנסות ממנויים (ARPU), ולכן נאלצות להוריד מחירים ולהשקיע פחות בתשתיות בכלל, ובתשתיות דור חמישי בפרט.

"אין ספק כי תשתיות הדור החמישי ייפרסו - השאלה היא באיזה קצב. ככל שהקצב יואץ, כך האפסייד הגלום במניית סרגון צפוי להיות גבוה יותר", מעריך שבח. 

המדד, שהורכב על ידי כלכלני פרומתאוס ייעוץ כלכלי, מייצג את כלל החברות הישראליות הנסחרות בבורסות המרכזיות בארה"ב - נאסד"ק ובורסת ניו יורק, ובכלל זה חברות ישראליות שנרשמו ברישום כפול. חישוב המדד החל בתחילת 2015 ועמד על 1,000 נקודות ביום השקתו. משקל כל חברה נקבע בהתאם לשווי השוק שלה, אך לא יעלה על 10% מסך המדד. פרומתאוס ייעוץ כלכלי ומנהליה ביצעו בשנים האחרונות עבודות כלכליות לחברות הכלולות במדד. העבודה אינה מהווה ייעוץ ואין לראות בה תחליף לייעוץ השקעות