הנפקת ביכורי שדה נפגעה מנגיף הקורונה והצרות של נחום ביתן

על רקע מכירת הסניפים של הלקוח העיקרי, יינות ביתן, והשפעת התפרצות וירוס קורונה, דרשו המשקיעים להפחית את שווי ביכורי שדה בהנפקה ל-520-500 מיליון שקל, לעומת 600 מיליון שקל שדרשו בעלי החברה בתחילת הרוד שואו

משאית של חברת ביכורי השדה / צילום: איל יצהר
משאית של חברת ביכורי השדה / צילום: איל יצהר

השינויים המהירים בתנאי השוק דוחקים באחים אילן וששון שבע, בעלי חברת ביכורי שדה, להתפשר במידה ניכרת על השווי המבוקש בהנפקת החברה. ל"גלובס" נודע כי לקראת הנפקתה המתוכננת של משווקת הירקות והפירות, לוחצים הגופים המוסדיים להפחתה של עד 15% במחיר המבוקש.

ככל הידוע, המוסדיים מתמחרים את שווייה של ביכורי שדה ב-520-500 מיליון שקל "לפני הכסף", לעומת שווי של כ-600 מיליון שקל שביקשו בעלי החברה בתחילת הדרך, לצורך גיוס הון של כ-300 מיליון שקל. הפחתת השווי הנדרשת, אם יסכימו לה האחים שבע, עלולה להוביל גם להקטנה בהיקף גיוס ההון. החלטה סופית בעניין ההנפקה תתקבל בימים הקרובים על ידי האחים שבע וחתמי ההנפקה, אוריון וברק קפיטל.

לקראת הנפקת מניות ראשונית לציבור (IPO) פרסמה ביכורי שדה (בכ"ש) טיוטת תשקיף ראשונה לציבור במחצית הראשונה של ינואר, ובמקביל התחילה בסבב "רוד שואו" אצל הגופים המוסדיים, ותכננה להשלים את ההנפקה שבועות ספורים לאחר מכן. בינתיים, נדחה המועד המתוכנן של ההנפקה בכמה ימים.

המימון מכלירמרק לביתן מפחית חששות

בשוק יודעים לספר כי על ההנפקה מכבידים שני גורמים עיקריים: התפרצות וירוס הקורונה בסין, שגררה ירידות חדות בשוקי ההון בעולם בשבועיים האחרונים; ומכירת הסניפים של רשתות המזון של נחום ביתן, יינות ביתן ומגה, המהוות לקוח עיקרי לתוצרת החקלאית של בכ"ש. מנגד, הודעת ביתן מהשבוע שעבר על הזרמה צפויה של כחצי מיליארד שקל לעסקיו על ידי קרן כלירמרק, מסייעת להפחית את החששות מפני קריסה פיננסית והמשך צמצום הפעילות של בכ"ש מול הרשתות שבבעלותו.

בטיוטת תשקיף מעודכנת, שפרסמה בכ"ש מוקדם יותר השבוע, היא הציגה כמה עדכונים לגבי מערכת היחסים בינה לבין שתי הרשתות שבבעלות ביתן. בכ"ש צופה ירידה של עד כ-10 מיליון שקל בהכנסותיה הרבעוניות מהמכירות שלה לסניפי יינות ביתן ומגה, בעקבות מכירתם של שמונה סניפים - שישה שנמכרו בחודשיים האחרונים ועוד שניים הצפויים להימכר. בכ"ש ציינו כי "ההפחתה בהיקף המכירות לקבוצת יינות ביתן אינה משפיעה באופן מהותי על רווחיות החברה, שכן הירידה היא בהיקף של כ-2.5% ממכירות הקבוצה ממגזר פעילות זה".

עוד מעריכים בבכ"ש כי ההסכם של ביתן מול קרן כלירמרק "יביא לגידול מחדש בהיקף המכירות לקבוצת יינות ביתן".

לגבי הפעילות מול יינות ביתן מעדכנת בכ"ש גם כי בסוף ינואר היא התקשרה באמצעות רשת הסופרמרקטים שבבעלותה, רשת שוק העיר, בהסכם מותנה לרכישת הסניף של יינות ביתן בחולון, "בתמורה לסכום שאינו מהותי". מלבד מערכת היחסים של בכ"ש עם יינות ביתן, החברה מוסיפה כי היא בוחנת "התקשרות עם רשתות קמעונאיות נוספות למתן שירותי לוגיסטיקה ואספקה של תוצרת חקלאית ממרלו"ג הקבוצה".

כיום אחראיות המכירות של בכ"ש לרשתות של ביתן לכ-20% מהכנסותיה בפעילות שיווק התוצרת החקלאית, המהווה את עיקר פעילותה של בכ"ש. מלבד פעילות זו, מחזיקה בכ"ש גם ברשת המרכולים "שוק העיר" ובפעילות בתחום האשראי החוץ-בנקאי.

נטו צפויה להחזיק חלק משמעותי מההון

נושא שעל פי ההערכות, מקשה על האחים שבע לקבל את הפחתת המחיר הנדרשת בשווי ביכורי שדה, הוא הגדלת חלקה הצפויה של ענקית המזון נטו אחזקות בבכ"ש, שתיגזר מכך. לאחר ההנפקה צפויה נטו אחזקות, שנמצאת בשליטת דודי עזרא, להחזיק בנתח משמעותי מהונה של בכ"ש, בהתאם להסכם הפרידה שנחתם באחרונה בין הצדדים בקשר לשותפות בחברת ביכורי השדה דרום, האחראית על פעילותה המרכזית של בכ"ש.

בנובמבר האחרון סיכמו עזרא והאחים שבע, לאחר סכסוך ביניהם, על מכירת חלקה של נטו אחזקות (50%) בביכורי השדה דרום לידי בכ"ש תמורת 300 מיליון שקל, לפי שווי חברה של 600 מיליון שקל לחברה הבת של בכ"ש. במסגרת ההסכם נקבע כי מחצית מתמורת העסקה, 150 מיליון שקל, תוענק לנטו באמצעות הקצאת מניות בכ"ש אחזקות. בעוד שבתחילה העריכו האחים שבע כי נטו תחזיק בכ-15% מהון בכ"ש לאחר ההנפקה, במקרה שבו יירד שווייה, יגדל חלקה של נטו בחברה המונפקת ויוכל להתקרב לכ-20%.

לפי טיוטת התשקיף האחרונה, במסגרת מדיניות התגמול של החברה, בכ"ש מבקשת לאשר את תוקפה לחמש שנים, במקום שלוש שנים שביקשו תחילה. מטיוטת התשקיף עולה כי החל ביולי 2019 משלמת בכ"ש לבעליה, אילן שבע (יו"ר ומנכ"ל) וששון שבע (דירקטור ומשנה למנכ"ל), דמי ניהול חודשיים של 420 אלף שקל - מחצית הסכום לכל אחד - נוסף על מענק שנתי על בסיס תוצאות החברה של עד 2 מיליון שקל לכל אחד.