האם רשת לינקדאין היא בזבוז זמן? המומחים חלוקים

אתר מכוער שמציף את המשתמשים בקשרי ספאם - או פלטפורמה נהדרת ליצירת קשרים מפתיעים שכדאי להשקיע בה?

לינקדאין / צילום: רויטרס
לינקדאין / צילום: רויטרס

למה כן? משתמשים בפלטפורמה רק 17 דקות בחודש

יש יותר מ-673 מיליוני משתמשים בלינקדאין, אבל "לרובם יש חשבון כי אמרו להם שהם צריכים שיהיה להם חשבון - והם מעולם לא השתמשו בו או עדכנו אותו", אומר ד"ר אנדרו סלפק, מנהל המרכז ללימודי המשך במדיה חברתית באוניברסיטת פלורידה.

בשנים האחרונות, לינקדאין הפך לגורם תסכול בעולם המדיה החברתית: הוא אינו כיפי או ידידותי למשתמש, הוא מעט מכוער, והוא כורע תחת בקשות לקשרי ספאם וניסיונות של משתמשים לשווק מוצרים "במקום בניית יחסים, מה שהוא נועד לעשות", כפי שאומר לואיס גולדסטין, נשיא חברת בלו ווינד מרקטינג. "אני מקבל כמה הודעות ביום מאנשים שמנסים למכור לי משהו בלי לנהל אפילו שיחה".

האתר יכול גם לעודד העמדת פנים. הוא מקבל כל פנייה להתקשרות ולהתרברבות ברשתות העסקים הרחבות שלך, כשהרשתות הללו מייצרות בפועל מעט פעילות ואינטראקציה. "לרוב האנשים אין באמת תוכן מקצועי לחלוק - אנחנו לא משנים את העבודה שלנו פעמים רבות כל-כך ולא מופיעים בכתבי עת בתפוצה ארצית או מקבלים תארים חדשים", אומר סלפק. זו הסיבה לכך שהמשתמשים מקדישים ללינקדאין 17 דקות בממוצע בחודש, לעומת 55 דקות ביום לפייסבוק.

לינקדאין יכול להיות מקום נהדר למציאת כתובות אי-מייל או, אם אתה מגייס עובדים, לבדיקת קורות חיים במעט מאמץ, אבל אנשים נוטים להשאיר את הפרופילים שלהם מוזנחים, אומר סלפק. בנוסף, ישנו תמיד הסיכון שהם יקבלו הודעה שאתה מטריד אותם בלינקדאין.

למה לא? רזומה דיגיטלי חי

כשד"ר ביל שינדלר יצר לראשונה פרופיל לינקדאין, הוא עשה זאת רק כדי שהסטודנטים שלו יוכלו להשתמש בקשרים שלו כשהם מחפשים התמחויות ועבודה. אבל בזמן שהוא מחק בקשות לקשר ב-2015, הפרופסור לאנתרופולוגיה ולארכיאולוגיה בקולג' וושינגטון בצ'סטרטאון, מרילנד, ראה מסר ממנהלת ליהוק ברשת נשיונל ג'יאוגרפיק.

"חשבתי שזו מתיחה, אבל החלטתי להתקשר אליה", הוא אמר. "כעבור ארבעה חודשים מצאתי את עצמי בסוואנה באפריקה, מוקף בצוות צילום". השואו שלו, "הגזע האנושי הגדול", הושק בפברואר 2016.

הסיפור שלו אולי נדיר, אבל לכל הפחות, לינקדאין מאפשר לבני אדם להתחבר עם אחרים בתחום העיסוק שלהם. זהו רזומה דיגיטלי חי שאתה יכול לשלוח למעסיק פוטנציאלי, וכלי של מגייסי כוח אדם לאתר מועמדים טובים יותר. זוהי גם פלטפורמת מיתוג אישית, שבה אתה יכול להבליט את עצמך כמוביל דעה בתחום שלך, אומרת אליזה ליכט, יועצת דיגיטל ומחברת הספר "תשאיר את החותם שלך", מדריך קריירה בעידן המדיה החברתית.

אבל רק פרופיל לא מספיק. "להיות בלינקדאין זה צורך בסיסי", אומרת ליכט. צריך להציג בקביעות תוכן שרלוונטי לקריירה שלך - חדשנות של המעסיק שלך, משרות פתוחות ששמעת עליהן, שינויים בתחום שראית - בעמוד הבית, כמו שעושים בפייסבוק. "זו דרך נהדרת להגיע לכך שיצפו בנקודת המבט שלך, בערכים שלך ובהישגים שלך". זה מעלה את הסבירות ליצירת קשרים ומציאת הזדמנויות.