גבולות חופפים: סקודה קאמיק - כבונוס מקבלים גם מטריה

למבחר המתרחב והמבלבל של דגמי קרוס-אובר מקבוצת פולקסווגן מצטרפת עוד גרסת ביניים של המותג סקודה. עם תא נוסעים מרווח, עיצוב עדכני, מנוע חסכוני והתנהגות כביש נעימה ונוחה היא תיקח מכירות מהמתחרות – אבל גם מבית

לפני כחמש שנים היו לקבוצת פולקסווגן המורחבת כחמש משפחות דגמים בפלח ה-SUV והקרוס-אובר, חלקם הגדול דגמי פרמיום. בתחילת 2020 כבר יש לקבוצה 16 משפחות דגמים בפלח הזה, שמכסות כל תת-קטגוריה מוכרת ולא מוכרת. החל בדגמים עירוניים-עממיים ועד יוקרתיים-ספורטיביים.

שלל הדגמים הללו חולקים ביניהם פלטפורמות, מנועים, רכיבים ופריטי אבזור והם מתחרים לא רק בדגמים מקבילים של יצרנים אחרים אלא גם, ואולי בעיקר, זה בזה. אבל להנהלת פולקסווגן זה כנראה לא ממש משנה ובלבד שהשלם יהיה גדול מסך חלקיו. כלומר, שנתח השוק שלה יגדל בהתמדה.

אבל מנקודת המבט של הצרכנים בפלח ה-SUV, האסטרטגיה זו עשויה להיות מבלבלת, בלשון המעטה. קחו למשל את המצטרפת החדשה למשפחה ששמה סקודה "קאמיק" (התרגום, למי שמתעקש, הוא "מתאים בצורה מושלמת" בשפת האינואיטים של גרינלנד, או משהו כזה).

הקאמיק מתומחרת קרוב מאד לסיאט ארונה, אחד הדגמים המצליחים ביותר כיום בפלח הקומפקט SUV באירופה (ובארץ), והיא חולקת עם הארונה את רוב הרכיבים הפנימיים. אבל הקאמיק ארוכה יותר בכמה סנטימטרים וניצבת על בסיס גלגלים ארוך יותר בלא פחות מ-8 סנטימטרים, שמתורגם לתא נוסעים הרבה יותר מרווח. מהצד השני הקאמיק קצרה רק ב-15 סנטימטרים מסקודה קארוק (ומהאחות סיאט אטקה) אבל הרבה יותר גדולה מהאחות פולקסווגן T-CROSS , שנחתה במקביל בארץ עם מחיר גבוה יותר.

אם לא די בכך גם העיצוב של הקאמיק מנסה ומצליח לשבור את גבולות התדמית והסטטוס המוכרים של המותג סקודה. מחלקת העיצוב הצ'כית הרגילה אותנו בעבר לקווים פשוטים, תכליתיים ונאיביים, שמכוונים עבור לקוחות שרוצים אמצעי תחבורה ולא סמל סטטוס (מישהו אמר ציי רכב?). אבל לקאמיק יש עיצוב רענן עם נוכחות כביש בולטת בזכות עם פנסי חזית LED מפוצלים אופקית, כמו בטוארג, פרופיל צד נאה וזנב, שנראה כמו העתק של ב.מ.וו X1 מדור אחרון. רק הגריל המסורתי של סקודה נשאר במקומו כדי להזכיר לנו את המורשת.

גם תא הנוסעים ממשיך את מגמת הטיפוס כלפי מעלה של המותג. מערך הפיקוד עטוף ברובו בחומרי דיפון רכים ונעימים לעין, בניגוד למשטחים הנוקשים של סיאט ארונה, ובגרסה המאובזרת בה נסענו הוא מציע כסטנדרט את מיטב להיטי האבזור שברשימת האופציות של מותגי הפרמיום של קבוצת פולקסווגן, אבל עם תמחור של סקודה.

זה אומר לוח מחוונים רב-תכליתי על בסיס מסך LCD רחב, כניסה והתנעה ללא מפתח, מערכת קול משודרגת, מערכת מולטימדיה מקורית עם מסך גדול, מתגי שליטה בהילוכים מההגה וחבילה מתקדמת של מערכות סיוע לנהיגה, שכוללת בקרת שיוט מדור אחרון. נסו לקבל את זה ברכב של אאודי, שעולה פחות מ-200 אלף שקל.

כבונוס מקבלים גם מטריה מקורית של החברה, שחבויה בנישה בדלת. קצת מוזר, אבל כנראה עניין של מסורת.

סקודה קאמיק
 סקודה קאמיק

אחרי הכל זו סקודה

כפי שניתן לצפות מרכב מודרני של סקודה התא מרווח ושימושי. המושב האחורי רחב מספיק לשניים וחצי בוגרים עם מרחב רגליים, שלא יקפח גם גבוהי קומה; תא המטען עמוק ושטוח במצבו התקני ולאחר קיפול המושב האחורי יכול לבלוע כמעט מטען מסחרי של 1400 ליטר, יש גם חללי אחסון פנימיים ומשטחי השמשות הגדולים מעניקים תחושה מרווחת ואוורירית. תנוחת הישיבה גבוהה פחות מסיאט ארונה ומכמה מהמתחרים בפלח אבל סף הכניסה עדיין ממוקם בגובה נוח לכניסה וליציאה. כל העסק מורכב היטב ועטוף בנוי בבידוד, שמחדיר מעט מאד רעשי רוח במהירויות גבוהות.

סקודה קאמיק
 סקודה קאמיק

הקאמיק מיובאת כיום לארץ עם מנוע עם מנוע טורבו-בנזין בעל שלושה צילינדרים בנפח 1 ליטר, שמשרת כיום עשרות דגמים בקבוצת פולקסווגן, ועם מנוע 1.5 ליטר טורבו-בנזין בהספק 150 כ"ס. טרם פגשנו בגרסת ה-1.5 אבל מנוע ה-1 ליטר, שבו צוידה מכונית המבחן שלנו, מתאים למכונית כמו כפפה לתא הכפפות. הזאטוט מנייד את הרכב בנינוחות מרשימה ברחובות העיר הצפופים ובמהירויות בין עירוניות גבוהות, מאיץ בקצב מכובד (כ-10 שניות מעמידה ל-100 קמ"ש) , ועם משקל עצמי של 1.25 טון בלבד אין לו בעיה לשמור על קצב ראוי בעליות ארוכות עם כמה נוסעים.

בסל"ד גבוה הוא מייצר את צליל מחוספס וויברציות, שאופייניים למנועי שלושה צילינדרים, אבל ברוב המקרים התיבה כפולת המצמדים מייתרת את הצורך לטפס לכיוון הקו האדום בסיוע העברות חלקות וזריזות, שמרגיעות את המנוע.

כמו בכל הדגמים של הקבוצה שמצוידים במנוע הזה, מצב התכנות "הרגיל" די עצל והמצב הספורטיבי, שמחדד את תגובת דוושה ותיבת ההילוכים, הוא כמעט ברירת מחדל. כצפוי, צריכת הדלק בגרסה הזו היא מזערית ונהגים מתונים לא יתקשו להפיק 16-17 קילומטרים לליטר בתנאי אמת.

על הכביש הקאמיק היא אחת המכוניות הנעימות והמאוזנות ביותר שמוצעות כיום בפלח. המתלים מגהצים בצורה שקטה ומרשימה בורות, מכתשים וסדקים, שכבר הפכו לסימן ההיכר של האספלט הישראלי בחורף; המשקל העצמי הנמוך מעניק תחושה דינמית קלילה וצייתנית, שמפתה את הנהג להיכנס ולצאת מפניות הדוקות במהירויות גבוהות יחסית; הצמיגים הרחבים (בגרסת המבחן) מעניקים יותר אחיזה ממה שמערכת ההנעה הצנועה יכולה לאתגר; וההיגוי מדויק ונעים - אבל רק בתנאי שזוכרים לבטל את "מערכת הסיוע האקטיבית להיגוי". זו עושה ככל יכולתה לחבל בהיזון החוזר ולהפתיע את הנהג במשיכות היגוי בעת מעבר על סימוני כביש מעורפלים שטיפוסיים לכבישים ישראלים.

המחיר של סקודה קאמיק עם מנוע 1 ליטר ורמת אבזור תקנית מתחיל ב-125 אלף שקל ומעפיל ל-135 בגרסת ה"סטייל" המאד מאובזרת. דגם ה-1.5 מתחיל ב-131 אלף. התמחור ממוקם פחות או יותר באמצע בין שלוש-ארבע גרסאות מקבילות של הקבוצה ואין ספק שהוא מותח לקצה את גבולות ערך-התדמית של מותגי הקבוצה: אחרי הכל זו סקודה, שמציעה תמורה טובה יותר מאאודי Q2 אבל ב-50 אלף שקל פחות.

כמה מהמתחרות שבדרך

ניסאן ג'וק 2020

הדור החדש של ניסאן ג'וק, שיגיע בקרוב, שומר על סגנון עיצוב אוונגרדי ומציע יותר מרחב פנימי ותא מטען מוגדל. המנוע התקני הוא טורבו-בנזין עם 3 צילינדרים בנפח 1 ליטר, שמייצר 117 כ"ס ומשודך לתיבה כפולת מצמדים. האבזור התקני שודרג משמעותית וכולל ערכה עדכנית של מערכות סיוע לנהג ושיפור באיכות החומרים

פיז'ו 2008 2020

פיז'ו 2008 החדשה שנמצאת בדרך מציע עיצוב עם הרבה יותר נוכחות מבעבר ותא נוסעים מרווח יותר עם בסיס גלגלים באורך 2.6 מ' ותא מטען בנפח 434 ליטר. מערך הפיקוד מבוסס על מסכי LCD והנדסת אנוש מתקדמת ומנוע הבנזין העיקרי יהיה 1.2 ליטר עם שלושה צילינדרים בהספק 130 כ"ס עם תיבה אוטומטית בת 8 מהירויות

קיה סלטוס

מעבר לפינה נמצא דגם הביניים החדש של קיה, שיגיע אלינו כנראה בתקינה אמריקנית. הממדים מעט גדולים יותר מאלה של האחות יונדאי קונה, העיצוב מוחצן ותא הנוסעים מאובזר היטב. בארה"ב הוא מוצע עם המנוע של הקונה, 1.6 ליטר טורבו-בנזין עם 175 כ"ס ותיבה כפולת מצמדים