דעה: מכירת גילת - פימי אמרה להרים ידיים

עם כל הכבוד לסופרלטיבים העצמיים שבכירי גילת מרעיפים על העסקה, הרי שחוץ מפימי וממשקיעים שעלו על הספינה בשנים האחרונות והרוויחו, המשקיעים ארוכי-הטווח בחברה יצאו מההשקעה הזו בשן בעין

גילת לוויינים  היא חברה ותיקה שהוקמה בשנת 1987 והונפקה לראשונה ב נאסד"ק בשנת 1993. לאחרונה נודע כי החברה תמוזג לחברת קומטק האמריקאית, במה שתוקשר כ"עוד אקזיט טכנולוגי מוצלח". אולם להבנתי מדובר ב אקזיט מאכזב שנעטף באריזה של הצלחה זוהרת.

על פי דוחות גילת לסיכום תשעת החודשים הראשונים של 2019, ההפסד המצרפי שצברה מגיע לסכום אסטרונומי של 695 מיליון דולר. זאת, בשעה שהיא צפויה להימכר תמורת כ-580 מיליון דולר. בנטרול המזומנים העודפים נטו עומד תג המחיר של גילת בעסקה על כחצי מיליארד דולר - נמוך מההפסד המצרפי שרשמה במהלך השנים.

המכירה תהווה סוף מסלול מאכזב עבור חלק מבעלי המניות של החברה, ובוודאי עבור תעשיית ציוד התקשורת המקומית, שרואה עוד חולייה מרכזית בה מוותרת על החלום להיות שחקנית עצמאית בתחום. גילת עבור רבים היא לא עוד חברת טכנולוגיה. מדובר בחברה שהציתה במשך שנים את דמיון המשקיעים, גייסה הון רב, דיווחה על חוזי ענק, אך גם על הפסדי ענק, תוך שהיא מסבה למשקיעים במהלך רוב שנותיה הציבוריים מפח נפש.

עם זאת, גילת לוויינים של שלוש השנים האחרונות היא חברה משתפרת אשר לה הישגים לא מבוטלים בחלק מהפעילויות העסקיות, ובעיקר במעבר מהיותה חברה הפסדית לרווחית. ואולם המסע לשיקום החברה הסתיים במכירה, אשר התקבול החלקי במניות קומטק לא צריך לטשטש ולהפכה לעסקת מיזוג.

כאמור, לאחר שנים ארוכות של דימום, בשלוש השנים האחרונות עברה גילת לרווחיות, כשבשנת 2017 הציגה מכירות של 282 מיליון דולר ורווח של 6.8 מיליון דולר, וב-2018 מכרה ב-266 מיליון דולר והרוויחה כבר 18.4 מיליון דולר (לשם השוואה, בשנים 2014-2016 הפסידה החברה במצטבר כ-60 מיליון דולר). יתר על כן, באפריל 2019 חילקה גילת לראשונה דיבידנד בהיקף נאה של 25 מיליון דולר, והאופטימיים שבין המשקיעים יכלו לקוות ל"שחר של יום חדש" בכל האמור בפירות שמניבה להם ההשקעה בחברה.

בתשעת החודשים הראשונים של 2019 הרוויחה גילת כ-12.3 מיליון דולר, וה-EBITDA (רווח תפעולי תזרימי) המתואם שלה עמד על 27 מיליון דולר. על פי תחזית החברה, לסיכום שנת 2019 היא תציג מכירות של 270-260 מיליון דולר ו-EBITDA של 42-38 מיליון דולר.

בשוק ההון תלו תקוות לא מעטות בצמיחת פתרונות הלוויין הניידים (המוביליטי) של גילת, שהיקף המכירות השנתי מהם ב-2018 הגיע ל-97 מיליון דולר ושולי הרווח הגולמי השתפרו לכ-50% - הרבה מעל לשולי הרווח הגולמי של הפעילויות האחרות בגילת. על פי הערכת החברה, פתרונות המוביליטי יניבו מכירות של 105-108 מיליון דולר בשנת 2019 כולה. בהינתן המומנטום העסקי של השנים האחרונות ותמחור המניה בשוק, ניתן היה לצפות למיצוי הפוטנציאל העסקי של החברה באופן עצמאי, או לחלופין למכירתה לפי תג מחיר גבוה יותר.

פימי הוציאה מים מהסלע, המשקיעים הוותיקים יצאו בשן ועין

מנכ"ל גילת התגאה בפרסומים בתקשורת אודות העסקה על כך שהמחיר מבטא פרמיה של 30% על מחיר השוק ערב דליפת דבר העסקה המתגבשת לשוק. לתפיסתי מדובר בפיצוי חמוץ עבור המשקיעים, שהאמינו במשך שנים בחזון של החברה. עסקת המכירה ומיזוג גילת לוויינים רחוקה מלהיות בשורה משמחת, ולמען האמת מדובר באירוע די עצוב.

יו"ר גילת, דב בהרב, ציין בהודעת לבורסה כי מדובר ב"תוצאה מצוינת לבעלי המניות שלנו". עבור קרן פימי, שמחזיקה ב-34.1% ממניות גילת, אכן מדובר בתוצאה מצוינת, אך האקזיט המרשים של פימי לא צריך לטשטש את התמונה הכללית. והיא מאכזבת.

קרן פימי תצא מהשקעתה בגילת ברווח של כ-125 מיליון דולר ועם תשואה של יותר מפי 2.5 על ההשקעה. פימי הציגה כאן דוגמה נוספת למתכון המוכר שלה - להוצאת מים מן הסלע, אך עבור רבים מהמשקיעים שמלווים את החברה לאורך כמעט שלושה עשורים כחברה ציבורית, הסיבוב האמור לא רלוונטי וההשקעה עצמה פשוט גרועה.

עם כל הכבוד לסופרלטיבים העצמיים שבכירי גילת מרעיפים על העסקה, הרי שחוץ מפימי וממשקיעים שעלו על הספינה בשנים האחרונות והרוויחו, המשקיעים ארוכי-הטווח בחברה יצאו מההשקעה הזו בשן בעין. להבנתי, נכון היה לנסח את המשפט של היו"ר בהרב אחרת ולומר כי "בנסיבות שנוצרו בחברה ובתעשייה, הגענו למסקנה כי נתקשה להציף ערך מהותי לאורך זמן, ולפיכך אנחנו קמים מהשולחן, קוטפים את פירות השיפור העסקי החד של השנים האחרונות וממשיכים הלאה". 

הכותב הוא יועץ כלכלי, דירקטור וחבר ועדות השקעה בגופים מוסדיים. כותב המאמר ו/או החברה עשויים להחזיק או לסחור בניירות הערך המצוינים בכתוב. האמור בכתבה אינו מהווה תחליף לשיווק השקעות ו/או ייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם