דעה: אל תקרא לי בומר: בוטיג'ג' וסנדרס מגדירים מחדש את פער הדורות

אז האם "הבומר" בתחפושת ימשיך להמריא? במפלגה הדמוקרטית מבוהלים מהאפשרות שסנדרס הפרוגרסיבי או בוטיג'ג' חסר הניסיון ייבחרו ויעמדו מול טראמפ, שלתפיסתם יאכל את שני אלה בלי מלח

המתמודדים קלובוצ'אר, בוטיג'יג, סנדרס, ביידן, וורן וסטאייר / צילום: רויטרס, Brenna Norman
המתמודדים קלובוצ'אר, בוטיג'יג, סנדרס, ביידן, וורן וסטאייר / צילום: רויטרס, Brenna Norman

הפיאסקו הארגוני בפריימריז של המפלגה הדמוקרטית במדינת איווה, לקראת הבחירות לנשיאות ארה"ב בנובמבר 2020, מתחיל להתבהר. לאחר עיקוב של כ-48 שעות בשל קריסת אפליקציית הנתונים - מתברר כי שני המנצחים הגדולים של הבחירות המקדימות במדינה הראשונה לבחור הם ברני סנדרס בן ה-78, זקן המועמדים ופיט בוטיג'ג' בן ה-38, הצעיר שבמתמודדים. מאחוריהם משתרכים אליזבת וורן הפרוגרסיבית וג'ון ביידן, סגן הנשיא לשעבר המסמל את הממסד הוותיק של המפלגה הדמוקרטית. המפלה של ביידן כואבת במיוחד מאחר שעד לאחרונה הוא הוביל את כל הסקרים שנעשו לקראת הפריימריז של המפלגה.

התגובות להצלחתו חסרת התקדים של פיט בוטיג'ג', שככל הנראה ניצח בפער קטן באייווה, מגיעות אט אט בצל נצחונו הגדול של טראמפ במשפט ההדחה בסנאט.

ב-CNN, לדוגמה, ניסו להסביר את הצלחתו המפתיעה של בוטיג'ג', ראש עיר לשעבר של עיר קטנה באינדיאנה וללא כל ניסיון בפוליטיקה הארצית, בכך שבשל היותו נציג המיד-ווסט, קרי, המערב התיכון, בו כמה מדינות שהיו דמוקרטיות התהפכו בבחירות 2016 ובחרו בטראמפ, נדמה לדמוקרטים כי יש לו סיכוי להפוך בחזרה את אותן מדינות בבחירות 2020 ולהביא למפלתו של טראמפ.

בעוד אמצעי התקשורת מנסים להסביר מה קרה ואיך בחור צעיר ולא מוכר השאיר מאחוריו את ביידן הוותיק בעודו נצמד לסנדרס, שהסקרים האחרונים חזו לו ניצחון גדול באייווה, מתברר יותר ויותר כי יש שחקן מרכזי חדש במערכת הבחירות הזו - הוא צעיר, הוא הומו מוצהר הנשוי לבן זוגו, הוא שירת בצי האמריקאי באפגניסטן ורוב הציבור האמריקאי מתקשה להגות את שמו.

אחד הנתונים המעניינים, שהתפרסמו ב"ניו יורק טיימס" בנוגע לבחירות באייווה, הצביע על כך שלסנדרס יש תמיכה רבה יותר בקרב המצביעים הצעירים, בני דור ה-Z (ילידי 1996-2008) ובני דור ה-Y (ילידי 1980-1995), ואילו בוטיג'ג', בן דור ה-Y בעצמו, פופולארי יותר בקרב המבוגרים - בני דור ה-X (ילידי 1965-1979) וה"בייבי-בומרס" (ילידי 1945-1964). ואכן, הכוח המניע מאחורי סנדרס השועל רב הניסיון, הפרוגרסיבי, התומך בסוציאליזם-דמוקרטי ומסומן על ידי אויביו כקומוניסט, הם צעירים וצעירות המלווים אותו לכל מקום ומתנדבים בהמוניהם למען המערכה הפוליטית שלו. סנדרס, אשר עבר התקף לב במהלך הקמפיין הנוכחי ומאז רק המריא בסקרים, אינו שייך אפילו לדור ה'בייבי-בום'. הוא יליד 1941 ושייך למה שמכונה 'הדור השקט', שיש הטוענים שקיבל את שמו מכיוון שהתבגר בצל המקארתיזם האמריקאי שחייב שתיקה.

בשנה האחרונה הפך השימוש במילה 'בומר', מלשון 'בייבי-בומרס', לסימון מתייג וסטריאוטיפי בקרב צעירים של כל מי שהוא 'מיושן' ו'לא רלוונטי'. לדוגמה, כל מכחישי שינוי האקלים הם 'בומרים' על פי השיח של דור ה-Z ברשת. גם קפיטליסטים אדוקים נתפסים כ'בומרים' לא רלוונטיים ומסוכנים. על פי ההגדרות האלו, סנדרס הסוציאליסט, הלוחם בהתחממות הגלובלית הוא ההיפך מ'בומר' - הוא משקף את העמדות של צעירי ארה"ב כפי שהן משתקפות במחקרים של מכון PEW האמריקאי. סנדרס, במובן הזה, הוא הכי צעיר שיש.

בוטיג'ג', למרות היותו גיי מוצהר, עניין המעניק לו הילה חתרנית, הוא 'ילד טוב אמריקה' טיפוסי. בעברו עבד בחברת ההשקעות מקנזי והפתרון שלו למשבר ביטוחי הבריאות האמריקאי אינו סוציאליזם והלאמה אלא איזון בין ביטוח בריאות ציבורי לביטוח בריאות פרטי. מתפקדי המפלגה הדמוקרטית המבוגרים והמבוססים, אשר רואים בסנדרס ובוורן הפרוגרסיבים 'משוגעים' וחווים את ביידן כ'משעמם', מתחברים לתפיסות היחסית שמרניות של בוטיג'ג', הארוזות בעטיפה צעירה וכריזמתית פחות או יותר. במובנים מסוימים בוטיג'ג' הוא ה'בומר' האמיתי, הוא אפילו תומך במתן סיוע לישראל, עוד עמדה הנתפסת כ'בומרית'.

אז האם ה'בומר' בתחפושת ימשיך להמריא? במפלגה הדמוקרטית מבוהלים מהאפשרות שסנדרס הפרוגרסיבי או בוטיג'ג' חסר הניסיון ייבחרו ויעמדו מול טראמפ, שלתפיסתם יאכל את שני אלו בלי מלח. אבל רבים ממתפקדי המפלגה הדמוקרטית חושבים שדווקא בוטיג'ג' בעל הבייבי פייס, שמרן בעטיפה ליברלית, הינו היחיד בעל הסיכויים לנצח את שנוא נפשם - דונלד טראמפ. 

הכותבת היא סוציולוגית וחוקרת טלוויזיה במכללה האקדמית תל-אביב-יפו ובאוניברסיטת שיקגו