ראש עיר, רק בן 38 ורוצה לשבת על כיסא הנשיא: מי אתה "מיור פיט"?

הבחירות המקדימות לראשות המפלגה הדמוקרטית באיווה לוו במבוכה גדולה בגלל העיכוב בפרסום התוצאות, אבל גם בהישג אלקטורלי מרשים לראש עיר צעיר בשם פיט בוטיג'ג' • למה בוחרים רבים מעדיפים אותו על פני ברני סנדרס או אליזבט וורן המנוסים, ומה הוא חושב על ישראל?

פיט בוטיג'ג' / צילום: ג'ון סאמרס, רויטרס
פיט בוטיג'ג' / צילום: ג'ון סאמרס, רויטרס

הבחירות המקדימות במפלגה הדמוקרטית עלו השבוע הילוך, עם ההתמודדות שנערכה באיווה. בחירות שלוו בברדק שלם ובעיכוב פרסום התוצאות, אבל גם בשם חדש יחסית עבורנו - פיט בוטיג'ג'.

בעוד התוצאות מזדחלות ונערמות בקצב איטי, קצב שיכול היה לאפיין ספירה במדינה מזרח תיכונית המוכרת לנו היטב, החדשות הגדולות שיצאו מאיווה השבוע הן כמעט-ניצחונו של ראש עיריית סאות'-בנד. פיט בוטיג'ג', או ראש-העיר-פיט, כפי שהוא ממליץ לרבים לכנותו, צעיר בן 38, משלים פערים פוליטיים במהירות.

בוטיג'ג' הוכרז כמנצח בהתמודדות הראשונה, הקאוקסס באיווה. הברדק של המפלגה הדמוקרטית באיווה, בספירת הקולות, שלל ממיור פיט את ההנאה של נאום ניצחון ותדהמת הפרשנים באולפנים. נשללו ממנו מחמאות מרחיקות לכת על יכולת ארגון וגם ביקורת צפויה על היותו צעיר מדי, חסר ניסיון, בלתי מוכר ואחד שאינו מסוגל להביס את הנשיא הרפובליקני, דונלד טראמפ.

מיור פיט, נהג בחוכמה פוליטית עוד ביום שני בלילה. הוא לא חיכה שהמפלגה הדמוקרטית, סניף איווה, תספור את הקולות, וביצע ספירה עצמאית. תוך זמן קצר אחרי שנודע שהאפליקציה הייעודית המפלגתית לא מתפקדת, הצוותים של פיט הוציאו לכלי התקשורת מידע שיש בידיהם לפיו הוא מוביל. שעה לאחר מכן, הוא נעמד על במה ונאם נאום ניצחון. גם זה הפתיע את הפרשנים באולפנים שסנטו בו על החוצפה, ההגזמה.

ובכן, מיור פיט רק נראה מן הצד כבעל "בייבי-פייס" וכמי שרוצה להצטייר כ-sweetheart של אמריקה. המציאות הרבה יותר מורכבת. גם כשאיווה אינה משמשת אינדיקציה מוחלטת לאופן שבו יראה המרוץ הפוליטי הדמוקרטי מכאן והלאה, הרי שההישג של השבוע הוא כולו שלו.

"בוטי-מי?"

לפני יותר מחצי שנה, אמר לי חבר, מיקי ברגמן, שעלי לשים לב היטב למועמד הצעיר בחבורה, פיט בוטיג'ג'. כמו רוב האנשים, השבתי: "בוטי-מי?" ודפדפתי הלאה. ברגמן, ישראלי לשעבר החי שנים ארוכות במדינת וירג'יניה התוודע לבוטיג'ג' בשנת 2013, כאשר קבוצה של מומחים יצאה מטעם "מרכז ריצ'רדסון למעורבות גלובלית" (עמותה אמריקאית הפועלת במדינות עולם שלישי ובאתרים הקשים ביותר, למען קידום שלום ומעורבות אזרחים. העמותה חילצה מספר רב של חטופים מידי ממשלים סוררים) - לפעילות במיניאמר.

ברגמן התלהב מבוטיג'ג'. "יש לו מצפון מוסרי ברור ומבוסס על ערכי ליבה, חכמה ויכולת להבחין בניואנסים, אינטליגנציה גבוהה היכולה להתמודד עם אתגרים ומצבים לא צפויים, וכישורים לעשות זאת, גם כאשר בידיו מידע חלקי", כתב ברגמן על בוטיג'ג' ביוני 2019. ברגמן אירח בביתו, בוירג'יניה, אירוע השקת קמפיין ונסע במיוחד לאינדיאנה כדי להיות חלק מנאום מדיניות חוץ של בוטיג'ג'.

עוד מוקדם עוד לדעת אם בוטיג'ג' יהפוך להיות שם חובה, נישא בפי כל. התחושה מן ההתרחשויות באיווה, היא שדרכו עוד ארוכה מאוד. דבר אחד ברור בסיום השבוע הפוליטי באיווה: לפחות ברמת הפוליטיקה הפנים אמריקאית, בוטיג'ג' יהיה בעל-שם.

קפיצה מתפקיד ראש עיר

הקפיצה מתפקיד ראש עיר קטנה, 100 אלף תושבים, במדינת אינדיאנה, למועמדות לנשיאות נראית לא סבירה. בוטיג'ג' עוד לא מילא שורה של תפקידים של נבחרי ציבור (סנטור, ציר, מושל). יש לו באמתחתו קורות חיים עם ניסיון צבאי מודיעיני, עבודה של מספר שנים בחברת הייעוץ מקינזי וכהונה כראש עיר.

יודגש כי עצם העובדה שאדם עם ניסיון ציבורי כה מועט, החדיר את עצמו להתמודדות הדמוקרטית גרמה לנו לחשוב עליו כבעל שגעון גדלות. איזה אדם רואה עצמו מתאים אוטומטית בשלב כה מוקדם בחיים להיות מנהיג העולם החופשי. משהו בו חייב להיות לא תקין, לא כך?

בעימותים הבאים, יהיה צריך להאזין היטב לעמדות של בוטיג'ג' בשלל נושאים. מה הוא אומר בדיוק על מדינת ישראל? ועל איראן? הצצה חלקית אפשר לקבל מאותו נאום מדיניות החוץ ביוני 2019.

על ישראל הוא אמר אז, כי "אם נתניהו יתקדם עם הצהרתו בנוגע לסיפוח הגדה המערבית, אזי ממשלו ינקוט צעדים להבטיח שמהלך הסיפוח לא יגובה בכספי משלמי המסים האמריקאי".

באשר לאיראן, אמר בוטיג'ג' כי פרישת ארה"ב מהסכם הגרעין היא מדאיגה ותהפוך את המזרח התיכון למקום פחות בטוח. החשש הוא ממרוץ חימוש הכולל את איראן. "אני אצטרף לשותפים בינלאומיים ואתחייב בשם ארה"ב מחדש להסכם הגרעין. גם שמדובר בהסכם עם פגמים, הוא היה כנראה הדבר הקרוב ביותר ל'אמנות ההסכם' האמיתי (ע"ש ספרו של טראמפ - ט"ש), ככל שמהלכים דיפלומטיים יכולים להביא הישגים".

ההצהרות הללו, נחשבות מרכזיות ומתונות במצב המפלגה הדמוקרטית כיום. אחרי שבוע התרוצצות בכפרי איווה המרוחקים והקטנים, רבים הם הבוחרים החוששים שבחירה בברני סנדרס או באליזבת וורן, תבריח את המרכז הפוליטי האמריקאי. שוחחנו השבוע גם עם הרבה תומכי בוטיג'ג'. בכל מקום שאלתי, "האם אינו צעיר מדי לדעתכם", "האם אינו חסר נסיון פוליטי".

כולם ענו דברים דומים: בוטיג'ג' הוא כל מה שטראמפ, לא. הוא מאוד חכם, קשוב, ובעל שיקול דעת. וחוץ מזה, אם אדם בן 73, והתנהגות של בן 12 מנהל את המדינה, אז כל מועמד דמוקרטי, כולל מיור פיט, יהיה מתאים הרבה יותר.