רני צים לא מסתפק במרכזי קניות: יתחרה ראש בראש באחיו בתחום המימון החוץ-בנקאי

בעלי חברת מרכזי מסחר רוכש את השליטה בחברת פי.אל.טי פיננס, בעסקה שתהפוך אותו למתחרה במובילת השוק, אס.אר אקורד, הנמצאת בשליטת אחיו, עדי צים

רני ועדי צים / צילום: תמר מצפי
רני ועדי צים / צילום: תמר מצפי

על רקע פריחת פעילותן של חברות האשראי החוץ-בנקאי הנסחרות בבורסת תל אביב, גם איש העסקים רני צים נמצא בדרכו להצטרף לטרנד, עם רכישת מניות השליטה בחברת פי.אל.טי פיננס. עסקת המניות תהפוך את צים למתחרה באחת החברות המובילות בענף, אס.אר אקורד , הנמצאת בשליטת אחיו, עדי צים. 

את רכישתה של פי.אל.טי מבצע רני צים, בעלי חברת מרכזי מסחר הנסחרת בבורסה, באמצעות החברה הפרטית רני צים אחזקות. פי.אל.טי עדכנה היום כי בעל השליטה הנוכחי בה, שרון פלאצ'י, חתם על הסכם למכירת חלק ממניות החברה לידיו של צים, הצפוי להפוך לבעל השליטה בה. בשלב הראשון של העסקה, פלאצ'י צפוי למכור כבר בימים הקרובים כ-10% מהונה של פי.אל.טי (כ-5.4 מיליון מניות) לצים תמורת כ-3 מיליון שקל, בעסקה שתתבצע לפי מחיר מניה של 57 אגורות - גבוה בכ-80% מערכה הבוקר, שעמד על 32 אגורות. זאת, נוסף על חבילת אופציות שירכוש צים.

עוד סיכמו ביניהם הצדדים כי צים יעביר לפלאצ'י כ-6.5 מיליון שקל נוספים בשבוע הבא, "כנגד המחאת חלק מהלוואת הבעלים באותו הסכום שהעמיד בעל השליטה לחברה", ולאחר השלמת השלב הראשון בעסקה, פי.אל.טי פיננס "תפנה למפקח על נותני שירותים פיננסיים" בבקשה לקבלת היתר להעברת השליטה לצים, ובכפוף לקבלת ההיתר, ימכור פלאצ'י לצים כ-35% נוספים מהון החברה (כ-18.9 מיליון מניות) תמורת כ-9 מיליון שקל. מכירה זו תתבצע לפי מחיר מניה של 46 אגורות, ותכלול גם היא מכירת אופציות, תמורת כחצי מיליון שקל. את העסקה הוביל בית ההשקעות ווליו בייס.

כיום מחזיק פלאצ'י, מנכ"ל ומנהל העסקים הראשי של פי.אל.טי פיננס, בכ-65% ממניותיה. מניית החברה הגיבה לדיווח על העסקה בקפיצות דו-ספרתיות, שהתקרבו בשעות הצהריים לכ-30%, במחזור מסחר זעום של כמה אלפי שקלים. במסגרת ההסכם בין הצדדים נקבע, בין השאר, כי פלאצ'י ימשיך להעניק לחברה שירותי ניהול ללא שינוי בתנאי שכרו, עד סוף יוני 2021.

מבחינת שווי השוק שלה, שאחרי העליות היום עבר את הרף של 20 מיליון שקל, פי.אל.טי פיננס היא הקטנה מבין החברות הפועלות בתחום האשראי החוץ-בנקאי בבורסה, אחרי שבשנה האחרונה (לפני העליות היום) בלטה בניגוד למגמה שאפיינה את מניות הענף, ומנייתה איבדה קרוב ל-40% מערכה.

עלייה של מאות אחוזים במניות האחים

כשבע שנים לאחר ה"אקזיט" המוצלח של האחים צים ברשת הסופרמרקטים "כמעט חינם", שממנו התפצלה דרכם, נמצאות החברות הבורסאיות שמחזיקים השניים בנפרד, והפועלות בתחומים שונים, בשיאן. ב-2010 הנפיקו עדי ורני צים את רשת "כמעט חינם" שהיתה בבעלותם המשותפת, וכעבור שנתיים בלבד מכרו את השליטה בה לרשת המתחרה יינות ביתן, בעסקה שהניבה להם תמורה של כ-350 מיליון שקל.

מנייתה של חברת המימון החוץ-בנקאי אס.אר אקורד, שבשליטת עדי צים, היא אחת המניות הבולטות בבורסה בשנה האחרונה, עם זינוק של יותר מ-260% בערכה, שהציבה את החברה כגדולה בענף, בשווי שוק נוכחי של כ-950 מיליון שקל. רני צים מרכזי קניות , שבשליטת רני צים, עוסקת בייזום, הקמה וניהול מרכזים מסחריים ונסחרת בשווי של 575 מיליון שקל, לאחר זינוק של 130% בשנה האחרונה.