ירדה לדפוס: גרטה תונברג מככבת בשני ספרי ילדים חדשים

גרטה תונברג הגיעה לספרות הילדים עם "גרטה והענקים" ו"קוראים לי גרטה וביחד נציל את העולם", שמדרבנים לשינוי

גרטה והענקים / עטיפת הספר
גרטה והענקים / עטיפת הספר

זו הייתה רק שאלה של זמן עד שדמותה של גרטה תונברג תחדור גם לספרי הילדים והנוער, ואולי זה אפילו מתבקש, לאור העובדה שהצעירים הם אלה שנושאים את דגל המהפכה הסביבתית. שני ספרים העוסקים בגרטה יצאו לאחרונה. שניהם בהוצאת אגם, שניהם מתורגמים (אחד מאנגלית ואחד מאיטלקית) ושניהם מנגישים כל אחד בדרכו את נושא המשבר האקלימי לילדים ולנוער.

שני הספרים מציבים את גרטה כדוגמה וכהשראה לכך שכל אחד, צעיר ככל שיהיה, יכול לחולל שינוי. בדומה למלאלה יוספזאי, הפקיסטנית בת ה-17 שנלחמה למען זכותם של ילדים וילדות להשכלה וזכתה בפרס נובל לשלום ב-2014, וגם עליה נכתב ספר שתורגם לשפות רבות (יצא בעברית ב-2016 בהוצאת צלטנר).
ובחזרה לגרטה. "גרטה והענקים" מיועד לגיל הרך (6-3), אך גם ילדה נבונה בכיתה ב’ נהנתה ממנו. העלילה מתארת ילדה בשם גרטה, שחיה ביער יפהפה שענקים חמדנים, שוטים וגסי רוח (כך במקור) כורתים ממנו עצים ללא הבחנה ומבלי להתחשב בחיות שוכנות היער.

כמו במציאות, גם כאן גרטה ניצבת עם שלט, בהתחלה לבד ובהמשך מצטרפים אליה עוד ועוד ילדים, עד שזו נעשית תנועת המונים שאי אפשר שלא להתייחס אליה. שלא כמו במציאות, בספר יש סוף טוב: הילדים מצליחים להגיע ללבם של הענקים ולעצור את הרס היער.

בסוף הספר יש אפילוג, שמבהיר לקוראים הצעירים שהספר נכתב אומנם בעקבות ילדה אמיתית, אבל בעולם האמיתי גרטה עדיין נלחמת בענקים, והמאבק טרם הוכרע. לסיום, מוצעות פעולה לעזור לה ולעולם: להרבות בהליכה ברגל, להשתמש בתחבורה ציבורית, ולנסות להשפיע על המשפחה לאכול פחות בשר כדי לעצור את כריתת היערות.

הספר השני, "קוראים לי גרטה וביחד נציל את העולם", מיועד לנוער. רשמית - מגיל 10 ומעלה, אבל לבני 10 רבים הוא יהיה קשה מדי. הוא מתאים לילדים גדולים יותר וגם להורים ולסבים, שהדור הצעיר והמודע מתקיל אותם בשאלות על דלקי מאובנים ופיתוח בר קיימא.

זהו ספר תיעודי, שמביא את סיפורה האישי של גרטה בצורה לא רגשנית וללא כחל וסרק (כולל האספרגר והנטייה לדיכאון ולאנורקסיה), אבל גם כדוגמה מעצימה כמה הרבה יכול לעשות אדם אחד צעיר.

הספר מחולק ל-18 פרקים קצרים המוקדשים כל אחד לנושא סביבתי אחר (דלקים, אנרגיה מתחדשת, מגוון ביולוגי, פלסטיק וכו'). ההסברים המדעיים בהירים ותמציתיים, מחולקים ליחידות קצרות של שאלה-תשובה ("מה נדרש כדי לצמצם את פליטת הפחמן?") כיאה לדור האינסטוש, אבל עדיין דורש רצינות והעמקה.

גם כאן יש בסוף רשימה של 10 דברים שכל אחד ואחת יכולים לעשות כדי לחולל שינוי, משימוש בתחבורה ציבורית ובקבוקים רב-פעמיים ועד לשימוש בסבון מוצק כדי להימנע מלצרוך עוד פלסטיק. חלק מהעצות לא ממש ישימות לילדים ישראלים שגרים בבית דירות רגיל, כמו לגדל ערוגת ירקות בגינה ה"הידרופונית או המסורתית, בחצר האחורית או במרפסת", אבל רובן ראויות לאימוץ.

שני הספרים אומנם דידקטיים, כמתבקש, אבל לא בצורה מעצבנת, או לפחות לא יותר מדי, וזה אפילו לגיטימי בהתחשב באג'נדה. שניהם יכולים להיות דלת כניסה לא רעה אל אחד הנושאים הכי בוערים, תרתי משמע, של תקופתנו. 

דירוג: 4