היועמ"ש נגד שר המשפטים: יש מניעה להקים ועדה שתחקור את מח"ש

במכתב ששלח לאוחנה, כתב מנדלבליט כי יש מניעה משפטית להקמת הוועדה ערב הבחירות לכנסת, מתוך חשש שההחלטה עלולה להיראות כמונעת משיקולי בחירות

שר המשפטים אמיר אוחנה והיועמ"ש אביחי מנדלבליט / צילום: כדיה לוי
שר המשפטים אמיר אוחנה והיועמ"ש אביחי מנדלבליט / צילום: כדיה לוי

עוד ריב סמכויות בין היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, לבין שר המשפטים, אמיר אוחנה. אחרי שהשר כפה על היועמ"ש את מינויו של עו"ד דן אלדד לתפקיד ממלא-מקום פרקליט המדינה, הודיע היום (ה') מנדלבליט כי יש מניעה משפטית לקיים את החלטת אוחנה להקים ועדת בדיקה ממשלתית לבירור טענות בנוגע לתפקוד המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש). יצוין כי מח"ש כפופה למשרד המשפטים.

במכתב ששלח היועמ"ש לאוחנה נאמר כי יש מניעה משפטית להקמת הוועדה ערב הבחירות לכנסת, מתוך חשש שההחלטה עלולה להיראות כמונעת משיקולי בחירות. טעם נוסף להתנגדות היועמ"ש להקמת הוועדה הוא שיש חשש שהקמת ועדת הבדיקה הממשלתית בעניין מח"ש תכבול את שיקול-הדעת של הממשלה הבאה. "עצם הקמת הוועדה בנסיבות העניין תשפיע הלכה למעשה על הממשלה הבאה ותציב אותה בפני עובדה מוגמרת בכל הנוגע לעצם קיומה של הוועדה והתוצרים של עבודתה", כתב היועמ"ש.

מנדלבליט מצביע במכתבו לשר המשפטים על קשיים משפטיים נוספים. בין היתר, בכך שהקמת הוועדה, לדבריו, לא עומדת בהנחיית היועמ"ש שקבעה כללים לגבי אופן מינוי הוועדה בתקופת בחירות.

נזכיר כי אתמול (ד') הודיע שר המשפטים אוחנה הודיע כי בכוונתו להביא לאישור הממשלה הקמת ועדת בדיקה ממשלתית שתבחן טענות כלפי מח"ש. השר, שידע כי היועמ"ש מתנגד להקמת הוועדה, מסר כי "עלתה טענה מהגורמים המשפטיים הבכירים, לפיה בתקופת הבחירות יש בעייתיות בהקמת ועדת בדיקה שכזו, שהיא אירוע נדיר בתולדות המדינה".

הקמת הוועדה היא חלק מההסכמות של הליכוד עם ח"כ גדי יברקן, שעבר למפלגה מכחול-לבן בחודש שעבר. הבנות אלה הושגו, בין היתר, על רקע טענות שעלו מהטיפול בשוטר שירה בצעיר יוצא אתיופיה, סלומון טקה ז"ל.

לדברי אוחנה, הוועדה נחוצה כדי לחזק את אמון הציבור במערכת, ויוטל עליה לבחון את הטיפול המערכתי בעבירות שוטרים, נהלי העבודה, אופן ניהול החקירה בתיקים בהם הוחלט לנהל חקירה, קיומם של מנגנוני בקרה ופיקוח על פעילותה של מח"ש ועוד.