שגריר ארה"ב בישראל שופך מים קרים על תוכניות הסיפוח של ראש הממשלה

שגריר ארה"ב בישראל, דיוויד פרידמן, כתב סדרת ציוצים בטוויטר על כך שהמהלך אמור לעבור שלב של מיפוי ותינון, ורק אחרי תום עבודת הוועדה הישראלית-אמריקאית שאמורה לשרטט את מפות הסיפוח, ניתן יהיה להתחיל את מהלך יישום התוכנית - זאת בניגוד לדבריו לאחר טקס הצגת התוכנית

שגריר ארה"ב בישראל, דיוויד פרידמן / צילום: קובי גדעון, לע"מ
שגריר ארה"ב בישראל, דיוויד פרידמן / צילום: קובי גדעון, לע"מ

שגריר ארה"ב בישראל, דיוויד פרידמן, מזהיר כי פעולה חד-צדדית של ישראל להחלת הריבונות על ההתנחלויות ביהודה ושומרון תסכן את תוכנית השלום של הנשיא דונלד טראמפ. בסדרת ציוצים בטוויטר כתב פרידמן כי המהלך אמור לעבור שלב של מיפוי ותיכנון, ורק אחרי תום עבודת הוועדה הישראלית-אמריקאית שאמורה לשרטט את מפות הסיפוח, ניתן יהיה להתחיל את מהלך יישום התוכנית.

בכך למעשה נסתם הגולל על תקוותו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לקבלת הסכמה אמריקאית לאיזשהו סיפוח, ולו חלקי. פרידמן נחשב כגורם הידידותי ביותר לישראל במימשל ובו נתלו גורמים מדיניים ישראלים, כשהסבירות כי הממשל אישר את הסיפוח בטרם הבחירות.

כזכור, לאחר פרסום תוכנית טראמפ אמר נתניהו שיביא הצעה להחיל ריבונות בהתנחלויות בתוך כמה ימים, אולם לאחר מכן הבהירו בכירים בממשל טראמפ, ובראשם ג'ארד קושנר וג'ייסון גרינבלאט העומדים מאחורי התוכנית, כי הממשל מתנגד לסיפוח מוקדם וכי הדבר עשוי לפגוע ביישום התוכנית. טל שניידר פירסמה כאן ב"גלובס" את דברי פרידמן בתדרוך לכתבים לאחר הצגת התכנית בבית הלבן: אין לחץ על הפלסטינים לקבל את זה מיד. יש להם זמן לחשוב על זה, 4 שנים. בינתיים ישראל יכולה להחיל חוק וריבונות על איזורים מצומצמים בגדה המערבית, ונקווה שהפלסטינים יצטרפו למו"מ.

הציוץ מסביר את דברי ראש הממשלה בנימין נתניהו אמש (שבת) בכינוס בחירות במעלה אדומים שאמר כי החל תהליך המיפוי של גבולות השטח ביהודה ושומרון האמורים לעבור לריבונות ישראלית, בהתאם לתוכנית המאה של טראמפ. "חיכינו מאז 1967 נחכה עוד כמה שבועות" - דברי נתניהו, כלומר, התהליך רק החל ובפועל לא יהיה סיפוח בטרם בחירות.

אתמול פרסמנו ב"גלובס" כי גורם דיפלומטי אמריקאי אמר כי מדובר בשיחות ראשוניות של צוותים ישראלים ואמריקאים שיחלו השבוע, והם יבחנו מפות, תצלמי אוויר וגבולות ישובים לפי תוכניות הבניה בשטחים. לדבריו, העבודה מורכבת ואין כל היתכנות לכך שהיא תסתיים בטרם הבחירות, בעוד פחות מחודש.

נתניהו מאשר סופית כי החלת הריבונות תתרחש רק לאחר השלמת תהליך המיפוי שהחל כעת, קרי דחייה של לפחות חודש בהכרה, שתהיה אם תהיה רק לאחר הבחירות. כך נתניהו אמר בפתח ישיבת הממשלה: "בוושינגטון בביקור האחרון עשינו היסטוריה. תוכנית אמריקאית תכיר בריבונותונו בכל ההתנחלויות. תוצאה של עבודה משותפת ומאומצת של הצוות ושלי מול טראמפ. הדבר העיקרי הוא ההכרה בריבונותנו על ידי האמריקאים. ארה"ב ואנחנו הסכמנו שכשהתהליך יושלם נביא לאישור הממשלה. הדבר מחייב מיפוי מדויק והיקף הבדיקה הוא על פרימטר של 800 ק"מ, הצוות הישראלי כבר החל את התהליך. האמריקאים אומרים בצורה הכי ברורה רוצים לתת את ההכרה וניתן אותה בתום התהליך. את ההכרה הזו שהיא הדבר העיקרי אני הבאתי, אף אחד אחר לא. אנחנו לא רוצים לסכן את זה אנחנו פועלים באופן אחראי ומושכלת ולכל המצייצים בחוץ ובתוך הממשלה, עשינו את העבודה ונשלים אותה, אף אחד אחר לא יעשה את זה".