מעצמת סייבר בוול סטריט: שווי החברות שיצאו מישראל כבר עומד על כ-54 מיליארד דולר

חברת פורסקאוט, שדיווחה בחמישי האחרון על מכירתה ב-1.9 מיליארד דולר, היא רק אחת מתוך לא מעט חברות סייבר ישראליות שנסחרות בוול סטריט

חברת אבטחת סייבר מפרסמת תוצאות פיננסיות מאכזבות, המניה שלה נופלת וקרנות השקעה אקטיביסטיות מנצלות את המצב ונכנסות להשקעה בה; כעבור זמן מה, נודע שהחברה נמכרת לקרן פרייבט אקוויטי בפרמיה על מחיר השוק. כך היה ב-2018 עם חברת אימפרבה שהוקמה על ידי שלמה קרמר, ותסריט זה חוזר על עצמו כעת, עם חברת פורסקאוט הישראלית-אמריקאית.

פורסקאוט דיווחה ביום חמישי על מכירתה לקרנות הפרייבט אקוויטי מארה"ב, Advent International ו-Crosspoint Capital, בתמורה לכ-1.9 מיליארד דולר ולפי מחיר של 33 דולר למניה - 50% מעל מחיר הנפקתה הראשונית לפני קצת יותר משנתיים. מדובר בפרמיה של כ-18% על מחיר הנעילה ביום שלפני הדיווח.

פורסקאוט היא חברה אחת מתוך לא מעט חברות סייבר ישראליות (או בעלות זיקה לישראל) שנסחרות בוול סטריט ועוסקות בנישות ובתחומים שונים בתעשיית הסייבר, בשווי מצרפי של כ-54 מיליארד דולר. כשהייתה עדיין חברה פרטית פורסקאוט נחשבה ל"חד קרן" - חברה בעלת שווי של למעלה ממיליארד דולר - עוד בתקופה שבה זה היה נדיר יותר להגיע למעמד חד קרן בתעשיית ההייטק הישראלית. ההנפקה הראשונית שלה דווקא בוצעה בשווי נמוך יותר ממיליארד דולר, אך כעת היא נמכרת כאמור במחיר של 1.9 מיליארד דולר.

החברה הישראלית הבולטת ביותר בעולם הסייבר היא צ'ק פוינט, שהיא גם החברה הישראלית הגדולה ביותר בוול סטריט עם שווי של 18.2 מיליארד דולר. החברה שהוקמה ב-1993 נסחרת בארה"ב משנת 1996, ועם פרסום דוחות 2019 בשבוע שעבר, מסר מייסד ומנכ"ל החברה גיל שויד נתונים על היקפי הגדילה של צ'ק פוינט בעשור שחלף, כולל הכנסות מצטברות של 15.7 מיליארד דולר, רווח נקי של 7.5 מיליארד דולר וצמיחה של פי 2.5 במספר העובדים ל-2,300.

תעשייה של מעל 30 מיליארד דולר חברות הסייבר הישראליות בוול סטריט
 תעשייה של מעל 30 מיליארד דולר חברות הסייבר הישראליות בוול סטריט

חברה אחרת שאינה ישראלית אמנם, אך הוקמה בידי ישראלי, היא פאלו אלטו , שנסחרת בשווי גבוה יותר מצ'ק פוינט, 24.1 מיליארד דולר. החברה הוקמה על-ידי ניר צוק, לשעבר עובד בצ'ק פוינט, ויש לה גם פעילות בארץ. חברות סייבר ציבוריות בולטות נוספות שיצאו מישראל הן: סייברארק שהקים ומנהל אודי מוקדי, ו-ורוניס שהקים ומנהל יקי פייטלסון, שתיהן הונפקו לראשונה בנאסד"ק ב-2014. התוספת האחרונה לרשימת הנציגות הישראליות בארה"ב היא תופין, שהונפקה בשנה שעברה.

מעבר לכך, תעשיית הסייבר הישראלית כוללת הרבה יותר חברות פרטיות, בתוכם הרבה מאוד סטארט-אפים בתחילת דרכם (יש הטוענים שאף יותר מדי), שמתמחים בנישות ספציפיות בעולם הסייבר. ישראל נחשבת למרכז סייבר עולמי ואף מוגדרת לפעמים כמעצמת סייבר; חיפוש מהיר במאגר של IVC מעלה שישנן למעלה מ-500 חברות שקשורות לתחום אבטחת הסייבר בישראל.

ליחידות הטכנולוגיות של צה"ל יש תרומה לשגשוג התעשייה בארץ, שכן רבים מהעובדים הם יוצאי יחידת 8200 ואחרות. עם זאת, בשנים האחרונות פורסם שפחות חברות סייבר חדשות מוקמות בארץ, כנראה על רקע השוק הרווי. בשוק ישנה גם קונסולידציה, ומספר חברות ישראליות פרטיות ביצעו אקזיטים גדולים בשנה האחרונה: ארמיס נמכרה ב-1.1 מיליארד דולר, ObserveIT נמכרה ב-225 מיליון דולר, דמיסטו נמכרה לפאלו אלטו ב-560 מיליון דולר, וחברה אחרת שנרכשה על-ידי פאלו אלטו הייתה טוויסטלוק, תמורת 450 מיליון דולר. צ'ק פוינט רכשה גם היא חברות ישראליות, כשהגדולה ביניהן הייתה רכישת Dome9 בסוף 2019, תמורת 175 מיליון דולר.