דעה: תוכנית המאה - הפוך ביבי, הפוך!

הנשיא טראמפ וחתנו אינם מכירים את ישראל. בהינף מכחול או אבחת מקלדת הם מחקו פרק במאבק לעצמאות מדינת ישראל

ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא ארה"ב דונלד טראמפ בבית הלבן בעת ההכרזה על התוכנית /  צילום:רויטרס
ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא ארה"ב דונלד טראמפ בבית הלבן בעת ההכרזה על התוכנית / צילום:רויטרס

כבר למעלה משנה שהתוכנית הלאומית להזנקת פתחת ניצנה יושבת על שולחן הממשלה. תוכנית מקיפה לחיזוק ההתיישבות בתמיכת משרדי הממשלה עם הסכמה רחבה מכל סיעות הבית, מימין ומשמאל, כשסחרור מערכות הבחירות החוזרות ונשנות מעכב את אישורה.

חמשת יישובי פתחת ניצנה מהווים את נקודות ההתיישבות היחידות על פני 200 ק"מ גבול מצרים בין כרם שלום לאילת. חולות זהובים שמפיקים את עגבניות השרי הטובות בעולם, ומתיישבים שעומדים כחומה בצורה מפני איומי דאע"ש. התושבים שהגיעו לכאן מכל קצוות הארץ חיפשו לעשות ציונות וחקלאות, אולי גם לשנות את קצב החיים, למשהו רגוע יותר.

השבוע הופתעו תושבי פתחת ניצנה לגלות שהפכו לקלף מיקוח בסכסוך היהודי-פלסטיני. חולות המדבר עליהם הם יושבים אינם שטח במחלוקת והפלסטינים אינם דורשים אותם, ובכל זאת בבית הלבן סימנו אותם כשטח פיצוי, ושני המועמדים לראשות הממשלה קיבלו זאת ללא ערעור.

"בנגב ייבחן העם בישראל ומדינתו", קבע בן גוריון ועבר לקיבוץ שדה בוקר. כמעט שבעה עשורים לאחר מכן הטוענים לכתרו אפילו לא טורחים לעדכן את המנהיגות המקומית בנגב ותושביה - כי הם עתידים לשלם את מחיר השלום. המחיר אגב, גבוה מאד. כ-430 אלף דונם, פי 8.3 משטחה של תל אביב, שיעברו לידי הפלסטינים ויהפכו את חמשת יישובי פתחת ניצנה למובלעת בתוך מדינה פלסטינית ויקברו את החלום הציוני להתיישבות בנגב.

לא רק החלום הציוני מסתתר בחולות ניצנה, אלא גם עתודות הקרקע האחרונות של מדינת ישראל. כאשר הצפיפות במרכז עולה על גדותיה, יוקר המחייה מרקיע שחקים וחצי מדינה תקועה בפקק, בנגב טמון הפתרון. יותר ויותר משפחות בוחרות להמיר את שאון העיר במרחבים ובשלווה מדברית.

אך פתחת ניצנה היא הרבה מעבר לפתרון דיור בר השגה. היא בירת ההייטק החקלאי של מדינת ישראל. 80% מעגבניות השרי בארץ גדלות באדמות ניצנה. גם פירות, ירקות ועשבי תיבול ממינים שונים. ביום בו ארדואן יחליט שהוא מפסיק לייצא פירות וירקות למדינת היהודים, פתחת ניצנה תדע לספק את הביטחון התזונתי לאזרחי ישראל.

הנשיא טראמפ וחתנו אינם מכירים את ישראל. בהינף מכחול או אבחת מקלדת הם מחקו פרק במאבק לעצמאות מדינת ישראל, ויתרו על חזון בן גוריון, על גבול אסטרטגי ביטחוני מול הפלנגות של דעא"ש, על ביטחון תזונתי של אזרחי ישראל, על עתודות הקרקע להתפתחות המדינה, על כפר הנוער החינוכי ניצנה בו מתקיימים זה לצד זה ביחד בני נוער חרדי נושר, מתנדבי שנת שירות, אולפן עברית לרוסים ופנימייה לבדואים. הם ויתרו על תיירות מדברית ייחודית, על ישראל היפה.

בניגוד אליהם, אני יודע שראש הממשלה בנימין נתניהו מכיר את הנגב ויודע שאינו רלוונטי לסכסוך, ואינו יכול לקחת חלק בפתרונו, לא משנה כמה כתמי דיו יזרקו על המפה. מנגד, הנגב רלוונטי להתפתחותה וחוסנה של מדינת ישראל.

אני מזמין את ראש הממשלה בנימין נתניהו להגיע לפתחת ניצנה ולהיזכר בחשיבות האזור מבחינה אסטרטגית, ביטחונית וציונית. במקום לוותר על המקום לטובת שלוחה פלסטינית שגם הם לא רוצים בה, לקדם את התוכנית הלאומית להזנקת פתחת ניצנה להחלטת ממשלה. וכמו שאמר אלטמן ב"מציצים", הפוך ביבי, הפוך. 

הכותב הוא ראש המועצה האזורית רמת הנגב