הכישלון של איראן: הלוויין "זפאר 1" לא הגיע ליעדו

לפי הדיווחים בכלי תקשורת איראניים הטיל לא הצליח להגיע למהירות הנחוצה כדי להביא את הלוויין למסלול הנדרש, והוא התפרק • האם האמריקאים ניסו לשבש את הניסוי?

שיגור הלוויין האיראני "זפאר 1" / צילום: סוכנות הידיעות האיראנית - אירנא
שיגור הלוויין האיראני "זפאר 1" / צילום: סוכנות הידיעות האיראנית - אירנא

כישלון נוסף לאיראן בשיגור לוויין לחלל. לפי הדיווחים בעולם הלוויין לא הגיע ליעדו ולא נכנס למסלול שנקבע לו סביב כדור הארץ. הטלוויזיה הממלכתית של איראן דיווחה הערב (א') על שיגורו לחלל של הלוויין "זפאר 1", אך הלוויין לא נכנס למסלול. הטלוויזיה האיראנית ציטטה בכיר במשרד ההגנה שאמר כי הטיל שוגר בהצלחה ורוב המטרות הושגו, אולם לפי הדיווחים בכלי תקשורת איראניים הטיל לא הצליח להגיע למהירות הנחוצה כדי להביא את הלוויין למסלול הנדרש, והוא התפרק.

אתר שיגור הלווינים האיראני לאחר השיגור הכושל הקודם שהתרסק בהמראה / צילום: לוויין אמריקאי
 אתר שיגור הלווינים האיראני לאחר השיגור הכושל הקודם שהתרסק בהמראה / צילום: לוויין אמריקאי

השיגור אמור היה להתרחש אתמול אך נדחה בשל תקלות, כאשר כלי תקשורת המקורבים לממשל בטהראן ענו כי יש קשיי תקשורת הנובעים מניסיונות אמריקאים לשבש את הניסוי. שר התקשורת ג'הרומי אמר הבוקר כי המהנדסים התגברו על התקלות והטיל ישוגר, אך כאמור גם השיגור הזה נכשל.

 

בשנה שעברה נכשלו שני ניסיונות איראנים לשגר לוויינים. בינואר 2019 לוויין בשם "פייאם" לא הצליח להגיע למסלול סביב כדור הארץ במהלך השיגור. באוגוסט התפוצץ טיל במתקן שיגור הלוויינים אך בטהרן אישרו שהטיל התפוצץ רק לאחר שנשיא ארה"ב דונלד טראמפ חשף תמונות מההרס באתר.

האמריקאים מוטרדים מהפרויקט האיראני הזה, הקשור קשר הדוק לפרויקט הטילים של טהרן, פרויקט שמטרתו המוצהרת בניית טילים המסוגלים לשאת ראשי נפץ לטווחים ארוכים, לרבות ראשי נפץ גרעיניים. מדובר בהפרה של החלטות מועצת הביטחון האוסרות על איראן פיתוח טילים כאלה, וכאן, בניגוד להסכם הגרעין, יש דווקא הסכמה עם מדינות אירופה המפעילות עיצומים על איראן בשל כך.

גם ראש הממשלה נתניהו התייחס היום לכך בכינוס בחירות בנהריה. לדברי נתניהו, "איראן נכשלה היום בשיגור לוויין. הם גם נכשלים בהעברת נשק לסוריה וללבנון כי אנחנו פועלים שם כל הזמן, כולל בימים אלה."

כלי התקשורת של האופוזיציה האיראנית חוגגים את הכישלון, וגם הם מקשרים בין הטילים נושאי הלוויינים לתכנית הטילים הצבאית של איראן.