גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ההשפעה המצומצמת של וירוס הקורונה: האם השווקים מחוסנים?

התשובה לשאלה "מה יכול להפיל את השווקים" הגיעה בסוף ינואר ● ואולם, לאור האופטימיות הרבה המאפיינת את המשקיעים כיום, ההשפעה המצומצמת של התפשטות וירוס הקורונה נעלמה כלא הייתה, בינתיים

הפגנת תמיכה בסין שנערכה בתחילת השבוע בניו יורק / צילום: Craig Ruttle, AP
הפגנת תמיכה בסין שנערכה בתחילת השבוע בניו יורק / צילום: Craig Ruttle, AP

אילולא התפרצותו של נגיף קורונה בחודש שעבר, לא היה הרבה מה לספר על ינואר 2020 בהקשר של שוקי ההון ותיקי ההשקעות של הציבור. השנה נפתחה עם חודש משעמם יחסית ואף מתון למדי, אבל בסופו חל מפנה משמעותי בעלילה. התפרצות הווירוס בסין היא הסיפור המשמעותי של החודש החולף - והוא פרץ לתודעה ממש בימים האחרונים של ינואר, אף שהשפעתו על התשואות החודשיות הייתה חלקית בלבד.

עד לאותו רגע היו השווקים במגמת עלייה נאה, הן בישראל והן בארה"ב, כך שמדדי המניות היו אמורים לתרום רווחים נורמליים לתיקים. החשש הגיע אל השווקים בעולם ממש ביום המסחר האחרון של ינואר, שהיה יום שישי. אל בורסת תל-אביב האפקט הגיע ביום ראשון שלאחריו, שהיה כבר בתחילת פברואר. לפיכך, מדדי תיק האג"ח היו חיוביים בינואר ועלו בשיעור של 0.21%, אבל מדדי תיק המניות הספיקו להתאפס כתוצאה מהירידות בחו"ל ועלו ב-0.08% בלבד.

בין מדדי הביניים, תיק ה-20:80 עלה בינואר בשיעור של 0.18%, ואילו תיק ה-30:70 עלה בשיעור של 0.17%. במונחי תשואה, זו הייתה פתיחה מתונה ושקטה, המגיעה לאחר שנה של תשואות חריגות כלפי מעלה. במונחים היסטוריים של חודש ינואר בתשואת תיקי ההשקעות, היה זה חודש צונן במיוחד.

מדדי אג'יו מבוססים על נתונים מבתי השקעות רבים, ובהם פסגות, אלטשולר שחם, פעילים, מגדל שוקי הון, אקסלנס, איי.בי.איי, מיטב דש, הראל, תפנית דיסקונט, UNIQUE, הלמן אלדובי, אלומות ואנליסט. המדדים מתקבלים מהגופים המנהלים יותר מ-80% מתיקי ההשקעות של הציבור, משקיעים פרטיים, קיבוצים, מוסדות וארגונים. המדדים הנבנים מנתונים אלה עוקבים אחר "תיק ההשקעות המצרפי" של הציבור, והתשואות המחושבות מהוות מדדי השוואה לביצועי תיקים בעלי פרופיל דומה.

עליות בצל חששות המשקיעים

כהמשך טבעי לשנת 2019, נפתחה 2020 בעליות שערים נאות, בהובלתן של חברות הטכנולוגיה. התחומים המובילים במגזר הם רכב אוטונומי וחשמלי, בסיסי נתונים גדולים (ביג דאטה), בינה מלאכותית, רחפנים, רובוטיקה ועוד. טכנולוגיות אלה נוגעות לכל תחומי החיים ויוצרות תחושה של מהפכה תעשייתית מודרנית, שמעניקה לכלכלה כוח פוטנציאלי נוסף - והשווקים נהנו מכך.

כך, בתחילת השנה נראה כי דבר לא מתכוון להפר את הנטייה החזקה של משקיעים ברחבי העולם אל שוקי ההון. הדבר מורגש הן מתוך התנהגות השווקים והן מתוך פניות של לקוחות, מצטרפים חדשים, שרוצים להשתתף במהלך העליות בשווקים, אף שהאינטואיציה מובילה רבים לחשוב כי אחרי 2019, תגיע הנפילה בשווקים.

למרות האינטואיציה, העליות הנחושות של 2019 והעובדה שהשווקים מתגברים בינתיים על כל המשברים, מספקות תחושה של חסינות, של עליות עקביות המטשטשות את הקשר וההבחנה בין מה מסוכן למה לא, מה יכול ליפול ומה רק לגרום הפסד קטן - הכל עדיף על פקדונות בריבית נמוכה.

ואולם, הריבית הנמוכה היא לא ההסבר היחיד. את הבסיס לכך הסברנו ב"גלובס" במאמר הסיכום של מדדי אג'יו לשנת 2019. נראה כי במכונת הכלכלה והשווקים הכל עובד נכון, עם עוצמות טכנולוגיות חדשות, תעסוקה מלאה, שפע של מוצרים ושירותים, עושר פיננסי ונזילות גבוהה. כל אלה נתנו ביטחון רב לשווקים שהמצב תומך בהמשך עליות - ולמען האמת, די בצדק, והשווקים פתחו את ינואר באופן מתון, אבל חיובי. מעטים סבורים כי צריך להוריד חשיפה לשווקים אחרי שנה כה משמעותית.

במצב עניינים זה, דרוש אירוע גדול וחיצוני לשווקים, שיטה את מהלך העניינים מהחיוב אל השלילה. נראה כי דרוש משהו גדול כדי לפגוע באופטימיות ולעצור אותה. רבים בשוק ההון דווקא מקווים כי יגיע אירוע כזה, שיוביל למימוש מחירים ולהזדמנות כניסה לשווקים ולהגדלת החשיפה למניות. ואז, הגיע הקורונה.

הנגיף אמנם הצליח לערער את הביטחון בשווקים, אבל רק לרגע קט - יומיים של ירידות שערים בעולם ויום אחד של ירידות כאן אצלנו, בבורסת תל-אביב. האם השוק מעריך נכון את ההשפעות האפשריות של הנגיף? בינתיים נראה כי ההשפעה מתונה מאוד, וכי המשקיעים מתעלמים מפוטנציאל הנזק, שכנראה כבר נגרם לכלכלה הריאלית. כיצד?

על פי קרן המטבע הבינלאומית (IMF), התוצר של סין מהווה כיום כ-19% מהתוצר העולמי, כשהוא מתוקן לכוח הקנייה, לעומת כ-4% שהיה חלקה לפני כ-17 שנה, כשנגיף הסארס התפרץ. סין היא היצואנית הגדולה ביותר לעולם, בהיקף העולה על זה של ארה"ב בכ-50% וכמעט כפול מזה של גרמניה. סין מייצאת חלק נכבד מהמוצרים ומהתשומות לתעשייה בעולם, ויש חברות שפעילותן ורווחיותן תלויות במדינה.

אופן הטיפול של סין במשבר שונה מכל מה שראינו עד היום, והוא מעיד על כוונותיה ושאיפותיה של המדינה בכלכלה העולמית. כדי להתרחק מהמיצוב של היותה מדינת עולם שלישי, וכיאות לכלכלה השנייה בגודלה בעולם, סין הטילה סגר על אזור בעל ממדים, שטח ואוכלוסייה של מדינה בינונית. בכך נדמה כי סין מקריבה איבר מגופה כדי להציל את הגוף כולו מהרס היכולת והמעמד הכלכלי. במונחי המדינה כולה, סין השביתה את הפעילות, ולמעשה הטילה על עצמה מצור, בהמשך לתגובה של רבים אחרים בעולם, שמן הסתם נמנעים מלהגיע אליה ולקיים עמה קשרים נורמליים, לפי שעה.

מדובר באירוע חריג מאוד, שכתוצאה ממנו סביר להניח שלא רק הפעילות בתוך סין, אלא גם הפעילות הכלכלית של המדינה מול העולם תיפגע. תיירות אל סין, ביקורים עסקיים, קניות והזמנות ממפעלים - כל אלה נפגעים מאוד מהניסיונות לבודד את המחלה. חברות ההובלה והנסיעות בעולם עצרו את פעילותן עם סין, ואין לדעת מתי היא תחודש, וגם אספקת סחורות וחומרי גלם כמעט ונעצרה. למעשה, סין נכנסת בהדרגה למצור ביחס לעצמה וביחס לעולם.

אגיו_10.2.2020

האם המשקיעים אופטימיים מדי?

תגובתם של השווקים להתפרצות הווירוס בא לידי ביטוי ביום אחד בלבד של ירידות שערים, שלאחריו המשקיעים חזרו במהירות לשווקים. אבל האם המשקיעים מבינים את ההשפעות האפשריות של הנגיף?

פעילות הבלימה וההכלה של המחלה ממשיכה את מצב "המצור" בסין. הדבר עולה למדינה בכמה שבועות של "השבתה", והוא ידרוש מספר כפול של שבועות לחידוש הפעילות המלאה. הנזק לצמיחת התוצר הסיני ב-2020 עלול להיות משמעותי מאוד. שיעור הצמיחה שלה הוא כ-6% לפני התפרצות הנגיף, והוא ייפגע מאוד כתוצאה מאובדן הפעילות הכלכלית במשך כחודש-חודשיים.

ההשלכות על שאר התוצר העולמי צפויות להיות מתונות יחסית, אבל גם הן יורגשו בתחומי התעשייה, התיירות ואף הטכנולוגיה, כך שגם צרכנים ברחבי העולם יחושו אותן. מצב כזה עלול להביא לתיקון מורגש בשוקי המניות ולהשפעה מתונה על שוקי האג"ח, שמחד ייראו עלייה בסיכון, אך מאידך יתעודדו מהצורך בהפחתת ריבית. תרחיש זה נראה בעל סבירות לא נמוכה להתממשות בעתיד הנראה לעין, כך שהתיקון עשוי להיות עוד לפנינו.

קיים תרחיש קיצוני ביותר, בעל סיכויי התרחשות נמוכים מאוד, להתפרצות מגפה עולמית, שתיצור תגובת שרשרת חזקה בכלכלה העולמית. על פי סימולציה שנערכה לפני כמה חדשים על ידי מכון של אוניברסיטת ג'ון הופקינס בפילדלפיה וקרן ביל ומלינדה גייטס, בתרחיש זה עלולים למות 65 מיליון בני אדם בתוך כשנה וחצי. מדובר בתרחיש אימים, אף שסיכוייו להתרחש נמוכים ביותר.

התפרצות מגפה שכזו תביא להאטה משמעותית בתפוקה התעשייתית וביצוא של סין ובתפוקתה. מחסור במוצרים סיניים עשוי להוביל ללחצי אינפלציה בעולם. האטה בסין עצמה עלולה להוביל לנפילה במחירי הדיור, למחסור במזומנים, קושי בהחזר חובות משקי בית ופירמות - כלומר, התפוצצות בועת האשראי הסינית, שהיא איום גדול על המדינה וכן על כלכלת העולם. במצב כזה, הסינים יצטרכו לתמוך בכלכלה על ידי הזרמות הון מתוך הרזרבות, שחלקן מושקעות באג"ח אמריקאיות. אם תרחיש כזה יתממש, מדובר באירוע שיכול למוטט את השווקים. עם זאת, חשוב לציין שוב כי ההסתברות להתרחשותו נמוכה מאוד.

ויש גם זווית חיובית לסיפור

למרות התחזיות הקודרות לטווח הקצר, אני מאמין כי יכולות להיווצר בשוק הזדמנויות בטווח הרחוק יותר, אחרי שתושג השתלטות על התפשטות המחלה. משקיעים שחיפשו לתזמן כניסה או הגדלת נתח ההשקעה בשוק המניות, יכולים לנסות ולהתחיל מהלך כזה אחרי ירידה של 10%-15% בשוק.

הבנקים המרכזיים, שצפויים לספק חמצן לשווקים ויבצעו מהלכי הקלה כמותית בכלכלות, יספקו עוד מעט תשואה לשוק האג"ח. למשקיעים בעלי תיאבון גדול יותר לסיכון, מבט על שוקי הסחורות, ובפרט על מחיר הנפט, יכולים לספק הזדמנות לתשואה מהירה.

ומבחינת מניות, אין ספק כי מגזר התעופה ומגזר הקמעונאות כבר סובלים מהמשבר, וכאן דווקא כדאי למשקיעים לבחון חברות שהפריסה הגלובלית שלהן אינה פיזית, כמו שירותי סטרימינג ותקשורת או חברות עם מערך שליחויות מפותח, שינצלו את העדפת הצרכנים להישאר בביתם הבטוח. 

הכותב הוא מנכ"ל אג'יו ניהול סיכונים והחלטות פיננסיות, המייעצת לחברות, מוסדות וקיבוצים בניהול השקעות ונכסים פיננסיים ומלווה משפחות בניהול העושר המשפחתי (פמילי אופיס). אין לראות בסקירה ובאמור בה תחליף לייעוץ השקעות כהגדרתו בחוק.

עוד כתבות

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות קלות בנעילת הבורסה; אופקו הלת' זינקה בכ-8%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.3% ● הבורסה מסכמת את הרבעון הראשון: "מדדי ת"א-35 ות"א-90 רשמו תשואה חיובית של כ-5% וכ-11%, בהתאמה" ● זינוק של כ-50% בצבר ההזמנות של רפאל ● ביל אקמן: "מניית בורסת ת"א זמינה במחיר מציאה" ● דלק תחלק דיבידנד בסך של רבע מיליארד דולר ● בנק ישראל לא יאפשר לאחים נאוי לשלוט בישראכרט עם שיעור החזקות נמוך מ-30%

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הבית הלבן בהודעה רשמית אחרי קרב הגרסאות: נתניהו אישר שתצא משלחת לוושינגטון

דובר צה"ל: ""במסגרת האימונים יתורגלו תקיפות מאסיביות וארוכות טווח" • גבר בן 38 נהרג מפגיעת רקטה במפעל בקריית שמונה, כמה נוספים נפצעו קל • נתניהו לסנטור ריק סקוט: "החלטת ארה"ב עודדה את חמאס. שלא יסמכו על הלחץ הזה - זה לא יעבוד"  • עדכונים שוטפים

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

יציבות בוול סטריט; רדיט יורדת ב-7%, טסלה ב-2.5%

נאסד"ק עולה ב-0.1% ● הצמיחה השנתית בארה"ב עמדה ברבעון האחרון על 3.4%, יותר מהצפוי ● האסטרטג של ג'יי.פי מורגן מזהיר: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ●  אמזון השקיעה 2.75 מיליארד דולר נוספים בחברת ה-AI אנטרופיק ● מחר "יום שישי הטוב" לא יתקיים מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות בעולם

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

לקראת כניסה לישראל: משלחת של קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין נפגשה עם יבואנים

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

הכפר פטריצ'ה באיטליה. ראש העיר מנסה למכור בתים באירו / צילום: Shutterstock

באיטליה מנסים למכור בתים באירו אחד. אז למה זה לא עובד?

ראשי עיירות קטנות באיטליה, שהתרוקנו מתושבים בשל מגמת עיור ארוכת־שנים, מציעים בתים למכירה באירו אחד בלבד, כאשר עלות השיפוץ מוטלת על הקונה ● התקשורת האמריקאית רווייה בסיפורים על בתים עתיקים שעברו שיפוץ והפכו לבתי נופש משפחתיים, אך בפועל, עסקי "הבתים באירו" עומדים בפני חסמים רבים

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג