המשטרה הוציאה צווי סגירה לכל מועדוני החשפנות בת"א

מדינות האכיפה בעבירות הנלוות לזנות עודכנו באפריל 2019, כך שריקוד הלאפ דאנס ייחשב כמעשה זנות • המועדונים גוגו גירלס, שנדו ובייבי דולס בת"א נסגרו

משטרה / צילום: שאטרסטוק
משטרה / צילום: שאטרסטוק

המשטרה הוציאה היום (ב') צווי סגירה לכל מועדוני החשפנות שפועלים בתל-אביב. בכך נסגרו המועדונים: גוגו גירלס, שנדו ובייבי דולס. לאחר סגירת שני מועדונים אחרים בחודש שעבר, ולאחר שמועדון הפוסיקט נסגר ביולי 2019, בעיר תל-אביב לא פועלים כעת מועדוני חשפנות כלל.

המאבק לסגירת מועדוני החשפנות בישראל החל בעתירה של המטה למאבק בסחר בנשים ובזנות לסגירת מועדון הפוסיקט בסוף 2016. בהשפעת המאבק הציבורי נוצר שינוי ביחס רשויות המדינה למועדוני החשפנות בישראל, כאשר בשיאו, ב-2019 עודכנה הנחיית פרקליט המדינה בנוגע למדיניות האכיפה בעבירות הנלוות לזנות, במסגרתה הוגדרו התנאים בהם ריקוד הלאפ דאנס ייחשב כמעשה זנות. לאחר פעילות המשטרה היום, פועל בישראל רק מועדון חשפנות אחד בצפון הארץ.

"אחרי שנים בהן דרשנו לא לאפשר לבתי הבושת שמתחזים למועדוני חשפנות לפעול, היום בצעד היסטורי שמה המשטרה סוף לניצול הקשה וסגרה את המועדונים האחרונים שפעלו בתל-אביב", אומרת עו"ד ניצן כהנא, מנהלת המטה למאבק בסחר בנשים ובזנות. "מדובר בצעד מתבקש, אחרי שנים בהם מספרות נשים אמיצות על הנזק האדיר שנגרם להן בעקבות הניצול במועדוני החשפנות. אנו מלאות ציפייה להמשך טיפול עיקש של הרשויות, כך שלא ייפתחו עוד מועדונים כאלה בישראל, וכן שבעלי המועדונים יעמדו לדין על עבירות של סרסרות והחזקת מקום לשם זנות".

האם מועדוני חשפנות נוספים יכולים לקום בקלות? למועדוני גוגו גירלס ובייבי דולס היה רישיון עסק, כאשר לבייבי דולס הוענק הרישיון ממש לפני חצי שנה, עם תנאים מאוד מחמירים בעקבות שלילת עבר. כעת המועדונים אומנם נסגרו, אך לעיריית תל-אביב אין מדיניות ברורה בנושא, ולא מן הנמנע כי מועדונים דומים עוד יצוצו בעתיד הקרוב. העירייה אומנם החלה דיון ראשוני בהובלת סגנית ראש העיר ציפי ברנד, אבל עד עתה לא חלה התקדמות ברורה בנושא.

מבחינת גורמים בעיריית תל-אביב, אם תתקבל כעת בקשה לרישוי עסק של מועדון חשפנות, הבקשה תבחן בכפוף לחוק, ולכן יכולה אף להיות מאושרת. עם זאת, לדברי ברנד, "במועדונים שהיו בעיר נוצלו נשים, וזה לא יכול להתקיים יותר בתל-אביב של 2020. אנחנו בתהליך של גיבוש מדיניות ובחינת אופי של עסקים מסוג כזה. בינתיים אנחנו לא מאשרים בקשות כאלה, והן מושהות. באופן אישי, אני חושבת שאין מקום לזה. אנחנו נפעל גם כדי לסייע בשיקום העובדות של המקומות שנפגעו. כל אישה שנפגעה מהתעשייה המנצלת, מוזמנת לפנות אליי או לעירייה, ונעשה כל שביכולתנו לסייע לה כדי שתוכל לצאת מהמעגל הזה".