הרשימה מתארכת: עוד ועוד חברות מדווחות על "הידבקות" אפשרית בווירוס הקורונה

ברשימת החברות שכבר דיווחו על פגיעה בפעילותן העסקית בסין בולטות נציגות מגזר האופנה, ובהן דלתא, עדיקה, תפרון, קסטרו וגולף - ולמעשה כל החברות הבורסאיות בתחום למעט פוקס

אם ובנה מטיילים בפארק הציבורי בבייג'ינג עם מסיכות הגייניות / צילום: Miriam Saleh, Associated Press
אם ובנה מטיילים בפארק הציבורי בבייג'ינג עם מסיכות הגייניות / צילום: Miriam Saleh, Associated Press

רשימת החברות הציבוריות מישראל שפעילותן העסקית בסין נפגעת (או עלולה להיפגע) מהתפרצות וירוס הקורונה ממשיכה להתארך, וזאת במקביל לסקטורים שלמים הנפגעים מהווירוס באופן עקיף, בשל השפעתו על שוקי העולם (חברות תיירות, ביטוח ונפט). ברשימת החברות הזו בולטת נציגות מכובדת לחברות מגזר האופנה, שלהן פעילות ענפה בסין, ועם חברות המגזר שכבר דיווחו על השפעת הקורונה נמנות דלתא , עדיקה , תפרון , קסטרו  וגולף  - למעשה כל החברות הבורסאיות בתחום למעט פוקס.

אתמול (ב') דיווחה קסטרו כי אין צפי למועד חזרת פעילות הייצור של ספקיה בסין, והיא אינה יכולה להעריך את השפעת המשך השיבוש והפסקת הייצור על תוצאותיה. זאת, לאחר שהמפעלים המספקים לקסטרו סחורה לא חזרו לעבוד גם בתום חופשת החגים, שהוארכה על רקע התפרצות הנגיף בסין.

קסטרו ציינה כי "ככל שהשיבושים האמורים יתארכו, צופה החברה כי השפעתם השלילית על תוצאותיה תלך ותגדל", וכמו כן החברה "פועלת מול ספקיה בטריטוריות אחרות, על מנת לנסות ולהסיט את פעילות הייצור, ככל הניתן, לטריטוריות אלה". היום (ג') המתחרה גולף פרסמה דיווח בנוסח כמעט זהה לבורסה, שלפיו היא אינה צופה פגיעה משמעותית בפעילותה בטווח הקצר, אך תיתכן השפעה בטווח הבינוני והארוך.

לפי הדיווח של גולף, "החברה מבצעת חלק מהותי מרכישותיה מספקים בסין. כפי שנמסר לחברה על-ידי ספקים סיניים עיקריים, נכון למועד דיווח זה, אף שמפעלי ספקי החברה אינם נמצאים במחוז חוביי (Hubei), ספקי החברה אינם חוזרים לפעילות סדירה לאחר חופשת החגים בסין (אשר הייתה אמורה להסתיים ב-9 בפברואר 2020, לאחר שהוארכה בשבוע על-ידי הממשל בסין), וזאת בשל אי-הבהירות הקיימת בסין בדבר התפשטות וירוס הקורונה והאמצעים שיש לנקוט על-מנת לצמצם את החשיפה אליו".

גולף, המשתייכת לקבוצת כלל תעשיות, ציינה עוד כי נכון למועד זה, "לאור אופי פעילות החברה והזמנת הקולקציות על-ידיה מראש, החברה לא הושפעה באופן מהותי מאי-חזרת ספקי החברה בסין לפעילות סדירה, והנהלת החברה אינה צופה פגיעה משמעותית בפעילות החברה בטווח הקצר".

לפי גולף, המשך השבתת מפעלי הייצור בסין או אי-חזרתם למהלכם הרגיל ולעבודה סדירה בתפוקה מלאה בתקופה הקרובה, עלולים להשפיע על פעילות החברה בטווח הבינוני והארוך. עם זאת, כדי לצמצם את ההשפעה, בגולף בוחנים חלופות לאתרי הייצור במקומות אחרים בעולם.

עוד במגזר האופנה: תפרון, המייצרת ומעצבת מוצרי הלבשה תחתונה ובגדי ספורט, שדיווחה בשבוע שעבר כי קבלני משנה שלה לא חזרו מחופשת ראש השנה הסיני, עדכנה היום כי אותם קבלני משנה החלו אתמול לחדש באופן הדרגתי את פעילותם. בתפרון מעריכים כי עד סוף החודש יחזור הייצור לפעילות סדירה, וככל שכך יקרה, לא תהיה השפעה מהותית על פעילות החברה. 

חברות ציבוריות שנדבקו בווירוס קורונה
 חברות ציבוריות שנדבקו בווירוס קורונה

"הפעילות בסין טרם חזרה לסדרה"

חברה נוספת שעדכנה אתמול בנוגע להשפעת הקורונה היא חברת השילוח אוריין . לפי דיווח החברה, "הגם שחופשת החגים בסין הוארכה בעקבות התפשטות נגיף הקורונה עד ליום 9 בפברואר, על-פי האינדיקציות שבידי החברה, הפעילות בסין בהקשרים הרלוונטיים לפעילות החברה טרם חזרה לסדרה. בנוסף, ולנוכח ביטול וצמצום הטיסות של חלק מחברות התעופה לסין, מזהה החברה ירידה בהיקפי הפעילות של מגזר השילוח-יבוא מסין, אשר עשויה לפגוע בתוצאות מגזר זה".

באוריין, שבשליטת חן למדן, הוסיפו כי מאחר שאין להם אפשרות להעריך את מועד הסיום ואת היקף השפעת נגיף הקורונה על פעילות הייצור ושילוח המטענים בסין, "אין בידי החברה להעריך את מידת ההשפעה האמורה על פעילותה ו/או תוצאותיה".

חברה ישראלית נוספת שהזהירה מפני פגיעה צפויה בשל הקורונה היא סרגון , שנסחרת רק בנאסד"ק. סרגון, המייצרת ציוד תקשורת, פרסמה אתמול דוחות והוסיפה כי על התחזית שלה לחודשים הבאים מעיבה התפרצות המגפה, שעלולה להשפיע באופן משמעותי על שרשרת האספקה ועל הלקוחות. עם זאת, גם בסרגון הוסיפו שנכון להיום מוקדם מדי לקבוע מה תהיה ההשפעה על תוצאות החברה.

עוד חברה שדיווחה על השפעה אפשרית של הווירוס על פעילותה היא מיטרוניקס  שבשליטת קיבוץ יזרעאל, העוסקת בפיתוח, בייצור ובשיווק רובוטים אלקטרוניים לניקוי בריכות שחייה. החברה, שנסחרת בשווי של יותר מ-3 מיליארד שקל, הודיעה בשבוע שעבר כי היא "רוכשת חלק מהותי מחומרי הגלם שלה מספקים בסין, אשר מפעליהם אינם מצויים במחוז חוביי. נכון למועד דוח זה, ועל בסיס המידע המצוי כרגע בידי החברה, להערכתה אין להתארכות החופשה כאמור השפעה מהותית על עסקי החברה, שכן החברה מחזיקה מלאי חומרי גלם, המאפשר לה להמשיך לנהל את עסקיה בשבועות הקרובים גם בנסיבות של התארכות החופשה".