אחרי מגדל: גם הפניקס עוצרת מכירת פוליסות ביטוח נסיעות לסין

לפי הפניקס, "לאור אי-הוודאות שנובעת מביטולים של טיסות ע"י חברות התעופה ואזהרות המסע, החלטנו להשהות את ביטוח הנסיעות לסין בלבד, כל עוד תימשך אי-הוודאות. נכון לעכשיו אין שינוי לכל יתר היעדים במזרח הרחוק" • הראל לא תאפשר מכירת פוליסת ביטוח ביטול נסיעה

מגדל הוורד שבו יושבים משרדי הפניקס בגבעתיים / צילום: תמר מצפי
מגדל הוורד שבו יושבים משרדי הפניקס בגבעתיים / צילום: תמר מצפי

אחרי הודעת חברת הביטוח מגדל אמש (ג') לסוכני הנסיעות כי לא תאפשר למבוטחים הנוסעים למדינות אסיה לרכוש פוליסות ביטוח נסיעות לחו"ל - חברת הפניקס  מעדכנת כי לא תאפשר ללקוחותיה לרכוש פוליסות ביטוח נסיעות לסין בלבד, ולא תאפשר לרכוש ביטוח ביטול נסיעה (טריפ גרנטי) לנוסעים ליעדי המזרח הרחוק.

לפי הפניקס, "לאור אי-הוודאות שנובעת מביטולים של טיסות על-ידי חברות התעופה ואזהרות המסע, כשכמות המדינות ברשימה גדלה מיום ליום, לאור אזהרת המסע לסין בשל המגפה המתחוללת במדינה ולאור ביטולי הטיסות של ישראלים ליעד, החלטנו להשהות את ביטוח הנסיעות לסין בלבד, כל עוד תימשך אי-הוודאות. נכון לעכשיו אין שינוי לכל יתר היעדים במזרח הרחוק".

בפניקס מודיעים כי "מי שמתכנן ומזמין טיסה למזרח לחודשים הקרובים (מחודש יוני ואילך), לקיץ ולחגים בספטמבר, יוכל לרכוש ביטוח ביטול טיסה".

בפניקס אף מדגישים כי "בעקבות נגיף הקורונה חל גידול של 60% ברכישת ביטוח ביטול טיסה (לפוליסת טריפ גרנטי של הפניקס, כלומר פוליסת ביטול נסיעה מכל סיבה)".

"אירועי התפשטות מגפת הקורונה במזרח מביאים את הנוסעים לחו"ל להיות הרבה יותר זהירים ומחושבים בתכנון הנסיעה הבא שלהם", אומר טיירי גננסיה, מנהל ביטוח ביטול טיסה בפניקס, כשהוא מציין את הירידה בהזמנות של טיסות לחו"ל, בעיקר ליעדי המזרח, אבל לדבריו, "בשבוע האחרון ניתן גם לראות ירידות גם ליעדים אחרים בעולם".

גידול משמעותי של שימוש בביטוח ביטולי נסיעות על-ידי נוסעים שרכשו כרטיסי טיסה לפני פרוץ המגפה

השפעה אחרת של וירוס הקורונה, כפי שחשים אותה בפניקס, היא גידול משמעותי של שימוש בביטוח ביטולי נסיעות על-ידי נוסעים שרכשו כרטיסי טיסה לפני פרוץ המגפה. לפי נתוני הפניקס, שיעור הביטולים של הזמנות ליעדי המזרח למועדי היציאה במהלך שלושת החודשים הקרובים גדל פי חמישה, כאשר חלק מהמבטלים מצליחים לקבל החזר כספי מסוים מספק התיירות, חלקם מצליחים לנצל את חוק הגנת הצרכן כדי לקבל את רוב כספם בחזרה, אבל הרוב מאבדים את כל כספם (כספי הטיסה וכספי שירותים בחו"ל כגון מלון, קרוזים, טיולים ועוד).

נזכיר כי חוק הגנת הצרכן מאפשר לבטל טיסה שהוזמנה בעסקת מכר מרחוק (טלפון או אינטרנט) בטווח של עד 14 ימים ממועד הזמנה, ובלבד שמדובר לפחות במרחק של 7 ימים ממועד הטיסה.

לפי גננסיה, "מתחילת חודש פברואר, מוקדי ביטוח ביטול טיסה מכל סיבה של הפניקס מוצפים בפניות של לקוחות המעוניינים לרכוש ביטוח ביטול טיסה, ובמהלך 10 הימים הראשונים של חודש פברואר חל גידול של 60% ברכישת הביטוח ביחס לחודש שעבר. רוב הגידול הוא בקרב לקוחות שרכשו טיסות לחודשים הקרובים ולקיץ למגוון היעדים בעולם. במקביל חל גידול בשיעור של 25% בכמות התביעות של לקוחות שביטלו את הנסיעה שלהם. למרות שהביטוח מאפשר ביטול מכל סיבה, אנו אוספים סיבות ביטול לצורכי סטטיסטיקה, ומתחילת החודש הנתונים מלמדים כי 47% מהביטולים בתביעות הם לאור חשש ממגפת קורונה".

הסיבה השנייה (19%) לביטולים לדבריו, היא נסיבות משפחתיות הקשורות לאירועים משפחתיים (כגון הזמנה לאירועים משמחים, הקדמת גיוס ועוד).

ביטוח טריפ גרנטי הושק לפני ארבע שנים, והוא מאפשר לבטח ביטול טיסה מכל סיבה. את הביטוח הזה יש לרכוש בטווח של עד שבעה ימים ממועד ההזמנה ולא פחות מ-14 ימים לפני מועד הנסיעה. הביטול אפשרי עד 12 שעות לפני הטיסה וכולל החזר כספי של 80% ובחלק מהמקרים אף החזר מלא. מחיר פרמיית הביטוח נע בין 2.5%-10% מסכום ההזמנה.

בפספורטכארד, המציעה פוליסות ביטול נסיעה מסיבות רפואיות, מגבילים את רכישת פוליסות הביטוח לסין דרך מוקד המכירה הטלפוני בלבד, "בשל הרצון לדעת את מיקומו של המבוטח ואת מפרט השירותים שסביבו". באשר לשאר היעדים במזרח, כרגע החברה פועלת כרגיל.

לאור הודעות חברות הביטוח באשר לביטוחים למזרח הרחוק, סגן וממלא-מקום נשיא לשכת סוכני הביטוח, סו"ב ליאור הורנצ'יק, מסר כי "סוכני הביטוח מחויבים לשמור להגן על ציבור הלקוחות ולהילחם מדי בוקר על הצעת הפתרונות הביטוחיים הראויים. אנו מודעים למצב המורכב שנוצר במזרח אסיה ופועלים ליצירת חלופות כיסוי הולמות ללקוחותינו, ככל שניתן. הציפייה שלנו מחברות הביטוח היא כשגם שהן נאלצות להקטין סיכונים, שיעשו זאת באמצעות כל דרך אפשרית אך לא על-ידי ביטול הכיסוי הביטוחי". 

הראל מצטרפת לגל

בתוך כך, גם חברת הביטוח הראל הודיעה היום כי לא תאפשר מכירת פוליסת ביטוח ביטול נסיעה. החברה הודיעה לסוכנים כי "בשלב זה ועד בחינה חוזרת של המצב, אנו משהים את מכירת המוצר ביטוח ביטול נסיעה מכל סיבה. אנו מבקשים לחדד כי מכירת ביטוח הנסיעות לחו"ל הרגיל ממשיכה כסדרה".