הקרן הלאומית למדע וארגון JDRF יחלקו מענקים לחקר סכרת נעורים

היקף המענקים הצפוי עומד על כ-6 מיליון דולר בחמש השנים והם יתחלקו בין 4 קבוצות חוקרים

 

בדיקת רמת סוכר בדם / צילום : שאטרסטוק
בדיקת רמת סוכר בדם / צילום : שאטרסטוק

ארגון JDRF, הארגון הבינלאומי המוביל לתמיכה בחקר סוכרת הנעורים, יחד עם הקרן הלאומית למדע של ישראל (ISF), הודיעו על כוונתם להעניק מענק מחקרי בסדר גודל יוצא דופן, כ-6 מיליון דולר בחמש שנים, לתמיכה במחקרים בתחום סוכרת הסוג 1 (סוכרת נעורים). המענקים יחולקו על פי התוכנית בין 4 קבוצות חוקרים, שכל אחד מהם יקבל כ-1.5 מיליון דולר.

סגרת סוג 1 היא הסוכרת שאינה נובעת מתזונה וסגנון חיים, אלא מופיעה בגיל צעיר (לכן השם סוכרת נעורים) והיא מחלה אוטואימונית (חיסונית-עצמונית) שבה מערכת החיסון תוקפת את התאים מפרישי האינסולין בלבלב, עד שאינם יכולים להפריש עוד אינסולין כלל. החולים לרוב הופכים תוך שנים ספורות לתלויים לגמרי בהזרקת אינסולין, ולכן גם לניטור מתמיד של רמות האינסולין בדם ולניהול מוקפד של התזונה והפעילות שלהם. במחלה חולים כמה עשרות אלפי אנשים ברחבי העולם, כלומר מדובר במחלה נפוצה, גם אם לא כמו סוכרת סוג 2.

התוכנית החדשה נועדה לעודד מחקרים של קבוצות מחקר בישראל לצורך העמקת ההבנה של מנגנוני המחלה ולזיהוי כיוונים מבטיחים לריפוי, כגון טיפולים המבוססים על תאים מתחדשים (רגנרטיביים) וטיפולים המערבים את המערכת החיסונית - נושאים שבהם היו לקבוצות חוקרים ישראליות הצלחה בעבר. המטרה היא לתמוך בעיקר במחקרים שבהם מעורבים כמה קבוצות חוקרים, ואשר לא יצאו לפועל ללא התמיכה הייעודית.

לדברי פרופ' יובל דור מן האוניברסיטה העברית, חוקר סוכרת ותאים מתחדשים וראש בתחום הביולוגיה בקרן הלאומית למדע: "הייחוד של המענקים הללו הוא שה-JDRF, ארגון בינלאומי, בפעם הראשונה מעניק סכום כסף משמעותי שכולו מיועד למחקר בישראל, וזה לא קיים בשום מדינה אחרת. אנחנו מאמינים שלתוכנית הזו תהיה השפעה גדולה על הקהילה של חוקרי הסוכרת בארץ. אנחנו בכוונה לא אומרים אילו מחקרים אנחנו מחפשים בדיוק, משום שאנחנו יודעים שההברקה לרוב תגיע לא מן הכיוון שאנחנו כבר מכירים. אנחנו מחכים לראות את הרעיונות הגאוניים שיש רק בישראל".

אפרת טיש, מנכ"לית האגודה לסוכרת נעורים (סוג 1) בישראל, ציינה שהאגודה רואה את המחקר בסוכרת בישראל כגורם מרכזי בפעילותה. האגודה, המהווה את הסניף המקומי של JDRF, מעודדת פעילות מגוונת בקרב חוקרים, רופאים ויזמים בתחום הסוכרת מסוג 1, ומשמשת כגשר בין קהילת הסוכרתיים בישראל ומשפחותיהם ובין קהילת החוקרים והרופאים בישראל.