עימות נוסף בין אליהו למנהלי מגדל - האם הרחקתו מהחברה מתקרבת?

ההתנגדות של בעל השליטה לצעדי ההנהלה הביאה לחזית אחידה נגדו: מוועד העובדים שתומך במנהלים, ועד לרגולטור שאומר "בעלי שליטה צריכים לדעת את תפקידם"

שלמה  אליהו/ צילום:  תמר מצפי
שלמה אליהו/ צילום: תמר מצפי

האם קבוצת הביטוח מגדל ובעל השליטה בה, שלמה אליהו, מתקרבים ליום שבו יופרד אליהו מקבוצת הביטוח שעליה השתלט בשלהי 2012? בימים האחרונים התברר כי כחמישה חודשים וחצי לאחר שרן עוז נכנס לתפקידו כמנכ"ל מגדל ביטוח, וכשנה לאחר שניר גלעד החל לכהן כיו"ר חברת הביטוח, נוצר עימות חריף חדש ופומבי בינם לבין בעל השליטה. 

בחודשים האחרונים החל עוז לשנות את היקף והרכב הנהלת החברה ובמסגרת זו הרחיק כמה מחברי ההנהלה מכפיפות ישירה אליו. זה נעשה גם לגבי מנהלים שצמחו אצל אליהו ומזוהים עמו. 

ככל הידוע העימות הנוכחי נוגע למהלכים לשינוי מבנה והרכב ההנהלה של החברה, שמוביל המנכ"ל עוז, בתמיכת היו"ר גלעד, ובעיקר בנוגע לזהות מנהל ההשקעות הראשי, אסף שהם, שמונה על ידי אליהו לאחר שהיה במשך שנים ארוכות מנהל ההשקעות באליהו ביטוח, ולכוונת עוז להביא מנהל חיצוני שירכז תחתיו את כל פעילות הביטוח הכללי בחברה.

ככל הידוע השינויים הללו אינם על דעת אליהו, שבינו לבין שהם ישנם יחסי אמון ארוכי שנים. ביחס למינוי הנרקם השני אליהו גורס כי עדיף שלא לאחד את כל תחומי הביטוח הכללי במקום אחד, כי אם לבצע הפרדה בין הפעילות העסקית לפרטית בביטוחים הללו, למשל.

הזזת נושא משרה דורשת אישור דירקטוריון, והזזה של מנהל השקעות ראשי נחשבת למהלך דרמטי במיוחד. זאת, מאחר שמנהל השקעות הוא זה שאחראי על ניהול הכספים של החברה בתיקי העמיתים והמבוטחים ובתיקי הנוסטרו. במקרה של מגדל מדובר על יותר מ-280 מיליארד שקל.

שהם עדיין לא התפטר ולא פוטר, ועדיין לא הועלה לדירקטוריון החברה שם של מועמד להחליפו. בהקשר זה, ככל הידוע, אליהו הביע את דעתו האישית נגד המהלך, אך מבחינתו לא נאמרה עמדה מחייבת וזאת משום שמבחינתו המקום להחלטה כזו הוא רק בדירקטוריון של מגדל.

ביקורת חריפה על הממשל התאגידי

אליהו מחזיק בכ-68.5% ממניות מגדל  והוא יו"ר מגדל אחזקות הציבורית ודירקטור במגדל חברה לביטוח. הוא רכש את השליטה במגדל ביטוח בסוף אוקטובר 2012 מידי קבוצת ג'נרלי האיטלקית, לפי שווי של 5.1 מיליארד שקל. המניות שלו במגדל שוות כיום כ-1.94 מיליארד שקל, כשהקבוצה נסחרת לפי שווי של כ-2.83 מיליארד שקל, בצל ירידות בשער המניה ולאחר שחילקה דיבידנדים לאורך השנים.

יו"ר מגדל חברה לביטוח הוא ניר גלעד, שמונה לתפקיד במקומו של שריג, שכיהן כיו"ר מגדל במשך תקופה קצרה במיוחד ועזב על רקע חיכוכים עם בעל השליטה אליהו. עוז הגיע למגדל במקומו של המנכ"ל הקודם דורון ספיר, שעזב את החברה לאחר תקופה קצרה כמנכ"ל.

כאשר שריג הודיע על התפטרותו מדירקטוריון מגדל ביטוח, במה שהיה הפרידה השנייה שלו תוך חודשים מעטים מתפקיד ניהולי בכיר מאוד בקבוצת אליהו-מגדל, הוא התייחס באופן נדיר וחריף במכתב ההתפטרות שלו לממשל התאגידי בקבוצה. באותה תקופה זומן אליהו למשרדי רשות שוק ההון.

המינוי של גלעד נתפס ככזה שנעשה בליווי הפיקוח, מתוך רצון להפריד בין בעל השליטה לבין הפעילות היומיומית בחברת הביטוח.

בדומה למתיחויות חריגות אחרות שהיו בעבר בין אליהו לבין גורמים בכירים בחברה שבשליטתו, ביחס לרצון של בעל השליטה להתערב בהחלטות ניהוליות בקבוצה, גם הסכסוך הנוכחי הוביל למפגשים במשרדי הרגולטור האחראי, הממונה על רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון משה ברקת. הפעם מדובר בפגישות שערכו גורמי מקצוע ברשות עם דח"צים במגדל ביטוח.

האם יחזור תקדים חברת איילון?

בשנים האחרונות כבר חווה ענף הביטוח מאבק בין הנהלות שכירות לבין בעל שליטה דומיננטי - באיילון. בסופו של יום, ולאחר מאבק איתנים, ששונה ממה שקורה במגדל לפי שעה, בעל השליטה באיילון, לוי רחמני, הוזז מתפקידיו בחברה. באיילון זה קרה גם בצל הרעה במצבו הבריאותי של רחמני.

עתה, גורס גורם בשוק ההון, אליהו מרגיש שלוקחים לו את החברה מהידיים ונראה שהרגולטור עשוי לקחת צד גם במגדל - הצד של ההנהלה.

מאז שרכש אליהו את השליטה במגדל בשלהי 2012 עברה החברה שרשרת ארוכה וחריגה במיוחד של יו"רים ומנכ"לים. זה הגיע לשיא עם כהונתם הקצרה של המנכ"ל והיו"ר הקודמים, ספיר ושריג.

עתה, כך נראה, ברקת אינו רוצה בהמשך התחלופה הפרסונלית, כשהוא מסמן שהרכב ההנהלה במגדל אינו סוגייה שבעל שליטה צריך להתערב בה. ברקת השתתף בכנס השנתי של איגוד הדירקטורים ובמסגרת זו התייחס למגדל ואמר: "יש יו"ר דומיננטי שיודע לקבוע גבולות (ניר גלעד, ר"ש) ויש מנכ"ל מוכשר (רן עוז, ר"ש) שבא מהמערכת הבנקאית ויודע מה זה הלימות הון, וזה סופר-חשוב בחברות ביטוח. בעלי שליטה צריכים לדעת את תפקידם. אני מכבד את מקומו של בעל השליטה במגדל (שלמה אליהו, ר"ש). הוא דירקטור, ושם נגמר תפקידו. יש דירקטוריון שצריך להתנהל כשורה, יש יו"ר לדירקטוריון ויש הנהלה שצריכה למלא את תפקידה ויש לה אתגרים לא פשוטים. כל אחד יידע את מקומו. יש מתחים והם מתחים בריאים בעיני".

אפילו ועד העובדים נגד אליהו

שלא בדומה לעימותים קודמים בין אליהו לבין מנהליו, ובעיקר היו"ר הקודם שריג, הפעם ועד עובדי מגדל לוקח צד - וזה הצד של המנכ"ל והיו"ר.

בסביבת ועד העובדים של מגדל ציינו היום, כי "התיק של מגדל מזה זמן רב הולך ומידרדר והתשואות בתיק הן חלשות ביחס לשוק, בפנסיה ובהשתלמות. בעוד שכל עובד ועובד בחברה עומד ביעדים ונבחן קבוע, אף אחד לא ביקש שיפור ביצועים ממנהל ההשקעות. הוא איש של שלמה אליהו", נאמר תוך שאותם גורמים הסבירו כי מציאות זו מקשה על גיוס לקוחות ופוגעת בעסקי הקבוצה. על כן, בסביבת הוועד מתערבים לראשונה בהיבטי הניהול בחברה, ולא מתעסקים רק בהיבטים של תוכניות התייעלות.

מהוועד אף נמסר היום, כי "אנו שוקלים כי אם לא יהיה שינוי, ומנהל ההשקעות לא יוחלף לאור הישגיו עד כה, נזיז כספי החסכונות של עובדי מגדל". בהמשך, כך אומרים בסביבת הוועד, הם עשויים לקדם הכנסת נציג מטעמם לדירקטוריון מגדל.

בצל הדברים הללו, ובגלל הצורך ביישום הוראות משטר ההון הסולבנסי 2 בישראל והפער שיש למגדל ביחס לחברות אחרות בענף, הפיקוח רוצה שהחברה תחזק את הונה. למעשה, הפיקוח רוצה בכך מאז שהחברה חילקה באוגוסט 2019 דיבידנד בהיקף של 350 מיליון שקל.

לפי הערכות, גלעד כנראה אף בחן לאחרונה את האפשרות להנפיק מניות חדשות על ידי החברה על מנת לחזק את ההון של החברה, בדומה למה שקרה בכלל ביטוח. ואולם, על פי אותן הערכות, אליהו לא מרוצה מהמהלך בגלל מחיר המניה, כאשר ביצוע מהלך שכזה יוביל לדילול ההחזקה שלו בחברה.

ברקת התייחס בכנס הדירקטורים גם לסוגיית הסולבנסי 2, שהשפיעה על ענף הביטוח בכלל ועל מגדל במיוחד, דבר שגורם גם לחלק מהמתיחויות במגדל. בהקשר זה אמר כי "נעשה פה עוול לחברות הביטוח. הוא התכוון ל"יישום הישראלי החריג" של הסולבנסי, "שהתרחק מההסדרה באירופה. זו משימה אמיתית. אני מתקנא בפיקוח על הבנקים שם יש מתודלוגיה ברורה ובינלאומית ליישום באזל, שמיושם בסטנדרטים בינלאומיים ללא התאמות ישראליות כמו שיש בסולבנסי. התוצאה של יישום הדברים פה היא מסחרה ישראלית", אמר.

מטעם הנהלת מגדל נמסר, כי "תוכניות העבודה החדשות אושרו בדירקטוריון והחברה ממוקדת בהשגת יעדיה העסקיים להשגת מהפך עסקי מוצלח".