ארה"ב והטליבאן צפויים להודיע על הסכם להפחתת האלימות באפגניסטן

שני הצדדים הזהירו שההתקדמות נשארה שברירית, ונושאים רבים עלולים לתקוע את התהליך עוד לפני שהוא החל במלוא

חיילים אמריקאיים באפגניסטן. / צילום: רויטרס, Lucas Jackson
חיילים אמריקאיים באפגניסטן. / צילום: רויטרס, Lucas Jackson

ארה"ב והטליבאן צפויים להודיע על הסכם להפחתת האלימות באפגניסטן, במה שיוביל לחתימה על הסכם לפינוי החיילים האמריקנים. שני הצדדים הזהירו שההתקדמות נשארה שברירית, ונושאים רבים עלולים לתקוע את התהליך עוד לפני שהוא החל במלואו.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ חתם על התוכנית המוצעת למרות שהאלימות משמיכה להיות דומיננטית באירועים באפגניסטן. בתחילת השבוע הגיע טראמפ לבסיס חיל האוויר דובר בדלאוור כדי לקבל את שרידי גופות שני חיילים אמריקנים שנהרגו בסוף השבוע. הבית הלבן לא הגיב לפניות בנושא זה.

"יתכן שיהיו לנו כמה בשורות טובות", אמר היועץ לביטחון לאומי רוברט אובריין לחדשות BSC אמש. "נצטרך להיות ירידה באלימות ושיחות משמעותיות בין הצדדים הפנימיים באפגניסטן".

הצבא האמריקני מסר שהחיילים נהרגו בהתקפה של גורם פנימי במחנה במחוז ננגרהר. המניע להתקפה כזו, שבה חייל אפגני יורה על בעל ברית זר, אינו תמיד ברור. הטליבאן לא לקח אחריות להתקפה שהיתה בשבת, שבה נפתעו עוד שישה חיילים אמריקנים.

אתמול (ג') התרחשה התקפת התאבדות קטלנית על אקדמיה צבאית אפגנית, שהפרה תקופה של שקט יחסי בבירה קאבול. שום גורם לא קיבל אחריות. משקיפים אומרים שגם ממשלת אפגינסטן שאינה שותפה לשיחות ההסדרה יכולה להיות אחראית להפרת השקט.

בעדו שעדיים לא ברור את ההודעה על ההסדרה תגיע היום, שבוע של ירידת רמת האלימות עשוי להיות צעד חשוב בתהליך השגת הסכם סיום המעורבות האמריקנית באפגניסטן אחרי 18 שנות מלחמה.

ארה"ב והטליבאן יוכלו לחתום על הסכם כבר בסוף השבוע של 23 בפברואר, מסר אחד המקורות, והוסיף שההכנות לטקס כבר מתנהלות.

מקור במשרד החוץ האמריקני מסר ש"שיחות דוחא (בירת קטאר) בין ארה"ב והטליבאן נמשכות סביב הנושא הספציפי של הורדת רמת האלימות". מקור בטליבאן מסר שהתהליך נראה מתקדם אחרי כמה חודשים של אי ודאות.

הנשיא האפגני אשרף ראני, שהתלונן על אי שיתופו בתהליך, קידם אתמול בברכה את ההתקדמות בשיחות בסדרת מסרי טוויטר, בעקות טלפון שהוא קיבל משר החוץ האמריקני מייק פומפיאו. משרד החוץ לא פרסם את פרטי השיחה.

"זוהי התפתחות מבורכת", צייץ ראני. "המטרה העיקרית שלנו היא לסיים את שפיכות הדמים חסרת ההיגיון".