חילוקי דעות חריפים במועצת יש"ע בסוגיית הדרישה להחלת הריבונות

הערב תתקיים עצרת שאמורה ללחוץ על נתניהו להכיר בריבונות על אזורי בקעת הירדן ויהודה ושומרון • ראש מועצת אפרת: "החלת ריבונות בניגוד לדעת האמריקנים הוא חסר אחריות" • ראש עיריית אריאל פרש מהמועצה ואמר: "המועצה אינה מייצגת את דעתם של ראשי רשויות רבות ביו"ש"

בנימין נתניהו וראש עיריית אריאל, אלי שבירו/ דוברות עיריית אריאל
בנימין נתניהו וראש עיריית אריאל, אלי שבירו/ דוברות עיריית אריאל

מחריפים חילוקי דעות בהנהגת המתנחלים בסוגיית הדרישה להחלת הריבונות עוד בטרם הבחירות. חילוקי הדעות הללו נובעים גם מענייני מהות ופרקטיקה וגם מסוגיות של אגו. דיווחים מהיומיים שסביב הטקס בבית הלבן העלו כי כמה מראשי מועצת יש"ע ביקשו מראש הממשלה כי בפגישתם עימו לא ישתתף יוסי דגן, ראש מועצת שומרון. לפי שניים מהם, הטונים מול לשכת ראש הממשלה היו גבוהים, וזאת בשל הביקורת על פעילותו העצמאית שלרוב לא מתואמת עם ראשי המועצות האחרים. בסופו של דבר נתניהו נעתר ללחץ אבל הזמין את דגן לפגישה נפרדת. יש בקרב ראשי המועצות מי שבטוח לחלוטין כי הפגישה הזו עם דגן היא שהביאה למפנה ולביטול התמיכה של כמה מראשי המועצות בתוכנית המאה.

מאז, הביקורת על נתניהו מהצד הזה מחריפה. האוהל שהקימו בשבוע שעבר בירושלים משך אליו כמה מבכירי הפוליטיקאים בימין, לרבות אביגדור ליברמן, ואלה תקפו את נתניהו בעוצמה.

הערב (ה') אמורה להתקיים בירושלים עצרת מחאה ודרישה להכרה בריבונות, שאותה מארגנת מועצת יש"ע. אבל המהלכים הללו זוכים לביקורת פנימית. המתנגד הבולט ביותר הוא עודד רביבי, ראש מועצת אפרת, ומי שאחראי על קשרי החוץ של מועצת יש"ע. רביבי אומר ל"גלובס" כי תוכנית המאה, לבד מהשפעתה המהותית עלינו כמובן, נועדה לשרת אינטרסים אמריקנים, וברור שאלה לא מעוניינים בכך לפני הבחירות אצלנו, ופועלים לפי לוח הזמנים של הבחירות לנשיאות בארצות הברית.

רביבי אומר ש"שבועיים וחצי לפני בחירות לעשות עצרת שנועדה ללחץ על הממשלה, מתפרשת כפגיעה בנתניהו, ובמהלכים המדיניים ההיסטוריים שהוא הביא". בכך, הוא מכוון שזה אינטרס פוליטי של מפלגת ימינה המעודדת את ראשי המועצות המזוהים עימה להראות כי נתניהו לא מצליח לממש את הבטחותיו ולהתמודד מול האמריקנים, ובכך להעביר קולות מהליכוד אליהם.

"אנחנו זקוקים להחלת החוק הישראלי כאוויר לנשימה"

לגבי האמריקנים הוא מוסיף כי מהלך של החלת ריבונות בניגוד לדעת האמריקנים, הוא חסר אחריות, ועלול להביא לשינוי מדיניותם כלפינו. "צריך להתאזר בסבלנות ולתת לנתניהו לקדם את המהלכים הללו במועד המתאים ובתיאום עם האמריקנים". לדבריו, הדבר המעיד על הכוונות האמריקניות הוא הזמנת בני גנץ לוושינגטון, כדי לוודא שגם הוא מחויב לתוכנית, וכשהודיע על מחויבותו, הבהירו כי יש להמתין עד להקמת ממשלה בישראל.

עוד מתנגד בולט הוא ראש עיריית אריאל, אלי שבירו, שהודיע כי הוא פורש מהמועצה: "מועצת יש"ע מתנגדת נמרצות לתכנית המאה אשר עתידה להביא בשורה להתיישבות בשם החשש ממדינה פלסטינית. זאת מבלי להתייעץ או לקבל החלטה משותפת עם ראשי הרשויות החברים בהנהלת המועצה. כתומך בתוכנית המאה, בשל החלת הריבונות על בקעת הירדן ויישובי יו"ש, אני מרגיש כי המועצה אינה מייצגת את דעתם של ראשי רשויות רבות ביו"ש, את עירי, ואותי, ועל כן הודעתי על פרישתי מהנהלת מועצת יש"ע וחברותי בה".

מנגד, שי אלון, ראש מועצת בית אל וממארגני העצרת הערב, אומר כי מטרתה של העצרת היא בעיקר לעורר את הציבור הימני האידאולוגי לקראת הבחירות, בנושא החשוב לו שהוא החלת הריבונות על ההתנחלויות. לדבריו, לאחר שתי מערכות בחירות יש חשש כי הציבור התעייף ואחוזי ההצבעה ירדו בשל כך. העצרת בעניין החלת הריבונות והאמירה החדה האמורה לצאת מהעצרת, צפויים להעיר את הציבור.

החשש, לדבריו, הוא כי שיעור הצבעה נמוך עשוי לגרום לביטול האפשרות להחלת הריבונות בממשלה הבאה. ועם זאת, אלון לא מתעלם מהמטרה המוצהרת, הפעלת לחץ על ראש הממשלה לקידום הריבונות בהקדם האפשרי: "אנחנו זקוקים להחלת החוק הישראלי כאוויר לנשימה, כדי לשחרר את חסמי הבינוי ההתפתחות וקידום איכות החיים והכלכלה בהתנחלויות. את נתניהו צריך לדחוק לפינה כדי שיפעל בכיוון הזה. הוא הבטיח כי יחזור מוושינגטון היישר להחלת הריבונות ואת זה צריך לממש. אמנם קרתה תקלה, אבל על נתניהו לעשות משהו, ולו צעד אחד בכיוון".

אבל לנוכח ההתנגדות האמריקנית הנחרצת, אין כל סיכוי שאכן כך יקרה. נתניהו עצמו הודה בכך, והשאיר את הצעדים הללו לאחר הבחירות. ראש הממשלה הפך למעשה את הסוגיה הזו לנושא עיקרי בבחירות. "תבחרו בי כדי שאוכל לממש את הריבונות, לא תבחרו, לא תהיה ריבונות".