גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בלי תג מחיר ואף מילה על המחלוקות עם האוצר: הרמטכ"ל השיק תוכנית רב שנתית חדשה

הרמטכ"ל אביב כוכבי הכריז על השקת תוכנית "תנופה" למרות שאין עדיין ממשלה שתאשר אותה ולמרות שהדיונים על תקציבה מול האוצר עוד לא החלו באופן רשמי ● בצה"ל סירבו למסור מהי העלות התקציבית של התוכנית, אך רואים במסגרת של 40 מיליארד שקל על פני עשור כסכום סביר

אביב כוכבי / צילום: Oded Balilty, Associated Press
אביב כוכבי / צילום: Oded Balilty, Associated Press

"האיומים לא מחכים לנו, יצאנו לדרך", כך אמר הרמטכ"ל רב אלוף אביב כוכבי בעת הצגת "תנופה" - התוכנית הרב-שנתית לשנים 2020-2024. כשנה לאחר כניסתו לתפקיד החליט הרמטכ"ל להכריז על השקת התוכנית למרות שאין עדיין ממשלה נבחרת שתאשר אותה ולמרות שהדיונים על תקצובה מול האוצר טרם החלו באופן רשמי. 

בצה"ל סרבו למסור מה העלות התקציבית הנוספת של התוכנית. עם זאת, בצה"ל מתייחסים לסכום של 40 מיליארד שקל על פני עשר שנים (כלומר, 4 מיליארד שקל בשנה) כאל סכום סביר. מקור הסכום הוא בתוכנית "תפיסת הביטחון 2030" של ראש הממשלה בנימין נתניהו. בצבא הסבירו כי "תפיסת הביטחון 2030" חופפת במידה רבה לתוכנית "תנופה". 

דובר צה"ל מסר כי "תנופה יוצאת לדרך ובמרכזה העצמת הקטלניות - בהיקף ובדיוק". הדובר ציין כי התוכנית אושרה על ידי שר הביטחון, הוצגה לראש הממשלה ובהמשך תובא לאישור הקבינט. ראש הממשלה אמנם תומך בתוכנית, אך הוא סבור כי "תנופה" אינה שמה דגש מספיק על חיזוק היכולות ההתקפיות של צה"ל והוא ביקש לחזק יכולות אלו. 

באוצר רוצים שצה"ל יחתוך בשומנים 

העלות התקציבית של התוכנית כאמור עדיין לא ידועה. הצבא מוכן לוותר על טנקים ולסגור טייסת אחת של חיל האוויר, אך דורש בתמורה אישור להתחיל בהקמת שתי טייסות חדשות והצטיידות במגוון רחב של אמצעי חישה, תקשורת ואיסוף חלקם אוויריים. באוצר מצפים מצה"ל להסכים לקיצור שירות החובה לבנים לשנתיים עד 28 חודשים ולחתוך בשומנים ובראשם תוספות לפנסיה התקציבית שמקבלים גמלאי צה"ל - צעד שיביא להערכת האוצר לחיסכון של 800 מיליון שקל לשנה.

בצה"ל מסרבים למסור פרטים על המחלוקות עם האוצר ומציינים כי היחסים עם האוצר "טובים מאוד". בצבא אומרים כי ניתן יהיה להתחיל ביישום "תנופה" השנה רק אם יתקבל אישור הקבינט הביטחוני לתוספת של 2 מיליארד שקל. מדובר בתוספת שכבר אושרה עקרונית על ידי ראש הממשלה ושרי האוצר והביטחון, אך החשב הכללי באוצר רוני חזקיהו, שמנהל את תקציב המדינה ההמשכי, זקוק לאישור הקבינט הביטחוני כדי להעביר את הכספים שצה"ל מבקש. באוצר הסבירו כי מאחר ומדובר בתקציב זמני אין צורך להצביע על מקור תקציבי לתוכנית, אך מאחר ואין אפשרות לחרוג מהמסגרת הכללית של התקציב, בסך 402 מיליארד שקל, הסכום שיועבר למערכת הביטחון יהיה בהכרח על חשבון תקציבים שהיו יכולים להגיע למשרדי ממשלה אחרים.

הרמטכ"ל כוכבי אמר בכנס להצגת התוכנית כי "התר"ש (תוכנית רב שנתית ע"ב) הוא לא רק כסף ופרויקטים. הוא קודם כל כיול של כולנו לתפיסה, לסדר עדיפויות, לאוריינטציה ארגונית, שכל אחד עושה לה את הפירוק לאור המצפן הזה, לאור המגדלור הזה להיבטים שבהם הוא אחראי".

בהודעת דובר צה"ל נאמר כי "בשנה האחרונה התקיים בצה"ל תהליך מעמיק ויסודי במסגרתו פעלו עשרות צוותים לניתוח ביקורתי של המציאות האסטרטגית-מבצעית ומצבו של צה"ל ביחס לאיומים המתפתחים. במסגרת התהליך נכתבה תפיסת ההפעלה לניצחון, שכל תכליתה שיפור אפקטיביות הלחימה של צה"ל והגדלת היתרון הצבאי".

"בלב התפיסה של התוכנית הרב שנתית עומדת העצמת הקטלניות, בהיקף ובדיוק", אמר כוכבי בסיכום הכנס להצגת התוכנית הרב-שנתית. כוכבי הסביר כי המטרה תושג באמצעות "כושר חשיפת אויב מוגבר מאד, כושר השמדת אויב מוגבר מאד ורב-זרועיות".

שאיפה לחזק את יכולות זרוע היבשה

התוכנית הרב-שנתית (תר"ש) "תנופה" מיועדת להחליף את תר"ש "גדעון" שמגיעה ב-2020 לסיומה. תר"ש גדעון שהחלה ב-2015 הייתה אמורה להסתיים בסוף 2020 אך הרמטכ"ל מבקש לסיים אותה כבר עכשיו ולעבור למתכונת של תוכניות ארבע-שנתיות (תר"ש "תנופה" מיועדת להסתיים ב-2024). מטרת התוכנית לאפשר לצה"ל להגן על המדינה, למנוע ככל הניתן עימותים צבאיים ולנצח בעימותים בלתי נמנעים וכל זאת תוך בניין הכוח הצבאי לטווח ארוך ושימור כוח האדם האיכותי בצבא.

התוכנית מבוססת על הערכת איומים שלפיה ישראל מוקפת צבאות טרור מסוריה, מלבנון, מעזה ומסיני, הפועלים בשטחים שאין בהם שליטה מדינתית ברורה. בנוסף ישראל נמצאת תחת איומים ישירים ממדינות במעגל השני (שאין להן גבול משותף עם ישראל) ובמעגל השלישי, מאיראן. בצה"ל מדגישים במיוחד את איום הטילים המדויקים. איראן מחזיקה כיום במאגר של כאלף טילים מדויקים המסוגלים להגיע עד תל-אביב, ולחלקם ראש קרבי מתפצל, המקשה על היירוט שלהם. בנוסף מתקדם החיזבאללה בפרויקט דיוק הרקטות שלו.

כמענה לאיום טילי הקרקע כוללת "תנופה" עיבוי מערך ההגנה התלת-שכבתי של טילים נגד טילים, המבוסס על טילי חץ 3 באטמוספירה, קלע דוד בשכבת הביניים וכיפת ברזל בטווח הקצר. בנוסף למערך ההגנה האווירי הרב-שכבתי מבקש צה"ל להקים "מרחבים חכמים" בגבולות ובאזורי יהודה ושומרון ובין היתר להשלים את בניית המכשול בגבול רצועת עזה ולהתחיל בבניית קו גבול מבוצר לאורך גבול לבנון.

מאמץ העיקרי בתוכנית הוא בחיזוק יכולותיו ההתקפיות של צה"ל ויצירת מה שמכנים בצבא "מכונה שיודעת לייצר סדרת מהלומות רב ממדיות באוויר, בים, ביבשה, בסייבר ובלוחמה האלקטרונית". במסגרת זו שואף הצבא לחזק את יכולות זרוע היבשה ולמצות את התווך האווירי כדי לאפשר ליחידות הלוחמות לתקוף ולהשמיד מספר מרבי של מטרות בתוך זמן קצר ככל האפשר. הצבא מבקש לשפר את מערכי האיסוף המודיעיני והתקשורת הפנים ארגונית מתוך שאיפה להגיע למצב של "כולם יוכלו לדבר עם כולם" שבו תהיה ליחידת הקצה, נניח הפלוגה הבודדת הפועלת בפאתי כפר מבוצר בלבנון, גישה למידע ויכולות תקשורת בפס רחב ברמה שיש היום בחדרי הפיקוד העורפיים.

בנוסף מבקש צה"ל לשפר את יכולות אחסון המידע שלו. תשתית האחסון הנוכחית אינה מאפשרת לצבא לשמור לאורך זמן חלק מהמידע שנאסף על-ידי יחידות האיסוף המודיעיני.

עוד כתבות

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

גל בר-דעה, מנכ''ל וואן זירו / צילום: איל יצהר

הבנק הדיגיטלי כבר שרף כ-800 מיליון שקל; המנכ"ל: "המשקיעים ימשיכו לתמוך"

לוואן זירו כבר יש כ-100 אלף לקוחות והמנכ"ל גל בר דעה מעריך כי "נהפוך לרווחיים כשנגיע ל-200 אלף לקוחות" ● את 2023 סיים הבנק של אמנון שעשוע עם הפסד של 357 מיליון שקל, אך בר דעה אופטימי:  "ההכנסה מלקוח יותר גבוהה ממה שחשבנו. אם נמשיך כך ונגביר פעילות אנחנו על דרך המלך"

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

אולם הקונצרטים בו התרחש הפיגוע במוסקבה / צילום: Reuters

הפיגוע במוסקבה הביא את אירופה להגביר כוננות מפני מתקפת דאעש

צרפת ואיטליה פרסמו אזהרות מפיגועי דאעש בשטחן, כשהחשש עולה לקראת חג הפסחא ● המתקפה ברוסיה העלה גם לפני השטח את האזורים העניים ביותר במדינה, בהם צובר ארגון הטרור השפעה

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

פרופ' דניאל כהנמן / צילום: יח''צ מטר

פרופ' דניאל כהנמן, זוכה פרס נובל לכלכלה, הלך לעולמו

כהנמן, בן 90 במותו, זכה בפרס נובל בכלכלה בשנת 2002 על מחקר בתחום של קבלת החלטות בתנאי אי-ודאות

רשות המסים / צילום: איל יצהר

רשות המסים תפסה מסמכים של שני עורכי דין וחטפה ביקורת חריפה משופטי העליון

במסגרת חקירה קיבל פקיד שומה חקירות מבימ"ש השלום צו חיפוש במשרד של שני עורכי דין ● השניים טענו כי המסמכים נתפסו ע"י צו של בימ"ש השלום בהליך פלילי, אבל רשות המסים העבירה את ערעורם לביהמ"ש המחוזי בהליכים אזרחיים ● ביהמ"ש העליון פסק כי רשות המסים לא יכולה לזגזג בין הליך פלילי לאזרחי

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הבית הלבן בהודעה רשמית אחרי קרב הגרסאות: נתניהו אישר שתצא משלחת לוושינגטון

דובר צה"ל: ""במסגרת האימונים יתורגלו תקיפות מאסיביות וארוכות טווח" • גבר בן 38 נהרג מפגיעת רקטה במפעל בקריית שמונה, כמה נוספים נפצעו קל • נתניהו לסנטור ריק סקוט: "החלטת ארה"ב עודדה את חמאס. שלא יסמכו על הלחץ הזה - זה לא יעבוד"  • עדכונים שוטפים

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?