ארה"ב דחתה פשרה בהיקף 18 מיליארד דולר בפרשת האופיואידים

21 פרקליטי מדינה סירבו לקבל את הצעת הפשרה שהגישו שלוש חברות הפצה תרופות • חלק מהפרקליטים רוצים שהיקף הפיצוי יעמוד בין 22 ל-32 מיליארד דולר

אוקסיקונטין (Oxycontin) של פרדו פארמה / צילום: ג'ורג' פריי, רויטרס
אוקסיקונטין (Oxycontin) של פרדו פארמה / צילום: ג'ורג' פריי, רויטרס

נדחתה הצעה להסכם פשרה בהיקף של 18 מיליארד דולר בפרשת האופיואידים שהגישו שלוש חברות להפצת תרופות בארה"ב, McKesson, קרדינל הלת' ו-AmerisourceBergen. על מכתב הדחייה שקיבלו החברות, ושהגיע לידי "וול סטריט ג'ורנל", חתמו 21 פרקליטי מדינות בארה"ב.

אדם מקורב לנושא אמר ל"וול סטריט ג'ורנל" כי חלק מפרקליטי המדינה רוצים שהיקף הפיצוי מהחברות יעמוד בין 22 מיליארד דולר ל-32 מיליארד דולר. 

הדיונים עם שלוש החברות מתקיימים מאז אוקטובר האחרון, והם סובבים סביב תרומתן של החברות למגפת ההתמכרות למשככי כאבים, שפוגעת אנושות באוכלוסיית ארה"ב. מספרי מקרי המוות כתוצאה משימוש בתרופות הממכרות עלה ב-2018 לכ-70 אלף איש בשנה, לעומת כ-8,000 בלבד בסוף שנות ה-90. חברות תרופות, ובעיקר Perdue של משפחת סאקלר, פיתחו תרופות אופיאטיות בטוחות לכאורה אך בפועל ממכרות מאוד, כמו אוקסיקונטין של פרדו, שעומדת כיום במרכז ההאשמות בהצתת המשבר. עם השנים, חברות התרופות הוציאו לשוק תרופות חזקות יותר וממכרות יותר. 

AmeriSourceBergen מסרה ל"וול סטריט ג'ורנל" כי היא נשארת מחויבת ל"פתרון הוגן במשא ומתן", אך תמשיך להגן על עצמה בבית המשפט. McKesson מסרה כי היא מתמקדת ב"השלמת בניית פשרה שתהיה הפתרון הטוב ביותר ותספק מיליארדי דולרים באופן מיידי כדי להקל על המדינות והקהילות המקומיות". קרדינל הלת' לא מסרה תגובה.