גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דעה: ההבטחות הממוחזרות של ראש הממשלה נתניהו

הסרטון של נתניהו עם רמי לוי נראה לכם מוכר? אולי משום שהוא כיכב בקמפיינים של הליכוד גם ב-2013 וב-2015 ● ומה עם בני הפלשמורה? הם עדיין ממתינים במחנות המעבר באדיס אבבה ובגונדר מאז ההבטחות בקמפיין 2009 ● בחזרה לעתיד, גרסת ראש הממשלה

בנימין נתניהו / צילום: איל יצהר, גלובס
בנימין נתניהו / צילום: איל יצהר, גלובס

כל מערכת בחירות מתאפיינת בהבטחות אינספור של פוליטיקאים והציבור כבר יודע שרובן לא יתקרב לכלל מימוש. אצל המפלגות המגזריות והקטנות ההבטחות הן ייעודיות: "נשמור על השבת" אצל החרדים, "נמנע נסיגות" בימין ו"ננהיג נישואים אזרחיים" בשמאל החילוני. אבל כשמדובר בראשי המפלגות הנאבקות על ראשות הממשלה והנהגת המדינה, העתידים להחזיק ביכולת ביצועית גבוהה, למילה שלהם אמורה להיות משמעות גדולה יותר. בשבועות האחרונים, במסע בחירות מעורר התפעלות בקצב ובמרץ שלו, נתניהו שובר את כל שיאי ההבטחות; אם סרטונים עם רמי לוי והבטחות על מינוי אנשי מפתח נשמעים לכם מוכרים, אתם צודקים. אצל נתניהו, מפאת שנותיו הארוכות בתפקיד, ההבטחות לעתים ממוחזרות. הנה כמה מההבטחות הישנות-חדשות של ראש הממשלה.

הורדת מחירי המזון: רמי לוי כשחקן ראשי

לקראת בחירות 2013 גייס נתניהו את רמי לוי, הבעלים של רשת "שיווק השקמה" ל"צוות 100 הימים". זה היה אמור להגיש לנתניהו המלצות להורדת מחירים ולהגברת התחרות ברשתות המזון. הורדת מחירי המזון בפרט ויוקר המחיה בכלל היא הבטחת בחירות קבועה של נתניהו מאז ומתמיד, אלא שהיא הפכה לדגל לאחר המחאה החברתית הגדולה ב-2011. במערכת הבחירות של 2013 כאמור וגם בזו של 2015 הוא דיבר על כך והבטיח כי יעשה כן באמצעות הגברת התחרות ושבירת המונופולים. גם שחקני המשנה בקמפיין הזה לא השתנו בהרבה: רמי לוי, בעל רשת המרכולים, מופיע גם היום, כמו אז. הרשת של רמי לוי, שמזוהה עם הקמפיין "עוף בשקל", השתתף בקמפיין הליכוד להוזלת מחירים לקראת בחירות 2013 וחלקית גם בקמפיין הבחירות ב-2015. באותה שנה גם זכה להדליק משואה בטקס יום העצמאות כהוקרה על פועלו בתחום הורדת המחירים.

ביום שישי האחרון, לקראת בחירות 2020, נתניהו כבר הגיע אל אחד מהסניפים שלו, שם שוחח עם קונים וקופאיות, העניק לו מחמאות על הורדת המחירים ושב ואמר כי היעדר תחרותיות הוא הסיבה למחירים הגבוהים. ושוב הבטיח להפחיתם. מה קרה מאז הבטחות הבחירות הקודמות? רפורמת הקורנפלקס והיבוא המקביל אכן עברו, אך מקוצצות בחלקן, וההשפעה על המחירים המקומיים עדיין לא ניכרת באופן מובהק.

העלאת בני הפלשמורה: הבטחות לנציגים בכנסת

בכל מערכות הבחירות מ-2009 ועד היום, נתניהו הבטיח להעלות את קרובי משפחותיהם של יוצאי אתיופיה החיים בישראל. בתחילת העשור העלייה נמנעה בשל התנגדות של חלק מבני הקהילה האתיופית היהודים. אלה התנגדו להעלאת בני הפלשמורה, המומרים. גם סוגיות תקציביות עצרו את העלאת האתיופים לישראל.

בקדנציה של נתניהו כראש ממשלה שהחלה ב-2015 הוא נכנע נתניהו ללחצים הפוליטיים שהפעילו עליו חברי הכנסת אברהם נגוסה, בן הקהילה, ודודי אמסלם, להעלות את קרובי המשפחה לישראל. אלא שמימוש הבטחתו שוב התעכב, בשל עבודת מטה ארוכה של הסוכנות היהודי משרד הקליטה ומשרד הפנים, שניסו לבדוק את זכאותם של האתיופים המבקשים להיכנס לישראל.

לאחר שחבר הכנסת לשעבר מכחול לבן, גדי יברקן, חזר לליכוד לאחרונה, שוב הבטיח נתניהו כי יעלה לארץ את הנשארים. כיום ממתינים במחנות המעבר באדיס אבבה ובגונדר שבאתיופה כ-9,000 נוצרים לעלייה לישראל. בשבוע שעבר אישרה הממשלה העלאה של כ-400 מהם, אבל נתניהו הבטיח בכנסי הבחירות כי יעלה גם את האלפים הממתינים. להבטחה זו של נתניהו מתנגדים רבים ממשלו ובהם השרים החרדיים, ששותקים כעת. שר הפנים אריה דרעי הכניס הסתייגויות להחלטת הממשלה, הדורשות תנאי סף חמורים ממי שיותר לו להגיע לישראל במסגרת חוק הכניסה, ובהן קרבה משפחתית מדרגה ראשונה לאזרח ישראל, העדר משפחה וילדים ועוד. התנאים הללו בעצם מוציאים מהמשוואה את רוב הממתינים באתיופיה וגם הפעם נראה כי הבטחתו זו לא תתממש.

שר אוצר כוכב: והפעם ניר ברקת

עוד אמצעי קמפייני של נתניהו החוזר על עצמו הוא להציג כוכב פוטנציאלי לתפקיד שר כלכלי או שר האוצר. בעבר היה זה כחלון, אף שעמד בראש מפלגה אחרת (כולנו). בשבוע שעבר הכריז בדרמטיות: "אני מציג הערב שש רפורמות ענקיות בכלכלה ובבריאות שהממשלה הבאה של הליכוד תביא לישראל, ולהודיע שניר ברקת יהיה שר האוצר הבא של הממשלה בראשותי!" בהמשך הוסיף "זה יהיה המינוי השלישי שאביא לממשלה, אחרי פייגלין כשר וכחלון בראשות רמ"י" (ראו בהמשך).

ניר ברקת היה ראש עיריית ירושלים, ובחודשים האחרונים שוקד על תוכניות כלכליות מסוגים שונים. ברקת הוא הייטקיסט מוצלח, שמאחוריו אקזיט שמן. הוא הפוליטיקאי העשיר בישראל והונו מוערך בחצי מיליארד שקל. האם זה הדימוי הטוב ביותר לשר ליכודי? לא ברור, אבל נתניהו מציג אותו כמי שהצלחתו האישית מעידה על יכולתו להוביל את ישראל. מועמד נוסף של נתניהו לתפקיד שר כלכלי הוא הח"כ לשעבר משה פייגלין, לשעבר בליכוד, שרץ בבחירות האחרונות בראש מפלגת זהות והציג מצע ליברלי וכמעט ליברטיאני. במערכת הבחירות הקודמת (בחירות 2019 מועד א') רבים הימרו שיהיה הפתעת הבחירות, אך לבסוף לא עבר את אחוז החסימה וחבר בספטמבר לליכוד תמורת הבטחה שיהיה שר. בהבטחה למינוי קורץ נתניהו לשני קהלים: האחד הציונות הדתית הליברלית והשני הליברלים הכלכליים. במקרה של כחלון - נתניהו עמד בהבטחתו. האם הוא יצליח לעמוד במילתו לגבי ברקת? ימים יגידו.

רמ"י מחכה לכחלון: האם הוא עדיין מגנט קולות?

הבטחה נוספת שהעלה נתניהו מהאוב היא כאמור מינוי משה כחלון שר האוצר, שהודיע על רצונו לסיים את תפקידו, ליו"ר רשות מקרקעי ישראל. גם ההבטחה הספציפית הזו חוזרת במערכות הבחירות האחרונות, מאז 2013. כחלון, שהיה השר המבטיח בליכוד בתחילת העשור לאחר שיישם את רפורמת הסלולר והביא להוזלת דרמטית בתעריפים, ביקש לפרוש מתפקידו בשל חיכוכים עם ראש הממשלה נתניהו.

נתניהו לא רצה לוותר על כוח המשיכה האלקטורלי הזה והבטיח לפני בחירות 2013 כי ימנה אותו לעמוד בראש רשות מקרקעי ישראל ושהגוף הזה יעבור למשרד ראש הממשלה כדי לתת לו את העדיפות לטיפול במשבר הדיור. ההבטחה לא מומשה, כחלון לא מונה ורמ"י נשארה במשרד השיכון שניתן לאורי אריאל מהבית היהודי. הסיבה הייתה אילוצים קואליציוניים ווטו שהטיל אז נפתלי בנט לכניסה לקואליציה.

כעת מנסה נתניהו למחזר את הרעיון השחוק, ושוב מציג את כחלון ליו"ר מועצת המנהלים של רמ"י. סביר שהמינוי הזה תואם עם כחלון, לא בטוח, אבל כן ידוע שזה סוג של יעד שכחלון הציב לעצמו טיפול בתחום הדיור. 

עוד כתבות

עלות היירוט של ישראל של כמחצית מהמטח האיראני בסוף השבוע נאמדת ב-2.1 מיליארד שקל / צילום: Reuters, IMAGO/Bashar Taleb\ apaimages

הטקטיקה של רוסיה נגד אוקראינה ובעיית המיירטים שיכולה להגיע גם לישראל

המתקפה של איראן על ישראל מצביעה על הביקוש הגובר למיירטים ואת ההמתנה הארוכה עד להשגתם ● "אין ספק שהעומס על מלאי התחמושת עומד להיות בעיה, עבור כולם", אומר טום קראקו, מנהל צוות חשיבה אמריקאי בפרויקט הגנה מפני טילים במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים

מטוס אל על / צילום: Shutterstock

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: התאוששות בענפי התיירות והבילויים

חג הפסח שיחול בקרוב מחולל רכישות בתחום החופשות והמופעים ● אתר KSP מרחיב את שיתוף־הפעולה עם שטראוס לצד מותגים כמו ויסוצקי ולוואצה ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

אנשי הפדרציה ואנשי המרכז הרפואי לגליל (במרכז איציק שמולי)

הפדרציה היהודית של ניו יורק תורמת כ־40 מיליון שקל ליישובי הצפון

מאז תחילת המלחמה תמכה הפדרציה ביישובי קו העימות ביותר מ-300 מיליון שקל ● המנכ"ל בישראל, איציק שמולי: "יש תחושה שהצפון נשכח מאחור, והסיוע נועד להדגיש את מחויבותנו" ● ישראל מתגייסת

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יח''צ, איל יצהר

בדיקת רשות ניירות ערך והשאלה: מה שמותר לנתן חץ ולדוד פורר, אסור לאחים אמיר?

האחים יוסי ושלומי אמיר משופרסל התקפלו השבוע בפני הרגולטור והחילו על עצמם "וולונטרית" את ההגבלות של בעלי שליטה ● אבל האחים אמיר הם לא היחידים שהתנהלו כמו בעלי שליטה ללא ההגבלות, אז מדוע דווקא הם תפסו את תשומת-הלב של רשות ניירות ערך?

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

אלפי עסקים עלולים לגלות בקרוב שהם חייבים לביטוח לאומי מיליוני שקלים

אלפי מעסיקים קיבלו לאחרונה מכתב מהמוסד לביטוח לאומי, שממליץ להם לדווח מרצון על ניכוי הוצאות עובדיהם השכירים מהברוטו לצורכי תשלום דמי הביטוח הלאומי ● הדיווח יהיה רטרואקטיבי, משנת 2017 ואילך ● מעסיק שלא יעשה זאת חשוף לביקורת ולקנסות

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

מגמה חיובית בוול סטריט; טסלה יורדת ב-3%, TSMC ב-5%

דאו ג'ונס עולה ב-0.4% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● בגוגל פוטרו 30 עובדים שמחאו נגד מתן שירותים של החברה לישראל ● ירידה תלולה במכירות הבתים בארה"ב ● נטפליקס תפרסם הלילה את תוצאותיה הרבעוניות, מה מצפים האנליסטים?

טיל בליסטי שנורה מאיראן בשבת ונפל בים המלח / צילום: N12

הממשלה נדרשת להחלטה לא פופולרית - הבלגה היא הדבר הנכון

ארה"ב שבה ומדגישה שהיא לא תהיה שותפה למהלך התקפי ישראלי נגד איראן, הגם שלישראל שמורה הזכות לפעול, ושארה"ב אף שתמשיך לסייע לה בהגנה ● אפשר לפעול. השאלה היא אם זה הדבר הנכון לעשות ● מבקרים יגידו שההמלצה להבליג היא חזרה על הטעויות שהובילו ל-7 באוקטובר, ולא כך ● הנסיבות השתנו מאז לטובה ולרעה ● דעה

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בוול סטריט; מחירי הנפט צללו בכ-3%

הנאסד"ק ירד ב-1.2% ● מדד הקאק עלה ב-0.6% ● ירידה במדד המחירים לצרכן בבריטניה, אך מעל הצפי ● יצרנית השבבים ההולנדית ASML יורדת ב-5% ●  ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" • מיקרוסופט תשקיע 1.5 מיליארד דולר בחברת ה-AI מאיחוד האמירויות • יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

חנן מור / צילום: אייל טואג

חנן מור מכר מניות ב-2 מיליון שקל, המניה נפלה ב-37%

המשקיעים של חברת הנדל"ן שנמצאת בהסדר חוב הרימו גבה כשראו את בעל השליטה לשעבר מוכר מניות, בהיקף של 78% ממחזור המסחר ביומיים, מה שהפיל את המניה ● ניתן להניח שמור היה מוכר עוד לולא עו"ד גינדס שביקש שיעצור

רשא חולי, מנכ''לית חברת הביומד מדיפלסט / צילום: יונתן בלום

המנכ"לית שנוסעת 5 שעות ביום כדי להגיע לעבודה: "חיה באוטו"

רשא חולי, מנכ"לית חברת הביומד מדיפלסט, תמיד ידעה שהיא רוצה לנהל מפעל ייצור ● היום היא אחת המנכ"ליות הערביות היחידות בישראל, ובכל יום נוסעת חמש שעות למשרד ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

שכונת קריית משה ברחובות / צילום: איל יצהר

פינוי בינוי ברחובות: 65 מ"ר תוספת לכל דירה ומענק כספי של 100 אלף שקל

במרינה בהרצליה ייבנה מלון יוקרה שיכלול 365 חדרים שבו שותף גם הכוכב ההוליוודי לאונרדו דיקפריו ● במסגרת פרויקט פינוי-בינוי בשכונת קריית משה ברחובות, יהרסו 40 דירות ישנות ובמקומן ייבנו 224 דירות חדשות ● שכונה חדשה בבאר שבע תכלול 840 יחידות דיור שיוקמו ב-11 מבני מגורים ● חדשות הנדל"ן

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

קיבוץ כפר עזה. עלות שיקום הנזק מוערכת ביותר מ־5 מיליארד שקל / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

יותר מ־5 מיליארד שקל: ממדי הנזק בעוטף עזה נחשפים

נזקים ביישובי העוטף, שמוערכים במיליארדי שקלים, נחשפו בהצעת המחליטים של הממשלה שאושרה היום ● מספר דורשי העבודה זינק, והפגיעה בחקלאות מוערכת במאות מיליונים ●  שיקום הבתים טרם החל בשלב זה

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"