בתי המשפט פוסקים לנפגעי תאונות מאות אלפי שקלים לרכישת קנאביס

כמה פסקי דין שניתנו לאחרונה בתביעות של נפגעי תאונות דרכים מלמדים כי בתי המשפט הכירו בצורך של תובעים הסובלים מכאבים לקבל מחברות הביטוח מאות אלפי שקלים לצורך רכישת קנאביס רפואי

קנאביס / אילוסטרציה: שאטרסטוק
קנאביס / אילוסטרציה: שאטרסטוק

בתי המשפט פוסקים פיצויים של מאות אלפי שקלים לצורך רכישת קנאביס רפואי לנפגעי תאונות דרכים ונזקי גוף. בשנים האחרונות עלתה המודעות של הרפואה ליתרונות השימוש בקנאביס רפואי, לצורך הקלה של תסמינים קשים כמו פוסט-טראומה, כאבים כרוניים, ועוד. ביוני 2016 אישרה הממשלה רפורמה בתחום הקנאביס הרפואי בארץ, שמסדירה את השימוש בקנאביס רפואי למטרות רפואיות.

מתן קנאביס רפואי מצריך רישיון, שכן מדובר בסם. אולם גם אותם חולים שנמצאו כזקוקים לסם, וקיבלו לכך רישיון מהמדינה, אינם יכולים לקבל אותו במחיר של תרופה השווה לכל נפש, ועליהם להוציא מדי חודש מאות שקלים לצורך רכישתו, בהתאם לכמות שהם זקוקים לה.

כמה פסקי דין שניתנו לאחרונה בתביעות של נפגעי תאונות דרכים, מלמדות שגם בבתי המשפט יש הכרה בצורך של תובעים שסובלים כאבים ונזקים, לקבל סכומים משמעותיים לצורך רכישת קנאביס רפואי.

כך, למשל, ב-26 בינואר השנה פסקה שופטת בית המשפט המחוזי בלוד, מרב בן-ארי, לנפגע תאונת דרכים פיצוי של 2.15 מיליון שקל. זאת, כאשר מתוכם נפסק סכום של 147 אלף שקל לרכישת קנאביס רפואי, שאינו מצוי בסל התרופות.

כאבים קשים ותרופות חזקות

ההחלטה של בית המשפט המחוזי בלוד התקבלה בעניינו של א'. א' נולד בשכונת מצוקה מהקשות בישראל,  המאופיינת בעבריינות לסוגיה, כולל סמים, אלימות ופשיעה חמורה. אביו נטש את המשפחה כאשר היה נער צעיר, וכשהיה בבית ספר תיכון נאלץ א' לעזוב את לימודיו ולעזור בפרנסת המשפחה. א' הידרדר בעצמו לעבריינות, ונפתחו לו מספר תיקים פלילים. הוא החל לצורך סמים ולא גויס לצבא. בגיל 25 הידרדר א' לסמים הקשים ביותר, כולל הרואין, ונדמה היה כי חייו יהיו חיים של עבריינות ובתי כלא.

בגיל 27 החליט א' לשנות את מסלול חייו. בעזרת רצון עז הוא נגמל לחלוטין מסמים, הקים משפחה והחל בחיי עבודה כשכיר בחברת שמירה. אולם בהיותו כבן 35 הוא היה מעורב בתאונת דרכים קשה, שגרמה לו לכאבים קשים. באמצעות עו"ד גיל בן-ארי המתמחה בתביעות גוף, הגיש א' תביעה נגד חברת הפניקס, שביטחה בביטוח חובה את הרכב שהיה מעורב בתאונה, בדרישה לפצותו. אחת מטענות התביעה הייתה כי א' החל לסבול בעקבות התאונה מכאבים קשים בגופו, שבגינם הוא נצרך לתרופות חזקות ביותר, כולל קנאביס.

לבדיקת הטענה מינה בית המשפט כמומחית מטעמו את ד"ר תמר ישר, שלה תואר מומחה ברפואה לשיכוך כאבים. ד"ר ישר בדקה את א', עברה על המסמכים הרפואיים שהמציא, וקבעה כי טענותיו מוצדקות וכי הוא זכאי גם לקביעת נכות צמיתה של 30% בגין הכאבים, וגם זכאי לקנאביס רפואי כדי להקל את כאביו, הגם שבעבר היה מכור לסמים קשים. מומחים רפואיים נוספים שמינה בית המשפט, קבעו לו נכויות נמוכות נוספות בתחומי האורתופדיה והפסיכיאטריה. נכותו הכוללת והמשוקללת של א' נקבעה לשיעור של 46%.

חברת הפניקס טענה בבית המשפט כי אין לקבל את חוות-הדעת של ד"ר ישר, וכי למעשה חוות-דעתה מושתתת על תלונותיו של א', שהוא בעל אינטרס ולטענתה גם איננו אדם מהימן.

אך בית המשפט קבע כי אומנם חלק מן ההחלטה של מומחית בתחום הכאב נשענה על תלונותיו של א', אולם חלקה האחר של קביעתה נשען על בדיקתה הרפואית, על תיקו הרפואי ועל ממצאים אובייקטיביים של בדיקות MRI. בפסק הדין פסקה השופטת בן-ארי פיצוי של 147 אלף שקל לרכישת קנאביס רפואי. 

נכות עקב תאונת אופנוע

בפסק דין נוסף, שניתן ב-29 בדצמבר 2019 על-ידי שופט בית המשפט המחוזי בירושלים, רם וינוגרד, נפסק סכום של 190 אלף שקל בגין הוצאות רפואיות, שעיקרן רכישת קנאביס רפואי לתובע שנפגע בתאונת דרכים באוקטובר 2009 בעת רכב על אופנועו. התאונה גרמה לתובע פגיעה משולבת ברגלו השמאלית, שהוגדרה על-ידי בית המשפט כ"שוות-ערך לכל הפחות לקטיעה מתחת לברך, דהיינו: נכות בשיעור 55%".

התובע הציג בדיון אישורים לשימוש בקנאביס רפואי, ומלבד האישורים הללו לא הציג התובע קבלות המעידות על הוצאות רפואיות נוספות - עובדה שגרמה לכך שבית המשפט סבר כי היה בכך כדי לתמוך לכאורה בטענת הנתבעת, שלפיה מדובר באביזרים שסופקו לו במסגרת "סל הבריאות". למרות האמור, פסק לו בית המשפט 500 שקל לחודש עבור הוצאות רפואיות, ובסך-הכול 190 אלף שקל, שנועדו בעיקר לרכישת קנאביס רפואי.

ב-17 בדצמבר 2019 פסקה שופטת בית המשפט המחוזי מרכז, עירית כהן, כי על המאגר הישראלי לביטוח רכב (הפול) לשלם סכום של 100 אלף שקל ל-ר', שנפגע בתאונת דרכים. זאת, עבור רכישת קנאביס רפואי. השופטת פסקה ל-ר' בנוסף, 40 אלף שקל עבור קנאביס רפואי שהוא רכש טרם מתן פסק הדין.

התובע, יליד פברואר 1982, נפגע בנובמבר 2014 בתאונת דרכים בעת שרכב על אופנועו. כתוצאה מהפגיעה סובל התובע מנכות מורכבת בתחום האורתופדיה, הנוירולוגיה, הפסיכיאטריה והכאב. התובע הגיש לבית המשפט מסמכים רפואיים שהעידו כי הוא טופל בתרופות שונות שהוחלפו מאוחר יותר בקנאביס רפואי. לפי תצהיר התובע, עלות הקנאביס שהוא רוכש היא 190 שקל ל-10 גרם. "בגין ההוצאות הכרוכות בטיפול בכאבים, כולל הקנאביס הרפואי בעתיד, אני פוסקת לתובע פיצוי בסך 100 אלף שקל", פסקה השופטת.

עו"ד גיל בן-ארי, בא-כוחם של א' ו-ר', מסר כי "קנאביס הוא המזור היחיד לחולי כאב קשים, וכל עוד הוא איננו בסל הבריאות ולא ממומן על-ידי המדינה, ראוי שבתי המשפט יטילו על חברות הביטוח לשלם את ההוצאות הכבדות עבור רכישתו".