דעה: חבר הכנסת אביב כוכבי והשר נדב ארגמן

לבקש מבכירי מערכת הביטחון לנקוט עמדה בעד או נגד החלטות הממשלה, זו הדרך הבטוחה לדרדר את הצבא לתהום הפוליטיקה

הרמטכ"ל אביב כוכבי / צילום: גלעד גרשגורן
הרמטכ"ל אביב כוכבי / צילום: גלעד גרשגורן

איוולת שגובלת בחוסר אחריות. אין דרך אחרת לתאר את ההצעות הנשמעות לאחרונה להכניס את הצבא לתוך הוויכוח הפנימי, הפוליטי, על עסקת טראמפ. לצערי, יש כאלה שלא מצליחים להתמודד עם העסקה ולא מוכנים לנסות לבנות ממנה תוכנית. כזה הוא העיתונאי רביב דרוקר, שבמאמר לעיתון "הארץ" הוא ביקש מהרמטכ"ל אביב כוכבי ומראש השב"כ נדב ארגמן לצאת ולהביע את דעתם על תוכנית המאה של דונלד טראמפ דווקא עכשיו. כזה הוא גם הנשיא ראובן ריבלין, שבשיחה עם בכירי צה"ל ביום ראשון אמר להם שלא יפחדו להביע את דעתם למרות לחצי הפוליטיקאים.

קצין, מפקד בצבא, ממש כמו רכז או בעל תפקיד בשב"כ, הוא איש מקצוע. כל אחד מאלה ניחן ביכולות ומיומנויות פיקודיות, כל אחד מאלה הוכשר לקחת אחריות ולהוציא לפועל משימות צבאיות המשרתות את החלטות הממשלה. לבקש מבכירי מערכת הביטחון לנקוט עמדה בעד או נגד החלטות הממשלה, זו הדרך הבטוחה לדרדר את הצבא לתהום הפוליטיקה. הניסיון לייחס לבכירי מערכת הביטחון הצלחות יוצאות דופן בעבר לא תואם את המציאות. קחו לדוגמה את אהוד ברק ואהוד אולמרט שנתקלו בהסתייגות מראשי מערכת הביטחון. לא רק שהם לא הביאו את הבשורה, אלא שניהם נכשלו - ובאותו זמן גם הכשילו את הרמטכ"ל וראש השב"כ.

ראשי מערכת הביטחון, כשמם כן הם - אמונים על ביצוע המשימות הנותנות ביטחון ומאפשרות לנו לחיות חיי שגרה נורמליים. הם אמורים להוביל עשרות אלפי לוחמים להגן על גבולות המדינה, לצאת להתקפה ולנצח. אסור לנו לתת יד למחלוקות בביצוע משימות. כשהעם מתחלק לבעלי דעות ועמדות שונות, יש מערכת אחת משולבת שממשיכה לפעול בלי שיקול-דעת פוליטי, מערכת הביטחון. אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו להגיע למצב שבו חצי מהצבא מוכן להסתער, והחצי השני בודק מה טוב לאויב; חצי מהשב"כ אוסף מודיעין, וחצי מסתיר מידע.

אנחנו מדינה שיש לה צבא, לא צבא שיש לו מדינה. אוי ואבוי אם נגיע למצב ההפוך. ראשי מערכת הביטחון צריכים להגיד לממשלה כיצד מוציאים לפועל בצורה הטובה ביותר את המגמות והכוונות של הממשלה, ומה נדרש כדי להוציא אותן לפועל. ראשי מערכת הביטחון יכולים, ולעתים צריכים, להביא לידיעת הממשלה את הסיכונים במימוש הפעילות הביטחונית, אבל לא מה הסיכונים בתוכנית שגיבשה הממשלה. הם צריכים לטעת בליבה של הממשלה את הביטחון ביכולת הצבא והשב"כ לממש את המשימות. אם אינם יכולים לממש את כוונות הממשלה, או אינם מסכימים עם עמדת הממשלה, עליהם להתפטר. הממשלה תמצא ותמנה אחרים - כאלה שיכולים.

מערכת הביטחון, שהפכה עם השנים להיות דומיננטית בתהליך קבלת ההחלטות, חייבת לפעול על-פי הסמכות והגדרות התפקיד. הממשלה היא האחראית לגיבוש האסטרטגיה הביטחונית כחלק מהתנהלותה של המדינה, ראשי מערכת הביטחון אחראים לניהול השוטף ולטקטיקה שעל פיה תמומש האסטרטגיה. כל חריגה מהתבנית הזו תביא עלינו כאוס ואיבוד שליטה.

גם אם לעתים נדמה למי מאיתנו כי החלטות הממשלה לא טובות או לא נכונות, עלינו לזכור כי תנאי לקיומה של דמוקרטיה הוא ההכרה בסמכות הנבחרים שלנו לקבל גם החלטות לא פופולריות. ראשי מערכת הביטחון יכולים וצריכים להביע דעתם באשר לדרך וליכולת לממש את האסטרטגיה, לא על סמכותה של הממשלה לקבל החלטות.

שלא נתבלבל, חלה עלינו החובה לחייב את הממשלה הנבחרת לקחת אחריות על האסטרטגיה ולא להתחבא מאחורי הכותפות של בעלי הדרגות. הקבינט הביטחוני חייב לדעת להנחות את ראשי המערכת הביטחונית ולהגדיר להם במדויק את ההישגים הנדרשים. בכל מקום שבו זה לא יתבצע, נמשיך לדשדש ולהתגעגע לפעם האחרונה שניצחנו, וזה היה ממש מזמן.

הכותב הוא חבר בפורום המפקדים לניצחון של פורום המזרח התיכון