דמי תיווך | בלעדי

לאחר ההנפקה מגיעה התביעה: יזם שחיבר בין גולדמן זאקס לחברת המימון החוץ בנקאי מלרן טוען כי הוא זכאי ל-50% ממניותיה תמורת 15 מיליון שקל

עו"ד ירון ברנהולץ טוען כי יזם את העסקה בה אמור בנק ההשקעות האמריקאי להעמיד למלרן מסגרת אשראי של 350 מיליון שקל • טוען כי "בעל השליטה ריאן מואנד החליט לקטוף את פירות העסקה שיזם בחוסר תום לב קיצוני" • מלרן: "אין בסיס לתביעה"

ריאן מואנד / צילום: איל יצהר, גלובס
ריאן מואנד / צילום: איל יצהר, גלובס

זמן קצר אחרי הגעתה של חברת האשראי החוץ בנקאי מלרן לבורסה, באמצעות הנפקת אג"ח, מוגשת תביעה משמעותית נגדה ונגד בעל השליטה בה, ריאן מואנד, שבמרכזה עומדת הלוואת מסגרת נון ריקורס בהיקף של כ-350 מיליון שקל לחברה, אודותיה עדכנה מלרן בחודש דצמבר האחרון, ואשר טרם נחתמה סופית. התביעה חושפת כעת כי בצד המלווה עומד לא אחר מבנק ההשקעות האמריקאי גולדמן זאקס, למרות הכחשות מקורבים למלרן בנושא, בעת שנחתמה העסקה.

מהטענות המוצגות בתביעה עולה בין היתר כי עד לפני זמן לא רב הייתה למלרן, המתמקדת במתן אשראי לעסקים במגזר הערבי, תלות בספקית אשראי כמעט יחידה, חברת אמפא של שלומי פוגל, שהעמידה לה אשראי בריבית גבוהה במיוחד, בשיעור ממוצע של כ-9%. התובע, ירון ברנהולץ, טוען בפנייתו למחלקה הכלכלית בביהמ"ש המחוזי בתל-אביב, כי בינו לבין מואנד נחתם הסכם מחייב לרכישת 50% ממניותיה של מלרן תמורת כ-15 מיליון שקל, ומבקש מביהמ"ש להורות למואנד ולמלרן לאפשר את מימוש העסקה.

באמצעות עוה"ד יורי נחושתן וגל שבי, ממשרד נחושתן יוגב ושות', טוען ברנהולץ כי "במקביל להובלתה ולייזומה על עסקת הענק מול גולדמן זאקס...נכרת בין ירון לבין מואנד הסכם מחייב ובו הסכמה מפורשת וברורה ולפיה ירון יהיה זכאי להחזיק ב-50% מהון מניות החברה, בדילול מלא, כנגד תשלום בסך 15 מיליון שקל". "בתוך כך", מוסיפה התביעה, "ירון הוצג על-ידי מואנד והחברה כלפי צדדים שלישיים, כבעל מניות/שותף שווה בחברה".

לטענת ברנהולץ, ההסכמות בינו לבין מואנד "מעוגנות היטב בהתנהגות והתנהלות הצדדים, בתכתובות ובנוסח הסכמים שנוסחו על-ידי הצדדים, על-ידי משרד עוה"ד פישר בכר שייצג בין היתר את שני הצדדים בעסקה שביניהם, והעלה על הכתב את הסכמותיהם".

עוה"ד נחושתן ושבי מציינים כי "בתמצית, זכותו של ירון לרכוש 50% מהון מניות החברה בדילול מלא תמורת סך של 15 מיליון שקל הותנתה בכך שבין החברה לגולדמן זאקס תבשיל עסקת מימון. והיא אכן הבשילה במהלך חודש אפריל 2019, עת הודיע גולדמן זאקס על סיומו המוצלח של תהליך בדיקת הנאותות המעמיק ועל רצונו להתקשר בהסכם מחייב". אולם, לפי התביעה, זמן קצר לאחר שגולדמן זאקס הודיע על רצונו להתקשר בהסכם מחייב, בסוף חודש אפריל "הודיע מואנד לירון כי לשיטתו ההסכם עימו ביחס לעסקת גולדמן מבוטל".

בהמשך, כשראה שהעסקה מתקדמת, "הפך מואנד את עורו תוך שהפציר בירון לקחת 5% ממניות החברה עבור פועלו (ללא תמורה מצד ירון) ואם לא כן, הוא יודיע על ביטול העסקה". לפי התביעה, "מואנד החליט לקטוף את פירות העסקה שיזם, קידם והוביל ירון, אך ורק לעצמו, לאחר נקיטת פעולות במחשכים, מאחורי גבו של ירון, בחוסר תום לב קיצוני וחריג".

מלרן: "העסקה נשוא התביעה לא הבשילה"

ברנהולץ, עו"ד ואיש עסקים, טוען עוד בתביעה, כי טרם כניסתו למעורבות במלרן, היא "הייתה חברה פרטית בעירבון מוגבל", אשר כאמור "הייתה תלויה לחלוטין בספק אשראי יחיד (אמפא), שסיפק לה אשראי בריבית גבוהה של מעל 9% בממוצע". זאת, "תוך שמואנד ואשתו נתנו ערבויות אישיות כנגד קבלת האשראי בסכומים שהגיעו לסך של 200 מיליון שקל בקירוב, והיו מצויים בסיכון גבוה וניכר".

מלבד מואנד ומלרן, בין הנתבעים מופיעים גם השותפים שצירף מואנד למלרן טרם גיוס האג"ח - חברת עילדב השקעות שבשליטת רוני שטרנבך, וחברת החיתום פועלים אי.בי.אי, שלפי התביעה, למרות שאינן מתבקשות ל"סעד אופרטיבי", מופיעות בה "בשל היותן מחזיקות כיום ב-25% ממניות החברה" ולכן יכולות להיות מושפעות מהחלטות בנוגע לתביעה.

במלרן ציינו היום, כי "נכון למועד זה, העסקה נשוא התביעה, במסגרתה חתמו הצדדים כאמור על מזכר הבנות כאמור, לא הבשילה לכדי הסכם מחייב. החברה לומדת את כתב התביעה ואת השלכותיו האפשריות (אם בכלל) עם יועציה המשפטיים. החברה סבורה כי אין בסיס לתביעה הנ"ל, בין היתר בשים לב לכך שטרם נחתם ההסכם נשוא התביעה, אולם בשלב מקדמי זה של ההליך החברה אינה יכולה להעריך את סיכויי כתב התביעה".

מלרן, שנמצאת בשליטת המייסד והמנכ"ל ריאן מואנד, השלימה בסוף 2019 גיוס אג"ח של 120 מיליון שקל והיא כיום חברת האשראי החוץ בנקאי ה-11 בבורסת ת"א. לפני כשבועיים נחשף ב"גלובס" כי החברה בוחנת גם הנפקת מניות ראשונה (IPO) בתל-אביב. עיקר פעילותה מתרכז בניכיון צ'קים (ממסרים דחויים) - עסקת המרה שבה מקבלים לקוחות החברה את ערכם הכספי של הצ'קים הדחויים שבידם, ואלה מוסבים לחברה בתמורה לעמלה הנקבעת באחוזים.

היקף תיק האשראי של מלרן עומד כיום על 307 מיליון שקל, ושיעור החובות האבודים שלה מסתכם ב-0.05%. עוד לפי נתוני החברה, יש לה 11 שנות ניסיון, מוניטין והיכרות עם השוק והון עצמי של 58 מיליון שקל - הכולל הלוואה שהומרה לאחרונה למניות. את המחצית הראשונה של 2019 סיכמה מלרן עם הכנסות מימון של 25 מיליון שקל ורווח נקי של 5 מיליון שקל.