בשנה החולפת: הוכפלה התעמולה נגד מיעוטים בארה"ב

לפי דו"ח חדש של הליגה למניעת השמצה, תועדו 2,713 מקרי תעמולה גזענית של תומכי "העליונות הלבנה" באמריקה בצורה של עלונים ומדבקות ב־2019 – יותר מפי 2 מאשר ב-2018

הפגנה של פעילים לאומניים במדינת ג'ורגיה שבארה"ב / צילום: רויטרס
הפגנה של פעילים לאומניים במדינת ג'ורגיה שבארה"ב / צילום: רויטרס

גזענים אמריקאים תומכי "העליונות הלבנה" הפיצו כמות שיא של תעמולה ברחבי ארה"ב בשנה שעברה, לפי דו"ח חדש של הליגה למניעת השמצה. הליגה תיעדה 2,713 מקרים של תעמולה גזענית, אנטישמית, אנטי-מוסלמית ואנטי להט"בית בצורה של עלונים וסטיקרים (מדבקות) ב־2019. זו כמות יותר מכפולה ביחס ל-1,214 מקרים כאלו שתועדו ב־2018.

"זה מפחיד", אמר ג'ונתן גרינבלט, מנכ"ל ומנהל ארצי של הליגה, שחוקרת גילויי שנאה ואנטישמיות בארה"ב. "מה שברור מהמחקר החדש שלנו הוא שהם מקבלים יותר אומץ. חלוקת העלונים והסטיקרים היא דרך קלה ואנונימית עבורם להפיץ את המסר שלהם בעולם האמיתי".

העלייה בתעמולת חסידי העליונות הלבנה בשנים האחרונות באה על רקע הגידול במספר פשעי השנאה האלימים בארה"ב. ה-FBI תיעד 7,120 פשעי שנאה ב-2018, 7,175 ב-2017 ו-6,121 ב-2016. באוגוסט שעבר רצח גבר חמוש 22 בני אדם בחנות וולמארט באל פאסו, טקסס, אחרי שהעלה מניפסט מקוון שהביע את שאיפתו להרוג כמה שיותר היספנים. הוא נתפס והואשם בפשעי שנאה בשבוע שעבר.

ה-FBI ורשויות אכיפת חוק נוספות מזהירים זה כמה שנים מהעלייה באיום של חסידי העליונות הלבנה. מנהל ה-FBI כריסטופר ריי אמר בוועדת המשפטים בסנאט בשבוע שעבר שהקיצוניות האלימה הגזענית היא "איום בעדיפות לאומית".

התעמולה הגזענית תועדה בכל מדינות ארה"ב למעט הוואי, לפי הדו"ח של הליגה למניעת השמצה. שלושה ארגונים גזעניים היו אחראים לכ־90% מתעמולת השנאה: "החזית הפטריוטית", "תנועת הזהות האמריקנית" ו"אגודת המורשת האירופית מניו ג'רזי".

"החזית הפטריוטית" מטקסס הפיקה את רוב התעמולה, שכללה כרזות בד שנתלו בין בניינים ומדבקות מדרכה עם מסרים כמו "להחזיר לנו את אמריקה" ו"לגרש את כולם".

קבוצות שנאה גם מיקדו את מאמציהן במכללות. כרבע מהתעמולה הגזענית, 630 מקרים, התרחשו ב-433 קמפוסים.

"הם מנסים להשיג דריסת רגל, כאשר הם לא מתחילים בחומרים הקשים ביותר אלא מפתים בני אדם עם מינון נמוך יותר של הרעל שלהם", אמר גרינבלט.

המחקר של הליגה למניעת השמצה מצא, לעומת זאת, ירידה של 20% במספר אירועי העליונות הלבנה, כמו עצרות והפגנות, בהשוואה ל־2018 - ירידה מ־96 ל־75. במקום זאת, כמה ארגוני שנאה מקיימים הפגנות בזק - אירועים קצרים שלא מוכרזים מראש - או אירועים פרטיים בניסיון להכניס את הגזענות לזרם התרבותי המרכזי.