יצרניות הרכב הוותיקות שוברות את הראש: "איך להיות יותר כמו טסלה?"

בכירים בפולקסווגן, אאודי, פורשה וג'נרל מוטורס מאיצים את המאמצים להעלות על הכביש דגמים "הורגי טסלה" • אנליסט במורגן סטנלי: "אם טסלה תוכיח שהיא רווחית, זה יבטל את אחת הסיבות הגדולות ביותר לכך שהיצרניות המסורתיות היססו 'ללכת על כל הקופה' עם המכוניות החשמליות"

אלון מאסק, מייסד טסלה / צילום: Aly Song, רויטרס
אלון מאסק, מייסד טסלה / צילום: Aly Song, רויטרס

כאשר יצרניות רכב ותיקות מנסות למכור למשקיעים את החזון שלהן לעתיד, הן שומעות מהם רק דבר אחד: מה עם טסלה?

המשקיעים רואים יותר ויותר את העתיד של המכונית כחשמלי - גם אם רוב קוני הרכב לא חושבים כך. לאחרונה, המשקיעים מהמרים שטסלה תהיה זו שתממש את העתיד הזה, ולא היצרניות עם הכיסים העמוקים יותר ודורות של ניסיון.

היברידי? חשמלי!

מניית טסלה עלתה מתחילת 2020 עד יום שישי האחרון ב-91%. העלייה יוחסה לכך שהמנכ"ל שלה, אלון מאסק, הראה סימנים להנהגה יציבה ועמד בכמה הבטחות, כולל שני רבעונים רצופים של רווחיות. וכמובן לכך נוספת התרוממות רוח מופרזת של סוחרים.

אבל משקיעים ואנליסטים אומרים שהעלייה משקפת גם את ההנחה שהרגע הגדול של כלי רכב חשמליים מגיע.

טסלה הפכה במידה רבה לנציגה הטהורה ביותר של ההימור על רכב חשמלי. כבר בשלב מוקדם היא ויתרה על התוכניות לרכב היברידי - חציו בנזין וחציו חשמל, שהיצרניות הוותיקות מעדיפות בגלל יעילות בצריכת הדלק. מאסק לא רק מוכר מכונית חשמלית, אלא גם יצר הילה סביב טסלה, עם הצהרת כוונות להאיץ את המעבר של העולם לאנרגיה בת-קיימא.

ההתלהבות ממניית טסלה מאותתת שהשוק מאמין שחברה תהיה המנצחת היחידה במעבר של העולם לרכב חשמלי, כתב בריאן ג'ונסון, אנליסט בברקליס, למשקיעים בתחילת החודש. הוא גם השווה את הריצה של המניה לביצועי היתר של מניות הטק בשנות ה-90.

מסירות רכב של טסלה
 מסירות רכב של טסלה

כשטסלה הודיעה בשבוע שעבר שהיא תנפיק מניות חדשות כדי לגייס 2 מיליארד דולר, המניה עלתה ביותר מ-4%, והכסף הזה יעניק לחברה עוד "שריר פיננסי" לצורך מימון דגמים ומפעלים.

בכירים בחברות היריבות GM, פורד ופיאט קרייזלר ניצבו בימים האחרונים בפני שאלות נוקבות בנוגע ליצרנית המתחרה מעמק הסיליקון, אשר שווי השוק שלה ממשיך בנסיקתו המטאורית.

GM ניסתה והתקפלה

כשטסלה נוסדה לפני 16 שנה, הרעיון של מכונית חשמלית שתתחרה בכלי רכב זוללי בנזין, ועוד תחליף אותם יום אחד, נראה הזוי. אבל לאחרונה, הירידה במחירי הסוללות, הלחצים של ממשלות כמו סין להפחית זיהום אוויר מכלי רכב וההתמקדות הגוברת בסוגיות האקלים, העלו את הציפיות שהמהפך הזה יהיה אפשרי.

טסלה לא הייתה היצרנית הראשונה שאימצה מכוניות חשמליות. GM נראתה חלוצית בשנות ה-90 כאשר פיתחה את דגם 1EV עם שתי הדלתות, רק כדי להפוך ל"ילדה הרעה" כשביטלה את הייצור כעבור כמה שנים ועוררה את חמתם של לקוחות נאמנים לדגם זה בקליפורניה.

כחברת הזנק, טסלה התמקדה ביותר מאשר החלפת מנוע בנזין במנוע חשמלי. היא פיתחה מומחיות בתוכנה ובטכנולוגיית סוללות, והייתה חלוצה של מודל מכירות ישירות (שחוסך סוכנויות רכב של זכיינים), שנתפסו פעם כבלתי אפשריות בארה"ב. היא עשתה גם טעויות יקרות: ההתמקדות הקיצונית שלה באוטומטיזציה של פס ההרכבה ומפעל הסוללות הובילה כמעט לקריסתה ב-2018.

אבל משקיעים רבים מוכנים להתעלם מההתחלה המגומגמת, בייחוד כאשר לענקיות הרכב בנות המאה היו בעיות קיומיות משלהן - פשיטות רגל, ריקולים של מכוניות לתיקון ושערוריות הונאה בדיווחים על פליטת גזי חממה.

המכונית הקומפקטית מודל 3 של טסלה, שבזכותה עלה מספר המסירות הכולל של החברה ב-50% בשנה שעברה, עזרה להראות שיש שוק למכונית חשמלית מלאה, ואנליסטים צופים שטסלה תדווח על השנה הרווחית הראשונה שלה ב-2020.

המסירות של טסלה בעולם ב-2019 היוו רק שבריר משוק הרכב החדש העולמי, אבל כמעט רבע מסך מסירות כלי הרכב החשמליים. החסידים מאמינים שזה אומר שהעתיד יהיה צמיחה בטור הנדסי, ואילו הספקנים תוהים אם הלקוחות רוצים באמת רכב חשמלי. מכוניות חשמל מלאות היוו רק 1.9% ממכירות הרכב בשנה שעברה, וחברת המחקר LMC אוטומוטיב צופה שהן יעלו ל-11% בשנת 2027.

כל זה הוביל בכירים ביצרניות הרכב המסורתיות להאיץ את המאמצים להעלות דגמים "הורגי טסלה" על הכביש בשנים הבאות. מותגי היוקרה של פולקסווגן, אאודי ופורשה, ומותג GMC של ג'נרל מוטורס הציגו רכבי חשמל בתשדירי הסופרבול לאחרונה. פורד, ב.מ.וו. ואחרות מתכננות גם הן השקות של דגמים חשמליים השנה.

"אם טסלה תוכיח שהיא רווחית, זה יבטל את אחת הסיבות הגדולות ביותר לכך שהיצרניות המסורתיות היססו 'ללכת על כל הקופה' על המכוניות החשמליות", כתב אדם ג'ונאס, אנליסט במורגן סטנלי, בשבוע שעבר.

היריבות של טסלה ניסו תחילה להתמודד איתה עם דגמים צנועים. שברולט וולט וניסאן ליף היו מיועדות לקונים בעלי רגישות סביבתית או רצון לחסוך דלק. מאסק, לעומת זאת, הימר על כך שביצועים ועיצוב מגניב ינצחו במירוץ.

אתגר עלות הסוללה

כעת כל התעשייה נעה לכיוון הזה, ומציעה רכבי שטח, מכוניות נוסעים ברמה גבוהה ודגמי ספורט חשמליים. היצרניות הודיעו על השקעה כוללת של 225 מיליארד דולר בכלי רכב חשמליים בשנת 2023, לפי חברת הייעוץ AlixPartners. אבל עד כה, אף אחד מהדגמים שהציעו GM, אאודי ופורשה לא הצית את הדמיון כמו מודל 3 של טסלה.

גם כשהיצרניות המסורתיות מאמצות כלי רכב חשמליים, הן יכולות למעוד. דיימלר, היצרנית של מרצדס בנץ, ייחסה חלק מההפסד שלה ברבעון הרביעי לעלויות המעבר למכוניות חשמל. הבעיה של המכונית החשמלית נשארה אותה הבעיה שהייתה לדגם 1EV של GM: עלות הסוללה. טסלה מצאה דרכים להפחית אותה, אבל זהו עדיין מאבק קשה של כולם.

אחרי עוד רבעון מאכזב, מנכ"ל פורד ג'ים הקט ניסה להבטיח לספקנים שהוא מכין את חברת הענק שלו לעתיד. בתגובה אמר לו אנליסט: "טסלה שווה כעת פי חמישה משווי השוק של פורד. מה לדעתך המסר שהשוק שולח לפורד?".