מורגן סטנלי מהמר על הלקוחות הקטנים: רוכש את E-Trade ב-13 מיליארד דולר

העסקה תעצב מחדש את עתידו של בנק ההשקעות ותמצב אותו כאחד הגופים החזקים בארה"ב בכל הנוגע לניהול כספם של אנשים רגילים • מנייתה E-Trade מזנקת בכ-24% בטרום-מסחר

פרסום של מורגן סטנלי בניו יורק / צילום: Shutterstock
פרסום של מורגן סטנלי בניו יורק / צילום: Shutterstock

הבנק האמריקאי מורגן סטנלי הודיע היום (ה') כי ירכוש את חברת המסחר האלקטרוני E-Trade בעסקה של 13 מיליארד דולר. העסקה תעצב מחדש את עתידו של בנק ההשקעות ותמצב אותו כאחד הגופים החזקים בארה"ב בכל הנוגע לניהול כספם של משקיעים קטנים. מנייתה E-Trade מזנקת בכ-24% בטרום-מסחר.

עסקת המניות שהוכרזה היום (ה') תשלב בנק מוול סטריט שהתאושש מהמשבר של 2008 עם חברת ברוקרים בדיסקאונט שבנויה על סוחרי יום. זו ההשתלטות הגדולה ביותר של בנק אמריקני ענק מאז 2008.

E-Trade מביאה למיזוג 5 מיליון לקוחות קמעונאיים, נכסים בסך 360 מיליארד דולר ובנק מקוון עם פיקדונות זולים שמורגן סטנלי יוכל להפוך להלוואות. מנכ"ל החברה הזו, מייקל פיצי, יישאר כדי לנהל את עסקי הברוקרים המקוונים, שישמרו על המותג E-Trade, על קומץ החנויות ועל קמפיין הפרסום המוכר של החברה, כך מסר מנכ"ל מורגן סטנלי, ג'יימס גורמן.

העתיד של E*Trade לא היה ברור מאז נובמבר, כאשר שתי המתחרות העיקריות שלה, צ'רלס שוואב ו-TD אמריטרייד, הודיעו על מיזוג שלהן. שוואב הודיעה כמה שבועות לפני כן על הורדת עמלות המסחר שהיא גובה מהלקוחות לאפס, במהלך שיגר את מניית E-Trade לירידה והעלה חשש שהיא לא תשרוד לבדה.

למורגן סטנלי יש כבר 15,500 יועצי השקעות למיליונרים, ובשנה שעברה היא השיקה כלי מקוון ללקוחות עם פחות כסף וצרכים פיננסיים פחות מורכבים. E-Trade תיכנס ליחידה זו של ניהול הון, שיהיו לה מעל 8 מיליון לקוחות ונכסי לקוחות בסך 3.1 טריליון דולר אחרי המיזוג.

"נתמודד עם שוואב. נתמודד עם פידליטי", אמר גורמן, שמכהן כמנכ"ל מורגן סטנלי זו שנה עשירית. "זה לא עניין של בניית מורשת, זו הכנה של מורגן סטנלי לפריים טיים" (זמן שיא).

E-Trade הפכה לשם מוכר לכל בית אמריקני בסוף שנות ה-90 בזכות ניחוח הדוט קום שלה והתשדירים הראוותניים במשחקי הסופרבול. ירידת עמלות המסחר פגעה בהכנסותיה מברוקראז' והריביות הנמוכות פוגעות בהכנסותיה מהשקעת הכספים שהלקוחות משאירים בחשבונותיהם.

היהלום בכתר עסקיה הוא עסק בעל פרופיל צנוע יחסית: ניהול מניות שעובדים במאות חברות מקבלים כהטבות ושכר. מניות אלו נעולות (חסומות) בדרך כלל לכמה שנים, וכשהן משתחררות למסחר, E*Trade מעבירה את העובדים לחשבונות ברוקראז'.

למורגן סטנלי יש עסק מתחרה. אחרי קניית E-Trade, יהיו לו מעל 4,000 חברות לקוחות ו-580 מיליארד דולר במניות שמוחזקות עבור עובדים שלהן, שיהיו אולי לקוחות עשירים של הבנק יום אחד.