אחרי הפיגוע הרצחני, בגרמניה מאשימים את הימין הקיצוני ב"הרעלת האווירה"

הרוצח פתח בירי בבר, נסע לבר אחר שבו רצח ארבעה בני אדם, ואז המשיך לדירתו, שם רצח את אמו והתאבד • פוליטיקאים מאשימים את "אלטרנטיבה לגרמניה" ביצירת אווירה המכשירה מעשי טרור מסוג זה

המשטרה והמז"פ הגרמניים חוקרת את זירת הירי  / צילום: מייקל פרובסט, AP
המשטרה והמז"פ הגרמניים חוקרת את זירת הירי / צילום: מייקל פרובסט, AP

ברלין. יממה לאחר מסע הירי שבמהלכו נרצחו תשעה בני אדם, רובם ממוצא טורקי, על ידי תוקף יחיד המונע באידיאולוגיה גזענית, גינו פוליטיקאים ממפלגות המרכז את "אלטרנטיבה לגרמניה" (AfD), מפלגת הימין המתנגדת להגירה, והאשימו אותה ביצירת אווירה המכשירה מעשי טרור מסוג זה.

"ה-AfD אחראי במשותף ליצירת אווירה של שנאה וגזענות בגרמניה", אמר חבר בכיר במפלגה הליברלית, בעוד אחד מהמועמדים להחליף את מרקל בתפקיד הקאנצלרית מטעם המפלגה השמרנית (CDU), נורברט רוטגן, הצהיר בצהריים כי "אי אפשר להסתכל על האירוע הזה במבודד. אנחנו חייבים להילחם ברעל שה-AfD ואחרים מכניסים לתוך החברה שלנו".

יושבת ראש המפלגה ה-CDU, אנגרט קראמפ-קארנבאואר, הוסיפה: "האירוע מוכיח עד כמה יש לשמור על 'חומת אש' ולא לשתף פעולה עם ה-AfD... שמביעה סובלנות לפעילי ימין קיצוני ולניאו-נאצים". הקאנצלרית מרקל נמנעה מלהתייחס למפלגה באופן ישיר, ואמרה כי "גזענות היא רעל, שנאה היא רעל. הרעל הזה קיים בחברה שלנו והוא האשם בפשעים רבים מדי".

מי שאחראי למתקפה שבה נרצחו עשרה בני אדם הוא טוביאס ראתיין (Rathjen), בן 43, שהשאיר אחריו מכתבים וקטעי ווידיאו שהעלה לאינטרנט בו הוא מסביר את תפיסת העולם שלו. התביעה הכללית הגדירה אותם כ"בעלי תוכן של שנאת זרים", והוא מזכיר בהם ארגונים חשאיים העוקבים אחריו לכאורה, לצד הצורך "להשמיד" את מי שלא ניתן לגרש מגרמניה.

הווידיאו, לפי הדיווחים, רצוף תיאוריות קונספירציה ופרנויה. הוא רכש את האקדח שבו ביצע את הרצח בחנות מקוונת כבר ב-2014, לאחר שהוציא רישיון כחוק. הוא ירה ביושבי בר נרגילה אחד במרכז הנאו קצת אחרי עשר בלילה (שעון גרמניה), נסע לבר אחר שבו רצח ארבעה בני אדם, ואז המשיך לדירתו, שם רצח את אמו (בת 72) והתאבד.

לפחות חמישה מבין הקורבנות הם אזרחים טורקים, דיווחה התקשורת הגרמנית, ומרקל הודיעה כי היא מתכוונת לקיים שיחה עם נשיא טורקיה, רג'אפ טאייפ ארדואן. לפני כן הודיע הממשל באנקרה כי הוא דורש מהממשלה הגרמנית "לדאוג לשלומם" של הטורקים החיים במדינה. ראש ממשלת מדינה המחוז הסן, פולקר בופייה, ניסה להרגיע את הקהילה הגדולה של גרמנים ממוצא זר החיים בה, ואמר "אנחנו יודעים שאתם מפחדים, אבל אנא דעו שאנחנו עושים הכל כדי להילחם נגד הסתה, גזענות ושנאה".