סטארט-אפ הבלוקצ'יין הישראלי אניגמה נקנס בחצי מיליון דולר ויחזיר כסף למשקיעי ה-ICO

החברה הישראלית-אמריקאית, בהובלת המייסד גיא זיסקינד, גייסה ממשקיעים 45 מיליון דולר בהנפקת מטבע דיגיטלי ב-2017 • בהתאם לדרישת ה-SEC, מטבעות הקריפטו של אניגמה יירשמו כניירות ערך, והחברה תשיב כספים למשקיעים שהשתתפו ב-ICO

ג'יי קלייטון, יו"ר ה-SEC / צילום: רויטרס, Brendan McDermid
ג'יי קלייטון, יו"ר ה-SEC / צילום: רויטרס, Brendan McDermid

רשות ניירות ערך האמריקאית (SEC) הודיעה ביום רביעי כי יושבו האישומים נגד סטארט-אפ הבלוקצ'יין הישראלי-אמריקאי Enigma MPC, שהואשם בניהול הנפקה בלתי מאושרת של ניירות ערך באמצעות ICO - הנפקה ראשונית של מטבעות דיגיטליים. במסגרת יישוב האישומים של הרשות נגדה, הסכימה חברת אניגמה, שב-ICO שלה ב-2017 גייסה 45 מיליון דולר, להשיב כספים למשקיעים בהנפקה, לרשום את המטבעות הדיגיטליים שלה כניירות ערך, להגיש ל-SEC דוחות כספיים תקופתיים ולשלם קנס של 500 אלף דולר.

חברת Enigma MPC פועלת ממשרדים בסן פרנסיסקו ובמגדלי אלון בתל-אביב, ומנוהלת על-ידי צמד מייסדיה - הישראלי גיא זיסקינד, המשמש מנכ"ל החברה, ושותפו האמריקאי קן קיסגון. החברה נוסדה ב-2015, ושנה לאחר מכן השלימה סבב גיוס ראשון, שבו גייסה ממשקיעים 800 אלף דולר תמורת מניותיה. המוצר של אניגמה, כפי שהוא מוצג באתר החברה, הוא "פרוטוקול קוד-פתוח מבוזר, המאפשר לכל אחד לבצע פעולות מיחשוב על מידע מוצפן, תוך מתן פרטיות לחוזים חכמים ובלוקצ'יינים ציבוריים".

בספטמבר 2017 ניצלה אניגמה את הגאות בשוק המטבעות הדיגיטליים ואת הנסיקה במחיריהם של ביטקוין ומטבעות קריפטוגרפיים אחרים והנפיקה למשקיעים ב-ICO את המטבע הדיגיטלי שלה, ENG - הנפקה שהניבה לה, כאמור, סכום של 45 מיליון דולר. כחודש לפני ה-ICO שלה, באוגוסט 2017, דיווחה אניגמה כי האקרים פרצו לאתר שלה וכן לרשימת הדיוור האלקטרוני ולקבוצת ה-Slack שלה, ובדרך זו גנבו ממשקיעיה כ-1,500 מטבעות את'ר, ששוויים הסתכם אז בכחצי מיליון דולר. זמן קצר לאחר מכן, החברה הודיעה כי איתרה כ-200 משקיעים שנפגעו מהפריצה וכי החזירה להם את הכסף שנגנב מהם.

על-פי הודעת ה-SEC מיום רביעי האחרון, הרשות מצאה כי אניגמה לא רשמה את ה-ICO שערכה ב-2017 כהנפקה של ניירות ערך, אף שלא היתה פטורה מעמידה בדרישות הרישום על-פי חוק. ממחלקת האכיפה של ה-SEC נמסר כי "הסעדים בהוראת הרשות מספקים למשקיעי ה-ICO הזדמנות לקבל פיצויים, וגם מספקים למשקיעים פוטנציאליים מידע שהם זכאים לקבל כשהם מקבלים החלטות השקעה".

ההוראה שניתנה על-ידי ה-SEC דורשת מחברת אניגמה לחדול מכל הפרה של חוקי ניירות ערך ולשלם קנס של 500 אלף דולר. כמו כן, אניגמה הסכימה לבצע הליך תביעות (claims process) שבמסגרתו יוחזרו כספים למשקיעים שרכשו מטבעות ENG בהנפקה. הסכמתה של אניגמה לתנאים שקבעה הרשות, ניתנה בלי שהחברה מודה באישומים נגדה או מכחישה אותם.

רוצים להתעדכן בענייני בלוקצ'יין ומטבעות דיגיטליים? הצטרפו לערוץ הטלגרם קריפטו גלובס.