אי-קרונה במקום מזומנים: שבדיה משיקה ניסוי במטבע דיגיטלי

מטבע קרונה דיגיטלי ישמש אמצעי משלים לשטרות הכסף השבדיים בפרויקט פיילוט שהשיק בשבוע שעבר הבנק המרכזי של שבדיה • בינתיים, סין ושווייץ נראות קרובות יותר משבדיה להנפקת מטבע דיגיטלי ריבוני

קרונה שבדית / צילום: שאטרסטוק
קרונה שבדית / צילום: שאטרסטוק

האם שבדיה תהפוך בעתיד הקרוב למדינה נטולת שטרות ומטבעות כסף? ייתכן בהחלט, אם לשפוט לפי מהלכיו של ריקסבנק, הבנק המרכזי של שבדיה. ביום חמישי האחרון הודיע ריקסבנק על השקת פרויקט פיילוט בשיתוף עם חברת הייעוץ והשירותים הטכנולוגיים הבינלאומית Accenture, שמטרתו לפתח הצעה של פתרון טכנולוגי עבור מטבע קרונה דיגיטלי, e-krona.

על פי הודעת הבנק המרכזי השבדי, הפרויקט נועד לייצר בסביבה ניסויית מטבע קרונה דיגיטלי, שיהיה פשוט, ידידותי ונגיש לכל המשתמשים וגם יענה על דרישות חיוניות של אבטחה וביצועים. הפתרון הטכנולוגי, לפי ריקסבנק, יהיה מבוסס על בלוקצ'יין - טכנולוגיה של מסדי נתונים מבוזרים (DLT). לדברי הבנק, הפתרון יתבסס על טכנולוגיית הבלוקצ'יין הפרטי Corda שפיתחה החברה האמריקאית R3. פרויקט הפיילוט של ריקסבנק עם חברת אקסנצ'ר מתוכנן להימשך כשנה, עד לסוף פברואר 2021, עם אופציה להאריכו כדי להמשיך ולפתח את הפתרון הטכנולוגי שהוא מיועד לייצר.

הפתרון שיפותח במסגרת הפיילוט, לדברי ריקסבנק, אמור לאפשר שימוש במטבע הדיגיטלי אי-קרונה כאמצעי משלים למזומנים. באמצעות הפרויקט מבקש הבנק המרכזי השבדי לבחון כיצד אי-קרונה יכול לשמש את הציבור הרחב. בסביבת הניסוי של הפיילוט תיערך סימולציה, שבמסגרתה משתמשים מדומים יוכלו להחזיק במטבעות אי-קרונה באפליקציית ארנק דיגיטלי, ובאמצעותה יבצעו תשלומים, הפקדות ומשיכות. כמו כן, יוכלו המשתתפים בניסוי לבצע תשלומי אי-קרונה באמצעים דיגיטליים לבישים, כמו שעונים חכמים וכרטיסים אלקטרוניים. המשתמשים בהדמיה ידמו גם בנקאים וגם משתמשי קצה, כמו בתי עסק ולקוחות.

רוב השבדים משלמים עם אפליקציה בטלפון

בבנק המרכזי של שבדיה עדיין לא התקבלה החלטה על הנפקת המטבע הדיגיטלי אי-קרונה או על הטכנולוגיה שעליה יתבסס המטבע, אם וכאשר יונפק. המטרה העיקרית של הפיילוט, לדברי הבנק, היא להרחיב את הידע שלו בכל הנוגע למטבע אי-קרונה. בראיון למגזין הטכנולוגי MIT Technology Review בנושא זה, אמר גבריאל סודרברג, אחד מכלכלני ריקסבנק, כי ההחלטה על הנפקת מטבע דיגיטלי ריבוני תצטרך להישען על הציבור השבדי. "זאת החלטה גדולה מדי עבור הבנק המרכזי לבדו", אמר.

על פי מאמר שפורסם במגזין של MIT, בשנים האחרונות פוחת והולך השימוש במזומנים בשבדיה. רוב השבדים משתמשים כיום באפליקציית תשלומים בטלפון הנייד הנקראת Swish, וההערכות הן כי בתוך כארבע שנים, עד ל-2023, יפסיקו בתי העסק בשבדיה לקבל תשלומים במזומן.

במגזין מציינים כי התחזיות האלה מעוררות דאגה בקרב ראשי הבנק המרכזי של שבדיה, משתי סיבות עיקריות: ראשית, הם חוששים כי אם תשתיות התשלומים הדיגיטליים יישארו אך ורק בידי המגזר הפרטי, קבוצות מסוימות בציבור השבדי עלולות למצוא עצמן מחוץ למעגל המשתמשים. נוסף על כך, אם השבדים יאבדו את היכולת להמיר כספים שהם מחזיקים בחשבונות הבנק שלהם לצורה כלשהי של "מזומנים" המגובים על ידי הממשלה, האמון שלהם במערכת הפיננסית עלול להתערער. לכן, כבר לפני כמה שנים התחיל ריקסבנק לבחון את האפשרות של מטבע דיגיטלי המונפק על ידי בנק מרכזי (CBDC - central bank digital currency), שיוכל למלא את אותו תפקיד שממלאים כיום שטרות ומטבעות מזומנים.

עם זאת, כלל לא בטוח שהבנק המרכזי השבדי יהיה הראשון בעולם שינפיק מטבע דיגיטלי ריבוני. בשנה שעברה, כפי שדווח גם ב"גלובס", התפרסמו בעולם דיווחים על כך שהבנק המרכזי של סין נערך להשקתו של יואן דיגיטלי בעתיד הקרוב. ההיערכות הזאת בסין נראית הגיונית למדי, נוכח השימוש הנרחב כיום באפליקציות התשלומים הסיניות WeChat Pay ו-Alipay.

גם הבנק המרכזי של שווייץ (SNB) לא טומן ידו בצלחת. באוקטובר האחרון השיק SNB פרויקט פיילוט משותף עם קבוצת SIX, המפעילה של הבורסה לניירות ערך השווייצרית בציריך, לפיתוח מטבע דיגיטלי. קבוצת SIX פועלת להקמת בורסה דיגיטלית שתיקרא SDX, שהשקתה צפויה בסוף השנה. גם אם הבנק המרכזי השווייצרי לא ינפיק בקרוב פרנק דיגיטלי, בורסת SDX כבר הודיעה כי היא מתכננת להנפיק מטבע דיגיטלי "יציב" (stablecoin) שיהיה צמוד לפרנק השווייצרי.

לפני כחצי שנה העריך אגוסטין קרסטנס, יו"ר הבנק להסדרי סליקה בינלאומיים (BIS), כי כניסתן של ענקיות תוכנה כמו פייסבוק לזירת שירותי המטבע והתשלומים, עשויה לדחוף בנקים מרכזיים בעולם להנפיק מטבעות דיגיטליים ריבוניים מוקדם מהצפוי. בישראל, לעומת זאת, בשנים האחרונות בחן צוות של בנק ישראל את האפשרות להנפיק שקל דיגיטלי, אבל לבסוף המליץ לבנק המרכזי להימנע מכך, לפחות בטווח הקרוב.

רוצים להתעדכן בענייני בלוקצ'יין ומטבעות דיגיטליים? הצטרפו לערוץ הטלגרם קריפטו גלובס.