וורן באפט: לחייב את הדירקטוריונים לתת יותר דין וחשבון לבעלי המניות

לדבריו, השכר הגבוה של הדירקטורים העצמאיים הגיע לרמה שעלולה להרתיע אותם ממתיחת ביקורת על החלטות גרועות של המנכ"לים

וורן באפט / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
וורן באפט / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

וורן באפט קרא בשבת לחייב את מועצות המנהלים של חברות בארה"ב בחובת יותר דין וחשבון לבעלי המניות ולהיות פחות ידידותיות למנכ"לים, אולי על-ידי הפחתת השכר וחיוב שלהם לקנות יותר מניות של החברה בכספם.

במכתבו השנתי לבעלי מניות ברקשיר האתאוויי, באפט אמר כי התשלום לדירקטורים חיצוניים "נסק" לרמות שעלולות לאיים על העצמאות שלהם, והוא מגיע לעתים ל-250,000 עד 300,000 דולר לעבודה של שבועיים בשנה. בנוסף, מגבלות גיל "נדיבות" מבטיחות להם "ביטחון נהדר" במקום העבודה.

באפט כתב שמצב זה יכול להרתיע אפילו דירקטורים עצמאיים ממתיחת ביקורת על החלטות גרועות של מנכ"לים, בייחוד בהשתלטויות על חברות אחרות.

"כשהם מחפשים דירקטורים, המנכ"לים לא לוקחים שוורים נוגחים. הם מעדיפים כלבי קוקר ספנייל", כתב באפט. הוא הוסיף כי בחברה אמריקאית גדולה שהוא לא זיהה היו לאחרונה שמונה דירקטורים שמעולם לא קנו מניות שלה בכספם.

באפט כתב גם שהוספת עוד נשים לדירקטוריון ברקשייר היא "עבודה בעיצומה". כעת מכהנות שלוש דירקטוריות.

באפט אמר שהוא כיהן בעבר כדירקטור ב-21 חברות בורסאיות, כולל קוקה-קולה, קראפט-היינץ ו"וושינגטון פוסט". בכל החברות הללו מלבד שתיים הוא "מייצג החזקה גדולה במניות". הוא ויתר על כל הכהונות הללו, להוציא את זו בברקשייר, כדי להפחית את נטל העבודה שלו.