הדילול בבורסה נמשך: סאני אלקטרוניקה ואם.אר.פי יימחקו בהצעת רכש; גם ננו דיימנשן מוותרת על ת"א

בשנת 2019 נמשכה המגמה השלילית של צמצום במספר החברות הבורסאיות, הנמוך כיום ב-26% מ-600 חברות שנסחרו כאן לפני עשר שנים • המשקיעים בבורסה נפרדו באחרונה גם ממניות איי.די.או ובנק מוניציפל, ובקרוב ייפרדו גם ממניית בנק אגוד

בורסת תל אביב  / צילום: רויטרס - Baz Ratner
בורסת תל אביב / צילום: רויטרס - Baz Ratner

שתי חברות נוספות - סאני אלקטרוניקה  ואם.אר.פי , הנסחרות בשווי של כמה עשרות מיליוני שקלים כל אחת - בדרכן להימחק מהמסחר בבורסה, אחרי פרסום הצעות רכש מטעם בעלי השליטה בהן. סאני אלקטרוניקה, המחזיקה ב-1.3% ממניות פרטנר ועוסקת בנדל"ן להשקעה ברומניה, פרסמה ביום חמישי הצעת רכש מטעמה של החברה האם, לפידות קפיטל שבשליטת יעקב לוקסנבורג (לוקסי), המבקשת להשקיע כ-13 מיליון שקל ברכישת כ-25% ממניותיה.

ההצעה נוקבת במחיר מניה של 3.75 שקלים - מחיר שהיה גבוה ב-16% ממחיר השוק ביום חמישי בבוקר, ולאחריו עלתה המניה ב-20%, כנראה מאחר שלפחות חלק מהמשקיעים מניחים שההצעה תשופר, למחיר של 3.91 שקלים, המשקף שווי חברה של 57 מיליון שקל.

לפידות קפיטל, בראשות היו"ר לוקסי, רכשה באחרונה את פעילותה של חברת אפריקה ישראל במסגרת הסדר חוב, והיא נסחרת כיום בשווי של 1.14 מיליארד שקל, אחרי קפיצה של קרוב ל-70% שממנה נהנתה מנייתה בשנה האחרונה. מלבד פעילות הנדל"ן והתשתיות של אפריקה ישראל מחזיקה לפידות קפיטל בשליטה ביבואנית הסלולר סאני תקשורת, ועוסקת בקידוחי נפט ומים ובמסחר בינלאומי.

מוקדם יותר בשבוע שעבר עדכנה חברת הנדל"ן אם.אר.פי (MRP) על הצעת רכש מטעמה של בעלת השליטה בה, משפחת מאייר (Realty Partners Invest Meijer), המבקשת להשקיע כ-17 מיליון שקל ברכישת כ-33% מהונה, לפי מחיר של 36 אגורות למניה.

מניית אם.אר.פי הגיבה להצעת הרכש בקפיצה תלת-יומית של כ-45%, במחזורי מסחר קטנים יחסית - מה שהוביל את המניה למחיר גבוה ב-20% ממחיר ההצעה (43 שקל למניה), המשקף לאם.אר.פי שווי של כ-62 מיליון שקל. לצד הצעת הרכש עדכנה אם.אר.פי, לקראת פרסום דוחותיה הכספיים ל-2019, על עלייה של כ-6%-6.5% הצפויה בשווי נכסיה, שעיקרם ממוקמים בהולנד ומתרכזים בתחום הנדל"ן המניב.

מלבד שתי החברות, הקטנות יחסית, המשקיעים בבורסה נפרדו באחרונה גם מחברת נדל"ן גדולה - איי.די.או (ADO), עם רכישת מניותיה על-ידי חברת אדלר הגרמנית, ובימים הקרובים גם צפוי סיום המסחר באג"ח שלה. מניה בולטת נוספת שממנה נפרדה הבורסה בתקופה האחרונה היא של בנק מוניציפל (לשעבר דקסיה), שמיזוגו לדיסקונט הושלם בסוף 2019, ועוד בין הבנקים, המשקיעים צפויים להיפרד בקרוב גם ממניית בנק אגוד, הצפוי להתמזג עם מזרחי-טפחות.

בסיכומה של 2019 הצליחה הבורסה להאט את קצב ירידת מספר החברות הנסחרות בה, הגם שזה נותר שלילי - עם 442 חברות - שש פחות מ-448 חברות שנסחרו בה בסוף 2018. בפרספקטיבה נרחבת יותר, השנה החולפת המשיכה מגמה שלילית של צמצום במספר החברות הבורסאיות, הנמוך כיום ב-26% מ-600 חברות שנסחרו בשוק ההון המקומי בשנת 2010.

במעבר חד מנס ציונה לפלורידה

עוד מניה שתיפרד בעוד זמן קצר מהבורסה המקומית היא ננו דיימנשן , שהודיעה על מחיקתה הצפויה ביום חמישי. ננו דיימנשן, המפתחת ומייצרת מדפסות תלת-ממד, הודיעה יום קודם לכן גם על העברת מטה החברה מנס ציונה לפלורידה.

החברה נסחרת בת"א וברשימה המשנית של בורסת נאסד"ק בשווי של כ-7.5 מיליון דולר בלבד, אחרי ירידה של 84% במחיר המניה רק בשנה האחרונה. ננו דיימנשן הפכה לחברה ציבורית כשמוזגה בשנת 2014 לשלד הבורסאי ZBI, ולאחר עליות חדות במחיר המניה בשנה שלאחר מכן, החליטה החברה להירשם למסחר גם בארה"ב, תחילה מעבר לדלפק ובהמשך בנאסד"ק. לאורך השנים ביצעה החברה לא מעט גיוסי הון, ובשנים האחרונות המומנטום במניה היה שלילי.

בקיץ 2019 הודיעה החברה על שכירת בנק השקעות שישמש לה כיועץ, כחלק מניסיון להימכר, אך עסקה כזאת לא יצאה אל הפועל. לאחרונה הוחלף מנכ"ל החברה, ובמקום עמית דרור, ממייסדי החברה, מונה יואב שטרן. דרור נשאר בחברה בתפקיד אחר ובחברה ציינו כי שטרן מונה במטרה להוביל את החברה להרחבת פעילות וצמיחה במכירות.

לחברה דואלית קל יחסית להימחק ממסחר בבורסה בת"א, והיא נדרשת רק להודיע על כך 90 יום מראש. מניית ננו דיימנשן תימחק מהמסחר ב-20 במאי.

לדברי המנכ"ל שטרן, "זהו צעד טבעי עבור ננו דיימנשן. מחיקה מהבורסה בת"א תפחית עלויות ומורכבויות ותאפשר לחברה להתמקד בשווקים הפיננסיים שבהם נמצאים עיקר עסקיה".