הבנה שקטה בין הוט לפרטנר שלוחות הזמנים לאישור העסקה יתגמשו

הסיכוי לאישור עסקת הוט נמוך ביותר לדעת מומחים, ויתקשה לקבל את אישור הרגולטורים

איציק בנבנישתי, מנכ"ל פרטנר / צילום: תמר מצפי
איציק בנבנישתי, מנכ"ל פרטנר / צילום: תמר מצפי

הבנה שקטה בין הוט לפרטנר שההצעה של הוט לרכישת פרטנר בתמורה ל-3.5 מיליארד שקל תקבל ארכה מעבר לחודש שנקצב לה, וזאת בהסתמך על כך שפרטנר  לא מורחת את הזמן ומתקדמת בבדיקות שלה. בתוך כך נודע כי נתונים שהוצגו לדירקטוריון פרטנר מלמדים על כך שהסיכוי שהרגולטורים יתנו אישור לעסקה הם קלושים ביותר.

עוד נודע כי דירקטוריון פרטנר לא ידון לעת עתה באפשרות לרכוש את חברת WE4G או את חברת הוט מובייל ויתמקד בשאלה האם להיענות להצעת הוט או לדחותה ולהישאר כחברה עצמאית. לסוגיה ההגבלית ולסיכוי האם הרגולטור יאשר את העסקה יש חשיבות רבה מאד להחלטת הדירקטוריון, כי במקרה שהוא סבור כי הסיכוי לכך נמוך, הוא יצטרך להביא זאת לידי בעלי המניות.

משרד ארנסט אנד יאנג, המשמש כיועץ של הדירקטוריון, אמור לתת את חוות-הדעת הסופית בעניין הסיכוי לאישור העסקה.

לדירקטוריון החברה הובאו במקביל הערכות מצד כמה גורמים לפיהן הסיכוי שרשות התחרות תאשר את עסקת הרכישה של הוט את פרטנר הוא נמוך מאד, וזאת על רקע העובדה שמדובר בהוצאת קבוצת תקשורת מהשוק, כלומר מדובר בעסקה שבה יצומצמו קבוצות התקשורת בישראל לשלוש קבוצות בלבד - בזק, הוט-פרטנר וסלקום-גולן. מכיוון שהשוק עבר ברובו למכירה של חבילות תקשורת (טריפלים), הסיכוי שרשות התחרות תאשר את המיזוג הוא נמוך, וזאת גם בהסתברות שאקספון (הבעלים של WE4G) תקים קבוצת תקשורת ביחד עם קשת, מה שעדיין לא ברור ולא נראה באופק.

כפי שפורסם ב"גלובס", הרגולטורים בישראל מאד ספקניים לגבי העסקה של הוט ופרטנר, בעיקר משום שמדובר בהפחתה ניכרת של התחרות בתחום הנייח דווקא. הרגולטורים בישראל רואים את פרטנר כמחוללת תחרות בשוק הקווי, ומה שמונח על הפרק מבחינתם נופל לאותה הקטגוריה שבה הפילו את המיזוג של סלקום וגולן טלקום בפעם הקודמת ב-2016. האחרונה נתפסה כמחוללת תחרות בשוק הסלולר, ולכן המיזוג שלה אז היה פוגע בתחרות. 

היום העמדה היא כאמור דומה - פרטנר היא מחוללת תחרות בשוק הטלוויזיה ובשוק הנייח, ולכן הסיכוי שיתנו לה להתמזג עם הוט הוא אפסי. בעיני הרגולטורים - אם להוט ולבעלים שלה יש יכולת לרכוש את פרטנר, אז שישקיעו את הכסף בהקמת רשת תקשורת חדשה מבוססת סיבים אופטיים ויתחרו בה. זה מצב עדיף לשוק ולמשק על פני יצירת שלוש ורבע קבוצות תקשורת.

מנגד, הוט תעמיד בפני הרגולטור את התוכניות העסקיות שלה להשקעה במשק. הוט מבקשת שהרגולטור ישקול את שני המיזוגים במקביל ולא יעניק עדיפות למיזוג של סלקום-גולן. על-ידי כך מקווה החברה לשכנע את הרגולטור שהעסקה שלה תבטיח להביא לשינוי משמעותי בהשקעות בשוק התקשורת בישראל - סוגיה שמצויה בראש סדרי העדיפות של משרד התקשורת. הוט סבורה כי המיזוג עם פרטנר יביא להקמת קבוצת ענק וייצור מקבילה לבזק מבחינה תחרותית. במצב הזה סלקום כקבוצת תקשורת שלישית (ביחד עם IBC) תוכל ליהנות מגישה ושימוש בשתי הרשתות בזק והוט, ומכך הצרכן והמשק הישראלי רק יכולים להרוויח.

מדירקטוריון פרטנר נמסר כי לא התקבלה הארכה, וכי הנושא נמצא בתהליך.