הבורסה בת"א ננעלה בירידות חדות: נמחקו העליות מתחילת השנה

מדד ת"א 90 נפל ב-3.3%, מדד ת"א 35 איבד 2.3% • החששות מהתפשטות נגיף הקורונה מחוץ לגבולותיה של סין הביאו לירידות חדות זה היום השני ברציפות • הוועדה המוניטרית של בנק ישראל החליטה היום להותיר את ריבית בנק ישראל ללא שינוי

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

17:27

יום המסחר השני לשבוע זה בבורסה בתל אביב ננעל היום (ג') בירידות חדות, וזאת בדומה לסנטימנט השלילי בוול סטריט, שם הנאסד"ק צונח ב-3% ומדד הפחד מזנק ביותר מ-30%.

מדד ת"א 35 איבד 2.3%, ובכך נמחקו העליות שנרשמו מתחילת השנה, מדד ת"א 90 צנח ב-3.25% ומדד הבנקים איבד 2%. 

מחזור המסחר בשוק המניות הסתכם ב-2.57 מיליארד שקל. 

16:40

המסחר בבורסת ת"א מתנהל כעת בירידות חדות. מדד ת"א 35, שיורד כעת ב-2%, נצבע כולו באדום כאשר מניות אלקטרה, הראל השקעות ופתאל מובילות בירידות עם צניחה של עד כ-5%. 

בנק ישראל הותיר את הריבית ללא שינוי. "בנק ישראל משאיר את הדלת פתוחה להורדת ריבית", אמר יונתן כץ מלידר שוקי הון. "בנק ישראל מציין את סביבת האינפלציה הנמוכה, אשר צפויה עוד לרדת בחודשים הקרובים אפילו להיות שלילית בקצב שנתי, אך סבור שהסיבה העיקרית הינה הייסוף החד בשקל. בנק ישראל סבור שהאינפלציה תגיע לאחוז (הגבול התחתון של היעד) במחצית השנייה של השנה (y/y). מדובר בהחלט בהנחה קשה מאד, בפרט לאור הירידה במחירי הנפט והסחורות בעולם. האינפלציה צפויה להיות מאד נמוכה השנה ותחת ל- 1%, ללא צעדי מיסוי על ידי הממשלה החדשה שתקום.

"תרחיש הבסיס המנחה את ההערכות של מרבית המוסדות הכלכליים הבינלאומיים הוא שהתפשטות הנגיף תיעצר בחודשים הקרובים, וההשפעה הכוללת על הכלכלה העולמית צפויה להיות מוגבלת. להערכת בנק ישראל בתרחיש זה לא צפויה השפעה מקרו כלכלית משמעותית בישראל. במידה והמשבר יתארך ויזלוג אל מדינות נוספות, ובפרט אם ידרשו צעדי מניעה חריפים בישראל, צפויה השפעה משמעותית יותר. בתרחיש כזה, עומד לרשות הוועדה מגוון כלים כדי להעמיק את מידת ההרחבה המוניטרי", אמר כץ.

16:00

הוועדה המוניטרית של בנק ישראל החליטה היום להותיר את ריבית בנק ישראל ללא שינוי, בשער של 0.25%. ההחלטה באה על-רקע ציפייה גוברת בשווקים להורדת ריבית על-רקע החשש להאטה בכלכלה העולמית, זאת בשל התפשטות מגיפת הקורונה בעולם ובאירופה בפרט. 

הירידות הבולטות במדדי הבורסה נכון לשעות הצהריים
 הירידות הבולטות במדדי הבורסה נכון לשעות הצהריים

15:30

הדיווחים הנמשכים על וירוס הקורונה מסין למדינות נוספות באסיה וביבשות נוספות ממשיכים להכות בעוצמה בשוקי ההון בעולם ובבורסה המקומית. נמשכות ירידות השערים הרוחביות בתל אביב, של 2.5%-1.5% במרבית המדדים המובילים - ממדדי ת"א-35 ות"א-125 ועד מדדי היתר (SME) ואחרים, אם כי הירידות התמתנו מעט בהשוואה לשלבים מוקדמים יותר של יום המסחר.

הירידות באות בהמשך לפתיחת השבוע השלילית שנרשמה אתמול, מה שמשלים לבורסה המקומית צניחה דו-יומית של כ-4% ומעביר אותה לתשואה שלילית מתחילת השנה, בשיעור של כ-2%.

בצד השלילי שוב בולט היום מדד הביטוח, שמאבד כ-2%, אחרי ירידה של כ-4% שהציג אתמול, בעוד שמדד הנדל"ן נחלש בכ-1.8% אחרי ירידה של קרוב ל-4% אתמול.

מדד הביטוח משלים צניחה של כ-10% מתחילת השנה, ואילו מדד הנפט והגז צלל בכ-25% מתחילתה של 2020.

גם המסחר באפיק הקונצרני מתאפיין במגמה שלילית, ואילו באפיק החוב הממשלתי הנטייה חיובית.

מורן צביק, מנהל קשרי יועצים בבית ההשקעות מיטב דש, העריך היום כי עד שעות הצהריים היקף הפדיונות בקרנות הנאמנות הסתכם בכחצי מיליארד שקל, וזאת אחרי שאתמול היקף הפדיונות הגיע עד כ-300 מיליון שקל - ביום מסחר המתאפיין במחזורים קטנים ואשר במהלכו סגורות יתר הבורסות ברחבי העולם. לגבי המשך השבוע ציין צביק כי יום שלישי נחשב ליום פעילות אינטנסיבי, כך שבמקרה שבו הירידות החדות בשווקים יימשכו, גם היקפי הפדיונות בקרנות הנאמנות יתגברו.

בהראל פיננסים ציינו בסקירתם השבועית כי "הידיעות החיוביות והשליליות סביב נגיף הקורונה ממשיכות להשפיע על התנודתיות בשווקים, כשהעליות במהלך שבוע שעבר התחלפו בירידות בעקבות ידיעות בסוף השבוע על עלייה במספר הנדבקים בדרום קוריאה, באיטליה ובמדינות נוספות".

במבט קדימה, למרות הירידות החדות, הערכת הראל פיננסים היא כי "ההשפעה תהיה בטווח הקצר בלבד והכלכלה העולמית תשוב למצבה ערב התפרצות הנגיף". זאת, בשל "הצעדים שנעשים, גם הגלובליים וגם מצד הממשל בסין, ולאור הידיעות החיוביות אודות ההתמתנות בקצב הנדבקים בחוביי שבסין והדיווחים על חזרה הדרגתית לפעילות במחוזות מסוימים בסין".

עוד הוסיפו שם כי "למרות התנודתיות בשווקים בטווח הקצר, טוב לזכור כי המגמות המרכזיות בשווקים הן המשך ריביות נמוכות בעולם, אפשרות שהריבית בישראל תרד וכן כי לפי שעה לא צפוי מיתון בישראל ובארה"ב. המשמעות הנגזרת מהערכה זו היא כי בעת הזו ההחלטה הסבירה ביותר היא שמירה על הרכב תיק יציב".

בהראל פיננסים מחזיקים בגישה חיובית לגבי השוק המקומי וציינו, כי "בתיקי ההשקעות אנו ממליצים להמשיך להיערך באמצעות הגדלת חשיפה לישראל, שחשופה פחות לאירועים האחרונים ביחס לעולם ומצטיינת בסטיית תקן נמוכה יחסית".

עוד ממליצים בהראל פיננסים, "לפעול במישור הסקטוריאלי על-ידי הקטנת חשיפה לסקטורים שהושפעו בצורה משמעותית מהנגיף כמו תעופה, תיירות ותעשייה, ומנגד, הגדלת חשיפה לתחומים שיש להם יתרונות במיוחד במצבים כמו אלה שנוצרו בעקבות התפרצות השפעת בסין. מניות הציוד הרפואי הן דוגמה לסקטור מתאים לתקופה".

כאמור, הירידות היום רוחביות, ומגיעות לכ-5%-4% במניות רבות. הראל השקעות  והפניקס  בולטות בירידות כחלק מהחולשה הכללית במניות הביטוח, וכן בולטות פתאל החזקות , החברה לישראל , יחידות ההשתתפות של דלק קידוחים  ועוד.

בנדל"ן בולטות לשלילה בין היתר מניות נורסטאר , פרשקובסקי , אלקטרה נדל"ן  ואלרוב נדל"ן ,  בענף הנפט והגז יחידות ההשתתפות של נאוויטס פטרוליום  ורציו פטרוליום  יורדות גם הן בכ-4%-3% ובפיננסים מור השקעות  צונחת בכ-6% ואלטשולר שחם גמל  מאבדת כ-3%.

עוד במסחר, חברת אנלייבקס  דיווחה על תוכנית להגדיל תפוקת ייצור של מוצר שהיא מפתחת "כהכנה לטיפול אופציונלי בחולי קורונה עם קריסת מערכות", ומנייתה מטפסת בכ-45%. 

14:15

התמתנו מסוימת בירידות בת"א; שלושת המדדים המובילים מאבדים בסביבות 2%. מניית אנלייבקס   קופצת ב-17%, לאחר שהחברה הודיעה כי תרופה שהיא מפתחת עשויה לסייע לחולי קורונה. מניה נוספת שבולטת בעליות מבין המניות הקטנות היא אוגווינד  שמטפסת בכ-15%.

את הירידות מובילות מניות פתאל החזקות  וחברה לישראל  שמאבדות כ-4%, וכל החברות במדד ת"א-35 נסחרות בירידות, לאחר שאנרג'יאן   עברה לירידה של כ-0.7%.    

12:15

נמשכות הירידות החזקות במדדים, בהובלת מניית שיכון ובינוי  שנחתכת בכ-5.5%. פתאל ובזן מאבדות כ-4.5%.

מקרב מניות השורה השנייה בולטת נגד המגמה מניית ארקו החזקות  שעולה בכ-1.7%.

מניות הסלולר סלקום   ופרטנר   יורדות במחזורים גדולים בשיעורים של כ-4% ו-2% בהתאמה. היום נודע כי ההסתדרות מגבה את עובדי פרטנר ומאיימת להשבית את חברת הסלולר בשל התנגדותה החריפה להצעה שהגישה הוט לרכישת חברת פרטנר.

עוד במסחר, מניית אלקטרה  יורדת ב-3.5% והחברה הבת אלקטרה צריכה  (אמ"צ) נחתכת ביותר מ-5%. היום הודיעה אמ"צ כי לא תייקר את המותגים שהיא מייבאת מאירופה בחודשיים הקרובים.

11:00

נמשכות ירידות השערים החדות בת"א. מדד ת"א-35 מאבד 2.2%, ת"א-125 יורד ב-2.5% ות"א-90 נחתך ב-3.3%. מניית אנרג'יאן   היא היחידה במדד המוביל שבולטת נגד המגמה ומתחזקת ב-1%. את הירידות מובילה מניית פתאל החזקות  צוללת בכ-4.5%, ואחריה אלקטרה , שיורדת בשיעור דומה ואלוני חץ  והראל , שמאבדות יותר מ-3.5%.

גם במדד ת"א-90 בולטת רק מניה אחת נגד המגמה, באטם  שמתחזקת בכ-2.4%. נאוויטס  מובילה את הירידות בקרב מניות השורה השנייה וצוללת בכ-7%. מניות אנלייט אנרגיה  ונובה  מרכזות מחזורים גדולים מהרגיל ויורדות בכ-2.5%. ירידות חדות נרשמות ביחידות ההשתתפות של שותפויות הנפט והגז, והמדד הענפי מאבד 3%. מדד הביטוח צולל בכ-3.8% ומדד התקשורת נחתך בכ-3.2%.

חברת הנסיעות איסתא  הודיעה הבוקר כי נגיף הקורונה הוביל לירידה של 6-4 מיליון שקל (אחרי מס) ברווחי מגזר התיירות שלה ברבעון הראשון של 2020. "החברה מזהה ירידה בהיקפי הפעילות של מגזרי תיירות הפנאי והתיירות העסקית שלהערכתה נכון לייחסה להתפשטות נגיף הקורונה". הערכת הפגיעה של איסתא מתייחסת לרווח במגזרי תיירות הפנאי בעיקר, וזאת ככל שהירידה תימשך גם בחודש הבא.

בתחילת השבוע הוציא מנכ"ל איסתא ישראל, אסף גורן, מכתב לעובדי החברה, שבו הוא מבשר כי החברה תיאלץ להוציא עובדים לחופשה ללא תשלום וכי שכר המנהלים יקוצץ ב-25%-10%. בתשעת החודשים הראשונים של השנה איסתא הרוויחה 72 מיליון שקל נטו.

גם קשרי תעופה  הוציאה אזהרה לבורסה בעקבות השלכות נגיף הקורונה על פעילות החברה. החברה מודיעה כי בחברה נרשמו ביטולי נסיעות בתחום השיט בתחום הטיולים המאורגנים וקיטון בהזמנות עתידיות וביטולים גם ליעדים שאינם המזרח הרחוק. החברה מציינת את השלכות התפשטות הנגיף לאיטליה: "ככל שמהגפה תתפשט היא עלולה לפגוע בביקושים למוצרי תיירות בכלל. הדבר עלול לפגוע בצורה מהותית במכירות ברווחיות הקבוצה". החברה לא מפרסמת הערכה באשר לנזק הכספי. 

10:00

המסחר בבורסת ת"א נפתח הבוקר (ב') בירידות שערים חדות, בהמשך לצניחת המדדים אתמול. המדדים המובילים מאבדים קרוב ל-2%, בהובלת מניות קבוצת דלק  ואלקטרה  שנחתכות בקרוב ל-4%. מניית פתאל  צונחת ביותר מ-3% לאחר שצללה אתמול יותר מ-7%. כל המניות במדד ת"א-35 נסחרות עמוק בטריטוריה האדומה, ורק ארבע מניות במדד ת"א-125 עולות. מדדי הנפט והגז והביטוח צוללים בכ-3% ומדד הבנקים בכ-2.5%.   

07:00

יום המסחר השני לשבוע זה בבורסה בתל אביב צפוי להיפתח בהמשך לירידות החדות שנרשמו אתמול (א') עם פתיחת שבוע המסחר, כשמדד ת"א 90 צלל ב-3.3%, ומדד ת"א 35 נפל ב-2.3%. פתאל בלטה בירידות כשצנחה אתמול ביותר מ-7%, מליסרון נפלה ב-5.4%, גזית גלוב בכ-6%, טאואר בכ-5%, וכל מניות מדד ת"א 35 מלבד פריגו נצבעו באדום.

עיני השוק מופנות להודעת הריבית של בנק ישראל היום, כאשר בשוק מעלים את האפשרות כי בנק ישראל יגיב להתפתחויות של התפשטות נגיף הקורונה. 

לפי כלכלני לידר שוקי הון, "למרות שהשוק לא צופה זאת, קיים סיכוי לא מבוטל להורדת ריבית ו/או הודעה על תוכנית רכישת מט"ח לא מעוקרת, אם לא מחר אז בהחלטה הבאה. הסיכונים הגלובליים עלו בשל ההשפעה הממותנת של ווירוס הקורונה.

"יחד עם זאת", כתבו בלידר, "גורם זה עשוי לעכב את הורדת הריבית, כאשר בנק ישראל יעדיף לבחון את התפתחות הווירוס ומיגורו. יתכן שבמקום הודעה על הורדת ריבית, בנק ישראל יעדיף להודיע על תוכנית רכישת מט"ח לא מעוקרת. תוכנית מסוג זה משמעותה לחץ להורדת ריבית אפקטיבית, אך בלי להודיע על הורדה בריבית הרשמית". 

החשש מהתפשטות הנגיף מחוץ לגבולותיה של סין עלה בסוף השבוע האחרון נוכח הדיווחים על מקרי הידבקות באיראן, דרום קוריאה ובאיטליה. התגברות החששות בעולם הביאו בסוף השבוע האחרון לעלייה במחיר הזהב לרמתו הגבוהה מזה 7 השנים ולירידה חדה בתשואה לפדיון על אג"ח ממשלת ארה"ב ל-30 שנה לרמת שפל של כל הזמנים (1.9%). בסקירה החודשית של UBS ציין הבנק כי קיימת חוסר ודאות לגבי השלכות התפשטות הקורונה, אולם לפי תרחיש הבסיס של הבנק, תושג שליטה על הווירוס עד סוף חודש מרץ. עוד סבורים ב-UBS כי למרות חוסר הוודאות הקשורה לקורונה, הכיוונים מעולמות הפוליטיקה, הסחר והמדיניות הכלכלית תומכים בשוקי המניות.