"סימנים להתפשטות רב-מוקדית": המדינה עם מקרי המוות הרבים ביותר מקורונה מלבד סין קרובה אלינו בהרבה

ארגון הבריאות העולמי: ההתפרצות המדווחת של הנגיף באיראן "מדאיגה מאוד" • "יש טענות שהמשטר מסתיר את מספר הקורבנות, כפי שעשה בפרשת המטוס האוקראיני" • לטענת חמינאי הדיווחים בנושא הקורונה הם מנופחים ומדובר במזימה שנועדה לפגוע באיראן

איראן היא המדינה עם מקרי המוות הרבים ביותר מלבד סין / AP Vahid-Salemi
איראן היא המדינה עם מקרי המוות הרבים ביותר מלבד סין / AP Vahid-Salemi

בימים האחרונים גובר החשש מפני התפרצות של נגיף הקורונה מחוץ לסין, כאשר ארגון הבריאות העולמי טוען כי ההתפרצות המדווחת של הנגיף באיראן היא "מדאיגה מאוד". בתוך יומיים איתרו גורמי הבריאות במדינה 43 מקרים של הנגיף, ושמונה מקרי מוות נרשמו - כך לפי השלטונות.

איראן נחשבת למדינה עם מספר מקרי המוות הגבוה ביותר מלבד סין. התפרצות הנגיף כבר לא מוגבלת לעיר קום. מקרים של המחלה נתגלו גם בבירה טהרן ובעיר גילאן על חופי הים הכספי. בתריסר מחוזות במדינה הורו השלטונות לסגור את בתי הספר, האוניברסיטאות ומרכזי התרבות במטרה להכיל את ההתפרצות.

בסוף השבוע נודע כי חלקים גדולים מהעיר קום באיראן הושמו בהסגר זמני בכדי למנוע את התפשטות המחלה. עיראק הודיעה על סגירה זמנית של הגבול עם איראן, וכווית אסרה על ספינות איראניות לעגון בנמלה.

ההתמודדות עם התפשטות המחלה נעשות בזמן שבאיראן התקיימו ב-21 בחודש בחירות לפרלמנט, ולמרות שטרם נודעו התוצאות, ישנו חשש מפני שיעור הצבעה נמוך. כמה מהדיווחים טוענים כי שיעור ההצבעה נע סביב ה-45% - הנמוך ביותר מאז המהפכה שהתרחשה ב-1979. מנהיג איראן, חמינאי, הצהיר על כך שהדיווחים בנושא הקורונה הם מנופחים וכי מדובר במזימה שנועדה לפגוע באיראן.

"יש גם דיווחים בתקשורת האיראנית על כך ששניים מהנבחרים השמרנים לפרלמנט נדבקו גם כן, ושחמינאי אובטח בשרשרת אנושית גדולה בעת הבחירות כדי לוודא שהוא מאובטח. זה האפיל על הבחירות, שנדחקו הצידה בזמן שכולם עוסקים בקורונה", אומר אהוד אבנטל, עמית מחקר בכיר במכון למדיניות ואסטרטגיה במרכז הבינתחומי.

לדבריו, "זה נראה כמו מצב חירום, בעיקר בעקבות ההודעות, המצביעות על התפשטות רב-מוקדית. העיר קום נמצאת 150 ק"מ דרומית לטהרן. בטלוויזיה האיראנית הודיעו על כך שיש אפשרות שיוטל סגר על טהרן עצמה".

אבנטל אומר שהמספרים הרשמיים גבוהים, "כשמספר הקורבנות הוא הגבוה ביותר בעולם. יש טענות שהמשטר מסתיר, כפי שעשה בפרשת המטוס האוקראיני. ברשתות החברתיות מדברים על מספר קורבנות רב יותר. 'אל-ערבייה' דיווחו היום, למשל, על 18 קורבנות".

מהם צעדי המנע שהמשטר נוקט?

"יש עדיין טיסות שנמשכות כרגיל; בין איראן לסין עדיין יש קשרי תעופה וקשרי ים, והן טרם נקטעו. היום הייתה עצומה של רופאים באיראן, שקראו להשבית את כל הפעילויות הציבוריות והלימודים במוסדות החינוך עד ראש השנה האיראני, המסתיים לקראת סוף מרץ. אין מדיניות צנטרליסטית בנושא. כל מחוז מקבל בעצמו את ההחלטות על השבתות לימודים והפסקת התקהלויות".

מה תהיה ההשפעה של ניתוק הקשרים הזמני?

"כל המדינות נוקטות צעדי מנע, בעיקר בערוצי התעבורה. הריאל כבר צולל - הוא הגיע ל-155 אלף ריאל לדולר. זו ירידה משמעותית. המדינה נערכת למשבר גדול שעלול לפגוע בכלכלה. אם הבידוד הגובר בגבולותיה, היא עשויה להיפגע יותר מהעולם - לצד הסנקציות האמריקאיות המופעלות עליה בין כה".

הקורונה יכולה לגרום לתסיסה חברתית מוגברת באיראן?

"היא משתלבת בזה. המצב הכלכלי צפוי בין כה להחמיר עוד יותר, ומתקיימות הפגנות מאז נובמבר. המשטר דיכא אותן בברוטליות, מה שגרם לכך שנהרגו בהן אנשים רבים. חלק מהטענות כלפי המשטר הן על האינפלציה ועל האבטלה, ועל כך שהמשטר לא מצליח לספק שירותים. יש זיהום אוויר כבד, ועכשיו הקורונה - מערכת הבריאות שלהם לא באמת ערוכה להתמודד עם זה.

"הקורונה תחריף את כל הבעיות שממילא קיימות בתוך איראן וגם את התסיסה נגד המשטר, שמדכא בברוטליות כל ביטוי של מחאה. אולם אני לא חושב שזה יפיל את המשטר. יש לו אמצעי דיכוי מאד משמעותיים".