הפסקת אש נשמרה לאורך הלילה, עשרות אלפי תלמידים יישארו בבתים

אחרי יממה מתוחה בדרום שכללה שיגור עשרות רקטות מעזה לשטח ישראל והפצצות של חיל האוויר ברצועה, מהשעה 23:00 השקט נשמר, זאת ברקע דיווחים פלסטינים על הפסקת אש • באשקלון, נתיבות, שדרות ויישובי עוטף עזה לא יתקיימו היום לימודים

חיילי צה"ל על גבול רצועת עזה / צילום: רויטרס
חיילי צה"ל על גבול רצועת עזה / צילום: רויטרס

לאחר יותר מיממה בה נורו כמאה רקטות מרצועת עזה לשטח ישראל והודעת הג'יהאד האסלאמי כי סיים את תגובתו על תקיפות צה"ל, הפסקת אש נשמרה הלילה החל מהשעה 23:00 בה בוצע מטח הירי האחרון.

חרף השקט, פיקוד העורף הנחה כי לא יתקיימו היום לימודים באשקלון, נתיבות, שדרות והמועצות האזוריות חוף אשקלון, אשכול, שדות נגב ושער הנגב. באזורים אלה ניתן לצאת לעבודה בתנאי שניתן להגיע למרחב מוגן לפני זמן ההתגוננות. כמו כן, ניתן לקיים אירועים בתוך מבנה עד 300 איש, אך חל איסור על התכנסויות מחוץ למבנה. בשאר אזורי הארץ אין הנחיות מיוחדות.

בנוסף, לפי גורמים במתאם פעולות הממשלה בשטחים, למרות ההגבלות שהושטו אתמול על הרצועה וסגירת המעברים, מעבר כרם שלום יפתח הבוקר ויספק כעשרים מיכליות סולר לרצועת עזה.

הירי נפסק אמש לאחר שמסרים לפיהם הג'יהאד האסלאמי מעוניין בהפסקת אש מיידית התקבלו בישראל. זאת, ברקע הודעת ארגון הטרור כי סיים את תגובתו הצבאית על תקיפות ישראל לילה קודם לכן בסוריה וברצועת עזה, במהלכן נהרגו בדמשק שניים מפעיליו. בנוסף לכך, לדברי גורמים שצוטטו באל-ג'זירה, הושג הסכם הפסקת אש. בצה"ל לא אישרו את הדברים.

טרם ובמקביל לדיווחים על הפסקת אש, נמשך ירי הרקטות לעבר שדרות והמועצות האזוריות שער הנגב, אשכול ושדות נגב. זוהתה נפילה אחת ביישוב באשכול ולמבנה נגרם נזק קל מרסיסים, ללא נפגעים.

בתגובה לירי, כלי טיס של צה"ל תקפו יעדים של הג'יהאד האסלאמי ברחבי הרצועה, בהם מתחמים לאחסון אמצעי לחימה ימיים ומתחמים צבאיים המשמשים לאימונים. הפלסטינים דיווחו על שמונה פצועים שפונו לקבלת טיפול רפואי. כמו כן, בתום התייעצויות ביטחוניות הוחלט אתמול על סגירת כלל מעברי הגבול של ישראל עם רצועת עזה, למעט מקרים הומניטריים חיוניים, ועל סגירת מרחב הדיג ברצועה.

דובר צה"ל הודיע כי כלל צירי הגישה החקלאיים מערבית לכביש 232 נחסמו, בהם כביש 4 מצומת זיקים ועד הכניסה לנתיב העשרה, כביש 34 מצומת יד מרדכי ועד כביש הגישה לניר עם וכביש 232 מצומת מפלסים עד כפר עזה. בנוסף לכך, תיאסר הכניסה לגבעת "קובי" בשדרות, אנדרטת "החץ השחור", גבעת הפעמונים, גבעת נזמית, גבעת "הפרש הבודד" וחוף זיקים.

כמו כן, תנועת הרכבות בין אשקלון לשדרות ואשקלון לבאר שבע הופסקה עד להודעה חדשה. תחנות שדרות, נתיבות ואופקים יישארו סגורות. רכבות בקו הנגב המערבי (רעננה-באר שבע), יתחילו ויסיימו את נסיעתן מכיוון צפון בתחנת אשקלון, ואילו נוסעים מבאר שבע וממנה יעשו שימוש בקו המזרחי, העובר דרך תחנות לוד, להבים רהט וקריית גת.

רכבות הלילה מתחנת תל אביב ההגנה דרך נתב"ג, לוד ורחובות, אל ישובי הדרום בקו הנגב המערבי לא יופעלו. הרכבת האחרונה מאשקלון צפונה תצא בשעה 23:19, והרכבת האחרונה לאשקלון תצא הלילה מתחנת תל אביב ההגנה בשעה 00:05.