נוחי דנקנר אחרי שחרורו: "היינו 6 אסירים בתא, הסתדרתי עם כולם"

יו"ר אי.די.בי לשעבר, שהורשע בהרצת מניות וזכה לקיצור עונשו, צפוי לחזור בקרוב לעולם העסקי • על תקופתו בכלא, שם ריצה את עונשו לצד אסירי עולם ועבריינים מוכרים: "כולם שם שווים, התייחסו אליי בצורה טובה"

נוחי דנקנר / צלם: תמר מצפי
נוחי דנקנר / צלם: תמר מצפי

איש העסקים ויו"ר אי.די.בי לשעבר נוחי דנקנר, שריצה כשנה ושלושה חודשי מאסר בגין הרצת מניות, השתחרר בתחילת החודש מבית הסוהר. עכשיו מספר דנקנר על תקופת עונשו בין הסורגים ותוכניותיו לעתיד. מקורביו מוסיפים כי בכוונתו אף לשוב ולהשתלב בעולם העסקי בעתיד הקרוב.

לדברי דנקנר, הוא זכה ליחס הוגן בכלא. "כולם שם שווים, התייחסו אליי בצורה טובה מאוד", אמר. "בבית המעצר ניצן היה לי טוב יותר מאשר בכלא מעשיהו. היינו שישה אסירים בתא, הסתדרתי עם כולם".

דנקנר סיפר כי לא דרש יחס מיוחד מהסוהרים. "לא היו לי בקשות מיוחדות משב"ס מלבד לקבל כיסא בזמן שאני מדבר בטלפון הציבורי, מכיוון שבשל בעיה רפואית אני מתקשה לעמוד על הרגליים לאורך זמן", אמר. 

מקורביו של דנקנר סיפרו כי הוא ישב עם אסירי עולם ועבריינים מוכרים. אחד מהם הוא ויקטור קטן, שרצח את אופיר חסדאי בחניון ברמלה בשנה שעברה. בבית מעצר ניצן הוא נחשף לחלק מהעצורים בפרשת טלגראס, אולם "הוא אף פעם לא שפט אף אחד ותמיד ניסה לתמוך בכולם", מספרים מקורביו.

דנקנר, אומרים המקורבים, הקפיד על שגרה הדומה לזו של יתר חבריו לתא: "הוא היה מתעורר בכל בוקר בשעה 05:00 לספירת אסירים, ולאחר מכן מתפלל ויוצא לעבודה". הם מספרים כי הוא עבד במכבסה בשירותי בתי הסוהר, במסגרתה היה אחראי על הרישום במכבסה.

"הוא היה עובד עד 12:30, בשאר היום הוא היה מקפיד להתפלל והיה עסוק רבות בכתיבת הספר שלו. הוא גם השתתף בקבוצה טיפולית של שב"ס לעברייני מרמה והשתתף בסדנת מוזיקה. גם כשהוא נכנס לכלא, הוא היה אופטימי", אמר אחד ממקורביו. "כשהוא השתחרר, הרבה מחבריו באו לבקר אותו. הוא רוצה להשתקם ולחזור למסלול חייו".

בשבועות טרם שחרורו הועבר דנקנר מכלא מעשיהו לבית המעצר ניצן, זאת לאחר שהמשטרה פתחה בחקירה בשל תלונה שהגיש נגדו אסיר אחר בכלא. על פרטי התלונה הוטל צו איסור פרסום, ולבסוף החליטה הפרקליטות לסגור את התיק נגד דנקנר מחוסר ראיות. בשבוע שעבר אושרה בקשתו להשתחרר ממעצר-בית לילי.

איש העסקים, כאמור, זכה להמתקת עונשו - בין היתר בשל מצבו הרפואי. מחר (ד') הוא צפוי להתייצב לניתוח בבית חולים. מקורביו מספרים כי לאחר שיעבור את הניתוח ויחלים, וכחלק ממסלול החזרה לחייו, הוא מתכנן לחזור ולהשתלב בפעילות עסקית.

דנקנר הורשע במסגרת פרשת הרצת המניות באי.די.בי החזקות בפברואר 2012. הוא נידון לשלוש שנות מאסר והחל לרצות את עונשו ב-2 באוקטובר 2018. הוא הורשע בתרמית בניירות ערך יחד עם איש שוק ההון איתי שטרום, שנידון לשנתיים מאסר. עונשם של השניים הוחמר באוגוסט 2018 על-ידי בית המשפט העליון, לאחר שערערו על העונש שנגזר עליהם על-ידי בית המשפט המחוזי בתל-אביב שנתיים קודם לכן. מנגד הגישה פרקליטות המדינה ערעור וביקשה להטיל עליהם עונש חמור יותר - וזה התקבל, בהחלטת שופטי העליון דוד מינץ, ניל הנדל וג'ורג' קרא.

מפסק הדין עולה כי דנקנר ושטרום פעלו כך שהאחרון רכש באמצעות החברה שלו, ISP, כמות גדולה ממניות אי.די.בי שהוצעו לציבור. בכך הוא יצר ביקוש מלאכותי שהשפיע על מחיר המניה. החברה הצליחה לגייס באותה הנפקה 321 מיליון שקל, מתוכם 62 מיליון נרכשו על-ידי בעלי שליטה או על-ידי בעלי עניין.

לדנקנר יש גם חובות לבנקים. בימים אלה הוא משלם את חובותיו על-פי ההסדר שאליו הגיע עם הנושים.

שבועיים לפני שחרורו, החליט נשיא המדינה ראובן ריבלין להמתיק את עונשו של דנקנר בארבעה חודשים ולהמיר אותם במאסר על-תנאי. בהמשך קיבלה ועדת השחרורים את בקשתו לקיצור מאסרו בשליש.