גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דוח חדש: כמה משלמות חברות ההייטק הבינלאומיות ואיפה עובדים צעירים מוצאים עבודה?

18.5 אלף משרות פנויות יש בהייטק, שיעור הנשים בתעשיית ההייטק עומד במקום, ויש יותר ערבים וחרדים בתעשייה ● דוח חדש של רשות החדשנות וסטארט-אפ ניישן סנטרל על ההון האנושי מציג את ההזדמנויות ואת הבעיות בתעשיית ההייטק

עבודה בסטארט-אפ / אילוסטרציה: shutterstock
עבודה בסטארט-אפ / אילוסטרציה: shutterstock

פריון גבוה ושכר גבוה מהממוצע הם שניים מהמאפיינים הבולטים של תעשיית ההייטק, ולכן המדינה הייתה רוצה שיותר ויותר אנשים ישתלבו בה. למרות המאמצים הרבים שלה, ועל אף צמיחתה של התעשייה, שיעור המועסקים לא גדל במשך שנים ארוכות, אך ב-2018 הוא חצה את ה-9% והתמקם על 9.2% - כך עולה מדוח שפרסמה הבוקר (ד') רשות החדשנות, בשיתוף עם עמותת סטארט-אפ ניישן סנטרל (SNC).

הדוח סוקר את מצב ההון האנושי בתעשיית ההייטק, הרכב העובדים בתעשייה, מבחינת מקצועות, ותק והשתייכות דמוגרפית. הוא סוקר תוכניות הכשרה ממשלתיות ופרטיות, מרכזי פיתוח וסטארט-אפים, ודפוסי תעסוקה, עזיבה ופיטורין. בנוסף, הוא מצביע שוב על המגמה החזקה של פתיחת מרכזי פיתוח של חברות ישראליות בחו"ל.

כולם רוצים לעלות על קטר ההייטק

באמצעות כל אלה הוא מצייר תמונה מוכרת אודות מצב ההייטק: לצד גדילה מסויימת בשיעור המועסקים בענף משנה לשנה, ישנו מחסור בעובדים מיומנים שעשוי לפגוע בהמשך צמיחת תעשיית ההייטק בישראל, ושולח חברות לחפש עובדים בחוץ. כמה נקודות וזוויות חשובות מהדוח:

ניצנים של גיוון?

הדוח מייחס חלק ניכר מהצמיחה במספר המועסקים בענף בין 2017 ל-2018, לכניסתם של חרדים וערבים לעבודה בהייטק, ובעיקר נשים חרדיות וגברים ערבים. בסך הכל היה גידול של 18.5 אלף עובדים. החרדים והערבים, ששיעורם בתעשיית ההייטק הוא רק 5.4% מהעובדים, היוו משקל גדול יותר בקרב העובדים החדשים בענף - 14%.

הדוח מונה תוכניות הכשרה רבות ושונות שנועדו להכשיר כוח-אדם מגוון לתפקידים טכנולוגיים בהייטק, בהם: SheCodes ופורסטק במשרד העבודה המיועדות לשילוב נשים וערבים בהייטק, בהתאמה. מיזמים אחרים פונים לנשים חרדיות בוגרות סמינרים, לגברים חרדים, לנשים ערביות ועוד. זאת, במטרה להגדיל את מספר המועסקים בענף, על ידי גיוון של מאגר המועסקים הפוטנציאליים.

למרות שלא ניתנו אומדנים להשפעה של תוכניות אלה, ניתן לראות עלייה מסוימת בגיוון העובדים: מספר הנשים בענף עלה ב-6,000, מ-92 אלף ב-2017 ל-98 אלף ב-2018. 1,700 שכירים ערבים וכ-900 חרדים נכנסו להייטק בתקופה זו.

אך על אף העלייה בכמות המועסקים מאוכלוסיות אלה, שיעורן מכלל המועסקים בענף נשאר נמוך. בקרב ערבים וחרדים, למרות שצמחו באחוז גדול יחסית, מספרם האבסולוטי בענף הוא מזערי: כניסתם של עובדים ערבים לענף העלתה את שיעורים מ-1.7% ל-2.1% ב-2018. גם שיעור החרדים עלה מעט, מ-2.7% ל-2.8% בלבד.

בקרב החרדים, כלל העלייה הייתה של נשים חרדיות, ועלייה גבוהה חלה גם בקרב הנשים הערביות. המקור לשינוי הזה הוא בחשיפה של יותר נשים ערביות וחרדיות לחינוך טכנולוגי. "יש שינוי באוניברסיטאות, ואחוז הערבים שלומדים באוניברסיטאות באופן כללי הולך ועולה בצורה משמעותית. בקרב הערבים במדעי המחשב יש רוב לנשים. הנשים החרדיות מגיעות מהסמינרים", אומר מנכ"ל רשות החדשנות, אהרון אהרון.

לאן נעלמות הנשים היהודיות הלא-חרדיות?

שיעור הנשים בענף ההייטק עומד על 33% מקרב המועסקים גם ב-2018, נתון שלא השתנה כמעט בכלל בעשור האחרון. במספרים, מדובר על 98 אלף נשים שעובדות בתעשיית ההייטק. היה ניתן לקוות שכניסה של הנשים החרדיות והערביות להייטק יגדילו את שיעור הנשים הכולל בתעשייה, אולם זה לא קרה - נשים יהודיות לא חרדיות היוו רק 25% מהעובדים החדשים בענף, וביחד עם החרדיות והערביות שיעורן הגיע ל-33%. גברים יהודים לא חרדים, שמהווים 64% מהמועסקים בענף, היו אחראים ל-61% ממספר העובדים התוספתי.

יש שני הסברים אפשריים לכך, שניהם בעייתיים: או ששיעור הנשים היהודיות הלא חרדיות הולך ויורד מסיבות הקשורות לאוכלוסייה זו, למשל יותר נשים ש"נפלטות" בדרך. סיבה נוספת, שקשה להוכיח אותה, היא שהגיוון בתעשייה עובד כמו "שיריון" של מקומות לנשים, כלומר כשמכניסים נשים ערביות וחרדיות זה בא על חשבון הנשים היהודיות שאינן חרדיות.

מה שמשותף לכל הנשים הוא נשירה מענף הייטק סביב הגיל בו נשים רבות הופכות לאמהות. היחס הממוצע בין גברים לשנים המועסקים בהייטק הוא שעל כל אישה אחת ישנם שני גברים. בין גיל 18 ל-27 לערך היחס הזה קטן יותר, ועומד על יחס של אחד עד אחד ושני שליש גברים על כל אישה, אך בין גילאי 27-35 היחס גדל עד ל-2.2 "לטובת" הגברים. בגילאים מאוחרים יותר הפער נותר זהה, עד לקפיצה נוספת ל-2.9 לקראת גיל הפרישה.

"לפחות חלקית הבעיה היא שנשים לא לומדות את אותו מגוון מקצועות כמו שהגברים לומדים אבל יש גם ירידה באחוז הנשים בגילאים יותר מאוחרים של הקמת משפחה", אומר יוג'ין קנדל, מייסד SNC, בשיחה עם "גלובס". "פה אני חושב שהתעשייה צריכה להפוך יותר ידידותית להורים, גם לנשים וגם לגברים", הוא מוסיף.

עלות העסקה במרכזי פיתוח גבוהה ב-40%

ההשלכות של המחסור בעובדים הן תחרות גבוהה על כוח-האדם ושכר גבוה בתעשיית ההייטק. ישנן אינדיקציות בנתוני הדוח, על כך שעיקר התחרות מגיעה ממרכזי המו"פ הרב-לאומיים. מאז שנת 2000 חלה עלייה מתמדת במספר מרכזי המו"פ הרב-לאומיים, ועלייה חדה במיוחד מאז שנת 2010. מאז ועד ל-2018 מספרם יותר מהכפיל את עצמו, מ-155 ל-378.

במקביל, מאז שנת 2012, שיעור העלייה בשכר העובדים בהייטק התחיל להתנתק משיעור העלייה בכלל המשק. לפני כן, שיעורי העלייה היו זהים משנה לשנה. משנת 2012 ועד 2018 עלה השכר בהייטק ב-127% לעומת 115% בשאר המשק. כלומר שיעור הצמיחה הוא כמעט כפול.

כאשר ב-2012 גובה השכר הממוצע בכלל המשק הוגדר על ידי מחברי הדוח כ-100%. ב-2018, השכר בהייטק גדל ל-127%, ואילו בשאר המשק ל-115% בלבד. כלומר, שיעור גדילה נמוך כמעט פי 2.

הסיבה שמחברי הדוח סבורים שמרכזי המו"פ הרב-לאומיים אחראים על התחרותיות בענף, נעוצה בנתון מעניין אחר: עלות העסקה ממוצעת של עובד במשרה מלאה במרכז מו"פ רב-לאומי היא 41 אלף שקל בחודש, לעומת 29 אלף שקל בשאר החברות.

התחרות על כוח-האדם מובילה לא רק לעלייה בשכר, אומר קנדל. "את התוצאות של זה אנחנו רואים בשכר, במספר החברות שעורכות מחקר ופיתוח מחוץ לישראל, והנתון האחרון שמאוד הדאיג אותנו, הוא שאחוז התחלופה הוולנטרית הולך וגדל בשנים האחרונות בצורה משמעותית, ומתחיל להגיע לרמות של סיליקון ואלי, שם זה עומד על יותר מ-13%".

הסיבות לתחלופה, לדבריו, הן שמדובר בשוק של עובדים מצד אחד, ושלעובדים הצעירים נורמות תעסוקה וקריירה שונות מאשר לדורות הקודמים שהעדיפו להישאר במקום עבודה אחד לאורך זמן. "לדעתנו זה משהו שהממשלה צריכה לחשוב עליו ולגבש מדיניות שמאפשרת הישארות יותר זמן באותו מקום".

מי מעסיק את הג'וניורים?

חברות הייטק רבות מעדיפות להעסיק עובדים עם ניסיון, לכן מחברי הדוח מזהים קושי בקליטת "ג'וניורים" לענף - עובדים עם עד שנתיים ניסיון מעשי. הסיבה לכך היא שנדרשים משאבים רבים להכין אותם לתפקיד ולשוק העבודה בכלל. באופן כללי, ככל שחברה היא גדולה יותר, כך היא מסוגלת יותר להשקיע בקליטה של עובדים חסרי ניסיון וזקוקה יותר לכמויות גדולות של עובדים.

גיוס של עובדים חסרי ניסיון היוו כ-42% מסך הגיוסים של חברות הענק (המעסיקות 1,000 עובדים ומעלה) במחצית הראשונה של 2018. גם בסטארט-אפים קטנים במיוחד אחוז הגיוסים של ג'וניורים גבוה יחסית ועומד על 31% בחברות קטנות (50 עובדים ומטה).

בניגוד לכך, מחברי הדוח זיהו מגמה הפוכה: בסטארט-אפים קטנים במיוחד אחוז הגיוסים של ג'וניורים עמד על 31% מכלל הגיוסים במחצית הראשונה ואילו בחברות גדולות של 100-150 עובדים עמד על 17% בלבד. ברשות התקשו להסביר זאת מכיוון שבאופן כללי, ככל שחברה היא קטנה יותר, כך היא פחות מסוגלת להרשות לעצמה עובד חסר ניסיון. עם זאת, אחת הסברות שהעלו מחברי הדוח, היא שבשל גודל החברה הקטן, הם מעדיפים לקחת עובד לא מנוסה, גם אם לא יוכלו להשקיע בו כפי הנדרש, מאשר לקחת עובד מנוסה ויקר יותר.

מקרב העובדים חסרי הניסיון שגויסו, לימודים אוניברסיטאיים עדיין מהווים את ההכשרה העיקרית של עובדים בהייטק ו-58% מהם היו בוגרי אוניברסיטאות. בוגרי המכללות היוו 26%, והיחידות הטכנולוגיות היו חתומות על 8% מהמגויסים החדשים. השנה דווחו לראשונה בסקר גיוסים של בוגרי מחנות תכנות (Coding Bootcamps), והם מהווים 3% מהמגויסים החדשים. מדובר אמנם בשיעור נמוך מכלל המגויסים, אך כיום בישראל ישנם כמה אלפי בוגרי מחנות תכנות בלבד, ולפי רשות החדשנות, שיעורי ההשמה שלהם גבוהים. 

לדברי אהרון, "בתעשייה מתחילים לקלוט אנשים שעוברים במסלולים הלא פורמליים: לא השכלה אוניברסיטאית, אלא דרך מסלול הבוטקאמפס, למשל. אלה בשורות טובות, אבל הבשורות הרעות הן שיש מחסור, שמצד אחד מעיד על ביקוש ער, אבל גורם לעלייה במשכורת ולדברים נוספים שאנחנו פחות רוצים לראות".

מחסור בעובדים טכנולוגיים מצביע על חברות "לא שלמות"

במחצית הראשונה של 2019 חברות ההייטק בישראל גייסו למעלה מ-33 אלף עובדים חדשים, בהם 13,780 עובדים במשרות לא טכנולוגיות, וכ-19,400 עובדים במשרות טכנולוגיות. כניסתם של עובדים נוספים בענף היא מגמה חיובית, אך לפי קנדל, דפוסי הגיוס של עובדים חדשים מצביעים על מצוקת העובדים הטכנולוגיים בה נתונה התעשייה. מצוקה אשר עשויה לבלום, או לכל הפחות לעכב, את הצמיחה הזאת.

כך, בחודש שלאחר הגיוסים הללו, מספר המשרות הפתוחות הלא טכנולוגיות עמד על 4,780 משרות, ואילו מספר המשרות הטכנולוגיות עמד על 18,440 - קרוב למספר האנשים שגויסו בחצי השנה שלפני כן. לפי מחברי הדוח, הנתונים הללו מצביעים על כך שמשרות טכנולוגיות בהייטק הן קשות לאיוש, ולעומתן, המשרות הלא טכנולוגיות מאוישות בקלות יחסית.

לראייה, מספר הגיוסים בחצי שנה עולה פי כמה על מספר המשרות הפנויות המוצעות בחודש נתון, ולעומתן, המשרות הטכנולוגיות נותרות פתוחות לאורך זמן. במהלך חצי שנה, גויסו מספר עובדים לא גדול בהרבה מזה שמבוקש לגיוס בחודש אחד בלבד (במקרה הזה חודש יולי).

כיום, עובדים טכנולוגיים מהווים 70% מהעובדים בחברות הייטק ישראליות, והביקוש הגבוה לעובדים טכנולוגיים נוספים מראה שהתעשייה במקשת שהיחס הזה ילך ויגדל. לדברי נעמי קריגר-כרמי, מנהלת הזירה החברתית ציבורית ברשות החדשנות, הדבר מצביע על כך שתעשיית ההייטק הישראלית אינה "שלמה". כלומר, חברה שכוללת פעילות מכירות, שיווק ופיתוח עסקי - ולא רק מחקר ופיתוח.

"אנחנו רוצים לראות יותר ויותר חברות שלמות ולא רק מרכזי מו"פ. את זה אנחנו רואים אצל החברות הישראליות השלמות, כמו Wix וטאבולה, שמאזנות קצת את החברות הרב-לאומיות שאצלן רוב המשרות בישראל הן רק מו"פ", אומרת קריגר-כרמי.

"מהדוח עולה קריאה לפעולה משותפת של ממשלה, תעשייה וחברה אזרחית. אנחנו סופסוף רואים את הניצנים של הפעולות שיגדילו את ההיצע בטווח הארוך, אבל אף אחד מהפתרונות הללו הוא לא פתרון קסם, ואנחנו נצטרך להמשיך לפעול", היא מוסיפה. "בינתיים רואים שנוצרים פה פתרונות ארוכי-טווח יפים, ובעיקר כנגד המגמה של עברה של מרכזי מו"פ ישראלים לחו"ל. פתרונות שיתנו אפשרות להשאיר את התעשייה כאן".

עוד כתבות

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

עדי, עפרה ועירית שטראוס / צילום: אוסף פרטי

ילדיו של מיכאל שטראוס מוכרים מניות של החברה ב-327 מיליון שקל

שלושת ילדיו של מיכאל שטראוס, עפרה, עדי ועירית, מוכרים כ-4% ממניות שטראוס ● המכירה מגיעה לאחר שביולי אשתקד רכשו השלושה 24% מהקבוצה מילדיה של רעיה שטראוס בן דרור, אחותו של מיכאל

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

פרופ' דניאל כהנמן / צילום: יח''צ מטר

פרופ' דניאל כהנמן, זוכה פרס נובל לכלכלה, הלך לעולמו

כהנמן, בן 90 במותו, זכה בפרס נובל בכלכלה בשנת 2002 על מחקר בתחום של קבלת החלטות בתנאי אי-ודאות

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

עובדים שהוצאו לחל"ת בענף התיירות עומדים להישאר ללא דמי אבטלה

במשרד האוצר הניחו שאין צורך בקביעת מודל חל"ת ארוך־טווח וסברו כי המלחמה תסתיים לפני שהעובדים ימצו את ימי האבטלה והחופשה שצברו ● כעת, עסקים רבים טרם התאוששו, כשהמצוקה הגדולה היא בענף התיירות

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בעליות; אנבידיה צללה בכ-3%

הנאסד"ק עלה ב-0.5% ● מדד דאקס עלה ב-0.5%, הקאק ירד ב-0.3% ● גולדמן סאקס: לשוק המניות בארה"ב יש אפסייד מוגבל ● נובוקיור וסייברוואן מזנקות בטרום מסחר ● ערב הפסחא, מחירי הקקאו בשיא כל הזמנים, מה זה אומר לגבי יצרניות הממתקים הגדולות ומחירי השוקולד?

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר