דעה: מסירים חסמים - נתניהו בונה על הזיכרון הקצר של הציבור

לאחר יצירת נזק הבלתי נתפס לשוק החופשי בענף הבנייה, בעזות-מצח מביא ראש הממשלה לציבור את אותה בשורה חדשה-ישנה

בנימין נתניהו / צילום: Gali Tibbon, Associated Press
בנימין נתניהו / צילום: Gali Tibbon, Associated Press

כחלק ממופע שליפת השפנים מהכובע, אשר ערכו בימים האחרונים ראש הממשלה בנימין נתניהו ומועמדו לתפקיד שר האוצר ניר ברקת, הושב גם תפוח האדמה הלוהט של מערכות הבחירות האחרונות - תחום הדיור, לקדמת הבמה. בין יתר ההצהרות המביכות וחסרות הבסיס, הציגו השניים גם את הפתרון למצוקת הדיור באמצעות "הפשרה סיטונאית של אדמות מדינה, הסרת בירוקרטיות וחסמים, הפחתת מיסי רכישה ושבח, וסבסוד משכנתאות לצעירים".

ראש הממשלה, כך מסתבר, בונה על הזיכרון הקצר של הציבור. את הסרת אותם "בירוקרטיות וחסמים" הוא הבטיח כבר ב-2009, כשהציג את הרפורמה המקיפה שיזם בתחום התכנון והבנייה. "הרפורמה המלאה תיצור היצע בנייה רחב יותר ותגרום להוזלת מחירי הדירות", הצהיר אז נתניהו. המיתוג "רפורמת הפרגולות" או "רפורמת המרפסות" שימש כדי להמחיש לציבור את האבסורד שבהליך רישוי ארוך ומסורבל רק לשם בניית פרגולה או סגירת מרפסת, אך הרפורמה עסקה בפישוט וייעול של הליכי רישוי הבנייה בארץ בכלל, במטרה לשים סוף לחוסר הוודאות ולסחבת הבירוקרטית בהליכי הרישוי וכן לריבוי אי-הסדרים והשחיתויות, ולהוביל לפתרון משבר הדיור.

בשנת 2014 אושר תיקון החוק בכנסת, ובשנת 2016 הותקנו על ידי שר האוצר משה כחלון תקנות רישוי הבנייה החדשות. "הבירוקרטיה היא אחד הגורמים העיקריים שתדלקו את משבר הדיור בישראל בשנים האחרונות, והרפורמה מתמודדת ישירות עם שורש הבעיה", הכריז גם שר האוצר. "הליכי תכנון הבנייה בישראל אורכים זמן רב, והתקנות הללו יקצרו אותם משמעותית, מה שיביא להגדלת התחלות הבנייה והגדלת היצע הדירות".

אולם, שיקולים פוליטיים ואינטרסים זרים גרמו לכך שכל הצעדים שהיו אמורים להיטיב עם הציבור הופעלו בסופו של דבר נגדו, מה שיצר בענף מצעד איוולת שלם: בקשות שנדחות אוטומטית כשהרשויות לא עומדות בלוחות זמנים, החלת דרישות רטרואקטיבית, ניגודי אינטרסים מובנים, חוסר ודאות חסר תקדים בנוגע לזכויות הבנייה, מערכת נורמות בנייה כאוטית ומוטה על ידי אינטרסים זרים, וכן עשרות משרדי ממשלה וגורמים מאשרים המטרטרים את הציבור וסוחטים אותו. למעשה, מאז כניסתה של הרפורמה לתוקף, הליך רישוי הבנייה התארך בעשרות אחוזים, הסתרבל, התייקר, והסתאב.

מסתבר שאותה ממשלה שהפכה את הליך הרישוי למסכת ייסורים קפקאית, משלמת לחברות פרטיות מיליוני שקלים מכספי הציבור כדי לקדם פרויקטים ממשלתיים ולצלוח את משחק הסולמות והחבלים שהיא עצמה יצרה. ועכשיו, לאחר יצירת הנזק הבלתי נתפס לשוק החופשי בענף הבנייה, בעזות מצח מביא ראש הממשלה לציבור את אותה בשורה חדשה-ישנה.

עדיין לא התחלנו לדבר על ההפשרה המאסיבית של אדמות המדינה שמציעים נתניהו וברקת, שהרי כבר נוכחנו שהשילוב בין הפשרת קרקעות באופן לא מבוקר מחוץ לאזורי הביקוש, אישור תכניות במסגרת הותמ"ל והקצאת מרבית המגרשים לטובת פרויקטים של תכנית מחיר למשתכן ההזויה לכשעצמה, מובילים לחוסר איזון בהיצע, ויגרמו להגדלת הפערים הכלכליים בין המרכז לפריפריה. ושווה גם להרים גבה נוכח ההצהרה על סבסוד משכנתאות לצעירים ככלי להורדת מחירי הדיור, בטח כשהיא מגיעה ממי שמתיימר להבין דבר או שניים בכלכלה.

ממשלה שתרצה באמת להסיר את החסמים תהיה חייבת לעשות צעדים משמעותיים ואמיצים, לרבות ריכוז כל הסמכויות בתחומי התכנון והבנייה תחת משרד ממשלתי אחד וביטול סמכויות יתר המשרדים והגורמים, יצירת One Stop Shop לאישור בקשות להיתר, פתרון הקונפליקט המובנה בין האינטרס הלאומי למקומי באמצעות הצבת יעדים ותמריצים לרשויות, חקיקה שתחייב התניית אישור נהלים בשיתוף ציבור ובפרסומם בגלוי, החלת לוחות זמנים בהליך הרישוי שיפעלו לטובת המבקש תוך יצירת מנגנון תגמול וסנקציות על הרשויות, וכן ביצוע שינויים מבניים בהרכב מוסדות שונים, לרבות המועצה הארצית לתכנון ובנייה ומכון התקנים.

המלאכה רבה, אך הפתרונות ברורים וידועים. דרושה מנהיגות שתוותר על הסיסמאות ועל מופעי הקסמים, ותאפשר לאנשי המקצוע מהענף להוביל את השינויים הנדרשים.

הכותבת הנה אדריכלית, בעלת משרד העוסק בתכנון למגורים, ומובילת קבוצת "רישוי שפוי"