הצעת חוק: עיריות ייגבו היטלי השבחה בגובה 25% בלבד בפרויקטי פינוי-בינוי

הנה עוד רפורמה שמחכה לממשלה הבאה: במשרד המשפטים וברשות להתחדשות עירונית מבקשים להסדר בחקיקה את סוגיית היטלי ההשבחה בפרויקטים של פינוי-בינוי • כיום כל רשות קובעת בעצמה את המדיניות, שמשמעותה בפועל גבייה או אי גבייה של עשרות מיליוני שקלים מכל פרויקט

המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד ארז קמיניץ / צילום: איל יצהר, גלובס
המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד ארז קמיניץ / צילום: איל יצהר, גלובס

במשרד המשפטים וברשות להתחדשות עירונית מתכוונים להגיש הצעת חוק לממשלה הבאה שמבקשת להסדיר את תחום היטלי ההשבחה בפרויקטים של פינוי-בינוי. לפי ההצעה החדשה, הסטנדרט החדש לגבייה של היטל ההשבחה יעמוד על 25% בלבד מגובה הסכום. וזאת בשונה מהמצב הקיים כיום, שבו מרבית הרשויות גובות היטל השבחה מלא, שלעתים נאמד בעשרות מיליוני שקלים - דבר שגם מכביד על כלכליות הפרויקטים וגם יוצר חוסר ודאות אצל היזמים לגבי החישובים הכלכליים שעליהם לבצע.

סוגיית היטל ההשבחה נחשבת מזה שנים ל"חור שחור" בתחום שממילא סובל מחוסר ודאות. באופן די ייחודי, מועצת העיר נדרשת להחלטה בנושא שמשמעותו הכלכלית כבדה ביותר עבור מובילי פרויקטים של פינוי-בינוי. וכך זה עובד: כחלק מהפעילות של היזמים והרשויות המקומיות, בבואם לקדם מיזם פינוי-בינוי, מופק דו"ח שמאי שהשורה התחתונה שלו היא אחוזי הרווח בפרויקט (לפי תקן 21). ההחלטה לגבי הענקת פטור מההיטל או לא תלויה במידה רבה בדוח, כשמועצת העיר רשאית להעניק פטור מלא או חלקי מגביית ההיטל. מרבית הרשויות בשנים האחרונות מסרבות להעניק פטורים מההיטל, אם כי יש מקרים בהם זה אכן קורה. עם זאת, החלטת מועצת העיר איננה סוף פסוק והיא נחשבת להמלצה שמועברת לשרי הפנים והבינוי שהם הסמכות לקבוע סופית את נושא גביית ההיטל.

כחלק מהצעת החוק מבקשים במשרד המשפטים וברשות להתחדשות עירונית שהרשויות המקומיות יחלקו את הערים לאזורים ובכל אחד מהם תוגדר מדיניות לגביית היטל ההשבחה. בסמכות הרשויות המקומיות יהיה לקבוע במדיניות היכן היטל ההשבחה יעמוד על אפס, היכן 50% וביתר העיר - יעמוד ההיטל על 25%. במידה ותקבע מדיניות כזו מראש, לא יהיה צורך באישור מיוחד של שר הפנים, והחלטת מועצת העיר תהיה סופית, דבר שיקצר את לוחות הזמנים ויגביר ודאות.

מי שמובילים את הצעת החוק הם המשנה ליועמ"ש (אזרחי), עו"ד ארז קמיניץ, וראש הרשות להתחדשות עירונית, חיים אביטן. 

היטלי השבחה ב-4 רשויות בין השנים 2008-2017
 היטלי השבחה ב-4 רשויות בין השנים 2008-2017