סופרמן הסיני: הכירו את הרופא הזקן שנלחם בסארס ועכשיו גם בנגיף הקורונה

ההצהרות שלו נתפסות כמעט כקדושות וחיוך אחד שלו מזריק אופטימיות לאומה שלמה • ג'ונג נאננשאן, שעומד בראש ועדת המומחים לטיפול במגפת הקורונה, מחזיר לרשויות הסיניות את האמינות שאיבדו במהלך המשבר

ציור של ג’ונג נאנשאן / צילום: רויטרס
ציור של ג’ונג נאנשאן / צילום: רויטרס

סיור קצר ברשתות החברתיות בסין מספיק כדי לגלות את עוצמת האהבה לה זוכה ד"ר ג'ונג נאנשאן במדינה בימים אלו. "ילדים, ג'ונג נאנשאן הוא האליל שאתם צריכים להעריץ", כתב עליו בלוגר סיני אחד. "רק איש אחד יכול לגרום לנו להפסיק לפחד", כתב אחר בהתייחס לג'ונג.

גולשים אחרים לא הסתפקו במילים יפות ובחרו ליצור פסלים ופורטרטים של ג'ונג, המכהן כראש צוות המומחים שמינתה המועצה הלאומית לבריאות של סין להתמודדות עם מגפת הקורונה. בחלק מהפורטורטים מוצג ג'ונג בן ה-84 בדמות גיבור-על סטייל סופרמן כשהוא נלחם מול הנגיפים הרעים. למי שמתקשה בציור אפשר למצוא ברשת גם מדריך מקוצר - איך יוצרים במהירות פורטרט של ג'ונג.

אבל ביטוי הכבוד הגדול ביותר שקיבל ג'ונג בימי הקורונה הוא אולי יצירת הפינגשו שהוקדשה לו. באומנות הפינגשו הסינית העתיקה מתארים מספרי סיפורים את קורותיהם ההירואים של גיבורים מיתולוגיים ועכשיו יצירה אחת מוקדשת גם לג'ונג. "אני מעריצה שלו", הודתה אמנית הפינגשו האיקונית ליו לאנפאנג, שכתבה ומבצעת את היצירה.

ג’ונג נאנשאן, שעומד בראש ועדת המומחים לטיפול במגפת הקורונה / צילום: Thomas Suen, רויטרס
 ג’ונג נאנשאן, שעומד בראש ועדת המומחים לטיפול במגפת הקורונה / צילום: Thomas Suen, רויטרס

האיש שהצליח לבודד את הסארס

ג'ונג עלה לראשונה לכותרות בסין לפני 17 שנים, כאשר מחלת הסארס פרצה במחוז הבית שלו גואנגדונג. ג'ונג, ראש המכון למחלות נשימה בבירת המחוז גואנגג'ואו, הצליח לבודד את הסארס והציע את הטיפול היעיל ביותר לנגיף, מה שהעניק לו את התואר "גיבור הסארס". האגדה מספרת כי ג'ונג נהג לבקש מהצוותים הרפואיים לשלוח לטיפולו את החולים הקשים ביותר שיש להם. על אף גילו המתקדם הוזעק ג'ונג לדגל שוב בשלבים הראשונים של משבר הקורונה ומאז הפך לפנים של המלחמה במגפה בסין.

ג'ונג קנה מחדש את אמונם של הסינים במהירות. עוד בטרם הוטל על מוקד המגפה בווהאן עוצר כללי, הזהיר ג'ונג את הסינים להימנע מנסיעות לא הכרחיות לעיר. אלא שהוא עצמו נסע לעיר, על אף הסיכונים הכרוכים בכך, כדי ללמוד את המגפה. אחרי שחזר מווהאן, ב-20 בינואר, היה זה ג'אנג שבישר כי הקורונה עוברת מאדם לאדם, בניגוד לטענות המוקדמות של הרשויות המקומיות לפיהן פוטנציאל ההדבקה מוגבל.

מאז כל מה שג'ונג אומר נתפס כמעט כקדוש וברשת הסינית כל הצהרה מפיו מצוטטת בתגיות מיוחדות המתחילות במילים "ג'ונג נאנשאן אמר". ג'ונג למשל טען כי הסיכוי שמחלימים מקורונה ימשיכו להדביק נמוך מאוד. התחזית החשובה ביותר שלו עד עכשיו הייתה כי מספר מקרי הקורונה בסין יגיע לשיא עד סוף החודש ואחר כך ילך וירד, בניגוד להערכות קודרות יותר לפיהן המגפה תגיע לשיא רק באפריל או מאי. בסין כך נראה מוכנים לשכוח לג'ונג את התחזיות השגויות, כמו הערכתו מינואר כי המגפה הנוכחית לא תגיע לממדי הסארס.

אלא שהתפקיד של ג'ונג לא מסתכם בימים אלו רק במתן תחזיות רפואיות גרידא. ג'ונג הפך גם לדמות מעוררת השראה ומחזקת עבור הסינים בשעתם הקשה. עם לחלוחית בעיניו נשמע ג'ונג מדבר בהתרגשות על העיר ווהאן האמיצה. "ווהאן מסוגלת להתגבר על המכשול", הוא הבטיח בסרטון שהופץ באינטנסיביות ברשת. במסיבת עיתונאים ביום שלישי שעבר נתפס ג'ונג מחייך חיוך רחב לראשונה מזה שבועות בזמן שדיווח על ירידה חדה במספר מקרי ההידבקות מחוץ למחוז הנגוע חוביי. "כשהוא מחייך, כל האומה מחייכת", כתב על כך בלוגר סיני.

בנימה יותר משועשעת דמותו של ג'ונג הפכה אפילו לכוכבת בסדרה של גיפים אינטרנטים בהם הוא קורא בסינים לחבוש מסכה, לא להפיץ שמועות, לרחוץ ידיים וגם להתעמל הרבה.

להשרות ביטחון על הציבור

על אף הישגי העבר הבלתי מעורערים שלו, הבחירה בג'ונג כפנים של המלחמה בקורונה לא מובנת מאליה. בימי הסארס הסוערים נודע ג'ונג לא רק באומץ ליבו אלא גם בישירות ובכנות, שלא תמיד התיישרה עם המדיניות הממשלתית הרשמית. בניגוד לנטייה של גורמים סינים, ג'ונג הרבה לשוחח עם עיתונאים והודה בגלוי כמה מעט ידוע על הסארס. במסיבת עיתונאים מפורסמת באפריל 2003 סתר ג'ונג את הצהרותיהם של בכירי הממשלה הסינית כשאמר שמגפת הסארס לא נמצאת תחת שליטה מבחינה רפואית.

"לא יכולתי לעצור בעצמי מלומר שהמחלה לא בשליטה", סיפר ג'ונג שנים לאחר מכן. בראיון אחר שנתן ב-2013 הוא ביקר את בעיות זיהום האוויר ובטיחות המזון החמורות בסין. "מה הטעם להיות המדינה עם התוצר הלאומי הגבוה ביותר כשהאכילה, השתייה והנשימה בסין כולן מוטלות בספק?", שאל ג'ונג.

עודף כנות הוא מתכון לסיום מהיר של הקריירה בסין. בימי הסארס הדליף ד"ר ג'יאנג יאניונג, רופא בכיר בבית החולים הצבאי בבייג'ינג, נתונים שחשפו את הסתרת ממדי המגפה על ידי הממשלה. ג'יאנג הוסיף חטא על פשע וגם התראיין בנושא לתקשורת הזרה. ההדלפה הובילה להתפטרות בכירים סינים כולל ראש העיר של בייג'ינג ושר הבריאות. ג'יאנג עצמו הוכר כגיבור לתקופה קצרה, אך מהר מאוד הועלם לגמרי מהתקשורת. במקרה של ג'ונג המערכת הסינית הכילה את הכנות, שלא עברה כך נראה את הקו האדום, החלטה שבהחלט השתלמה.

העמדתו של ג'ונג בחזית מבטאת את רצונה של הממשלה הסינית להיתפס כשקופה ולהשרות ביטחון על הציבור. בתקשורת הסינית הממשלתית הפיצו באינטנסיביות את תמונתו של ג'ונג כשהוא מנמנם ברכבת חזרה מאותו ביקור בווהאן. "חזרתו של הלוחם בן ה-84", נכתב מתחת לחלק מהתמונות ובאחרות הסתפקו ב"הוא חוזר לקו החזית". בנוסף לכישוריו הרפואיים מצטיין ג'ונג בגוף שרירי נדיר לגילו, המאפשר להציגו כלוחם בחזית.

האמון העממי ברשויות הממשלה בסין צנח לשפל בתחילת החודש לאחר מותו של ד"ר לי וונליאנג, רופא העיניים מווהאן שניסה להזהיר את חבריו מהמגפה המתפתחת, בטרם הואשם בהפרעה לסדר הציבורי והושתק על ידי המשטרה המקומית. מאוחר יותר נדבק לי בעצמו בנגיף ומת. מכה נוספת לאמון ברשויות הייתה ראיון שנתן לטלוויזיה ראש עיריית ווהאן ובו הוא כיוון באופן נדיר אצבע מאשימה כלפי השלטון המרכזי, שלא איפשר לו לדבריו לפרסם נתונים על המגפה בתחילת הדרך וכך מנע נקיטת אמצעי זהירות בשלבים הראשונים. לעומת זאת, ג'ונג משיב את האמון והאמינות למערכת הסינית.

בראיון שנתן לסוכנות הידיעות "רויטרס" התייחס ג'ונג למותו של לי. "הוא גיבור סיני, אני כל כך גאה בו", אמר ג'ונג בסגנונו הרגשני, כשהוא כמעט מזיל דמעה. עדיין לא ברור איך המערכת הסינית תתייחס בעתיד למותו של לי. האם יוכר כגיבור, תוך העלמת החלקים הבעייתים בסיפורו הקשורים להשפעות השליליות של הצנזורה, או שפשוט יעלימו אותו מהזיכרון הקולקטיבי. בכל מקרה מבחינת הרשויות הסיניות בהחלט עדיף שאם הציבור יזכור רק רופא אחד ממשבר הקורונה, יהיה זה ד"ר ג'ונג נאנשאן.