פודקאסט לשבת | פודקאסט

כך הפכה הדרך מחיפה לירושלים למסע מזורז להכרת העולם היהודי

לעיתים הנפש מתנקה בדרך לא שגרתית • כך הפכה הדרך חזרה לירושלים ממשחק הכדורגל בחיפה למסע בעקבות העם היהודי • המלצת פודקאסט • האזינו

שד' טרומן פינת נח"ל בקריית חיים. מה מסתתר מאחורי שמות הרחובות בישראל? / צילום: מיכה בריקמן
שד' טרומן פינת נח"ל בקריית חיים. מה מסתתר מאחורי שמות הרחובות בישראל? / צילום: מיכה בריקמן

כל אוהד קבוצת כדורגל, גם זה בעל יכולות ההדחקה המשויפות ביותר, יידע לספר על המשקולות האוחזות בבטן והחומץ החודר אל הלב בשעות שאחרי הפסד בלתי מתקבל על הדעת. לרוב, יש שתי דרכים מקובלות להתמודד עם הבעיה. על פי האחת, יש לשפוך את הלב או לרטון בקול בפורום אוהדים אינטרנטי או ממשי, כזה שאשכרה מתכנס במכונית כלשהי בדרך הביתה או לחילופין בקבוצת ווטסאפ קבועה. על-פי השנייה, יש צורך בהתנתקות מוחלטת מכל מה שקשור לקבוצה האהובה שהפסידה, לכדורגל בכלל ואפילו מהחברה בכללותה. אני לרוב בוחר בדרך השנייה, מסלול ההתנתקות. וכך, אחרי הפסד מציק של הקבוצה שלי, בדרכי הביתה מחיפה לירושלים, התנתקתי מן העולם בדרך היהודית ביותר שיש: שקעתי בייסורים אל תוך ההיסטוריה של עמי בעזרת הפודקאסט קדמא.

אם להשתמש בהגדרה של יוצר הפודקאסט, נעם אשכולי, קדמא הוא "פודקאסט על אנשים ואירועים בהיסטוריה היהודית". פרקיו, הנמתחים על פני כ-40-30 דקות כל אחד, מהווים מסע מזורז להכרת הסיפורים המסתתרים בפועל מאחורי שורה ארוכה של שמות רחובות ומוסדות בישראל. אבל אם להיות ענייניים יותר, הרי שקדמא מהווה מדריך למטייל ברחובות ההיסטוריה של העולם היהודי. כל פרק מוקדש לדמות או לאירוע, ואשכולי מספר את סיפורם באמצעות ציטוטים מן הכתבים השזורים באנקדוטות קלילות. גם אם לעתים נדמה כי ההומור היהודי של המגיש אינו מחובר בהכרח לזמננו, הפשטות והחינניות של הגשתו, לצד קולו הנעים, יכולים לסייע לכל אוהד כדורגל ישראלי למלא את העגלה הריקה המונחת בתוך ליבו השבור.

מספר פרקים: 28, נכון לרגע זה בספירה היהודית

אורך פרק: 40-30 דקות

הפקה: עצמאי

למי זה מתאים: לכל מי ששכח מה זה להיות יהודי, או סתם רוצה להתחבר לשורשים ולספר לנכדים מיהו ומנין בא

בשורה התחתונה: אם כבר לחלל שבת, אז עם פודקאסט יהודי

אביעד לוי

המלצות נוספות: חיים כפולים, קפיטליזם ומשבר האקלים 

הנה חמישה פרקים חדשים שפורסמו השבוע ב"גלובס", מזמינים אתכם להאזין אם טרם הספקתם: 

1. החיים על קו ברלין-יפו | דברים שרואים משם

שלומית רביד מראיינת את אסף אוני, כתב "גלובס" באירופה, שהגיע לברלין לחודשיים לימודים ונשאר שם 12 שנה, בינתיים. תקופה מסוימת הוא חי חצי מהזמן בבירה הגרמנית וחצי ביפו, מדלג בין שמש ואפרוריות, סדר ובלאגן, אסף של פה ואסף של שם. בלי אף מילה על מחירי המילרי - אבל על מחירי הדיור כן

עקבו אחר הפודקאסט באפל פודקאסטס, גוגל פודקאסטס או ספוטיפיי

2. התוכנית להעלמת המיליארדרים | הצוללת

אורי פסובסקי נסע ללונדון לפגוש את פרופ' תומס פיקטי, כוכב הרוק של הכלכלה, לכבוד צאת ספרו החדש. ביחד עם שלומית רביד, הם מנתחים את האיש שרוצה לשנות את העושר העולמי עם הצעות בלתי שגרתיות כמו מס רכוש שיממן מענק לכל אזרח. 

עקבו אחר הפודקאסט באפל פודקאסטס, גוגל פודקאסטס או ספוטיפיי

3. כך קרס הניסיון הבינלאומי להתמודד עם משבר האקלים | קטע כלכלי

המומחים מזהירים שמשבר האקלים מסכן את עתיד האנושות, ובעתיד הלא רחוק נסבול מחום קיצוני, רעב ומלחמות בסדר גודל שטרם חווינו. ד"ר אושי שהם-קראוס אירח ד"ר דב חנין, לשעבר יו"ר השדולה הסביבתית בכנסת, בכדי להבין האם ייתכן שבגלל הקפטיליזם לא נצליח לגבש קואליציה כלכלית שתציל את כדור הארץ.

עקבו אחר הפודקאסט באפל פודקאסטס, גוגל פודקאסטס או ספוטיפיי  

ואל תפססו את הפרקים החדשים של אוף דה רקורד והמדריך לטראמפסט