מנכ"ל מידרוג: "המשך הבהלה בשווקים עקב התפשטות הקורונה, עשוי להוביל לפתיחת מרווחים באג"ח הקונצרניות"

עסקים כרגיל בפברואר: הנפקות של אג"ח קונצרניות בכ-8 מיליארד שקל - עלייה של 86% לעומת חודש ינואר

עובדי שירות משלוחים בסין נערכים לעבודה בימי הקורונה / צילום: Ng Han Guan, Associated Press
עובדי שירות משלוחים בסין נערכים לעבודה בימי הקורונה / צילום: Ng Han Guan, Associated Press

על רקע המשך המגמה החיובית בשוק איגרות החוב הממשלתיות וירידת התשואות הדרמטית בחודשים האחרונים, נרשמה עלייה חדה בהיקף הנפקות האג"ח בשוק הקונצרני בחודש פברואר ובסיכום שני החודשים הראשונים של השנה. עם זאת, בשבוע האחרון נרשמו ירידות בשוק האג"ח הקונצרניות, על רקע הבהלה בשווקים מהתפשטות נגיף הקורונה (מדד תל בונד 60 איבד כ-0.7% ואילו מדד תל-בונד תשואות ירד ב-1% בשבוע). מתחילת השנה, המגמה בשוק הקונצרני מעורבת (מדד תל-בונד גלובל עלה בכ-2% לעומת ירידה קלה לתל בונד 60), בעוד שבשוק הממשלתי נרשמו עליות של עד 9%.

מסיכום שוק הנפקות האג"ח הקונצרניות שערכו כלכלני מידרוג, עולה כי בחודש שעבר גייסו החברות בבורסה כ-8 מיליארד שקל - פי 3 לערך לעומת היקף הגיוסים בפברואר 2019 ועלייה של 86% לעומת חודש ינואר. במידרוג מעריכים כי היקף ההנפקות הגדול מבטא את רצון החברות לזרז את תהליכי הגיוס לפני יציאת הרשות לניירות ערך לפגרה, הצפויה להימשך עד למועד פרסום דוחות רבעון הראשון של 2020 בחודש אפריל. בסיכום החודשיים הראשונים של השנה נרשמו בשוק הקונצרני גיוסים בהיקף של כ-11.8 מיליארד שקל - עלייה של 24% לעומת התקופה המקבילה ב-2019.

לדברי מנכ"ל מידרוג אבי שטרנשוס, "החודשיים הראשונים של 2020 נפתחו בסימן גידול בשוק ההנפקות, בעיקר בקרב מנפיקים בדירוגים גבוהים ובדגש על סקטור הנדל"ן. החברות ממשיכות לנצל את רמת הריבית הנמוכה, תוך כדי הארכת המח"מ הממוצע". הוא הוסיף כי "ככל שתימשך הבהלה בשווקים עקב התפשטות הקורונה, עשויה להיות לכך השפעה על פתיחת מרווחים בשוק האג"ח הקונצרניות. מנגד, הנזילות הגבוהה בשווקים תמשיך לתמוך בטווח הבינוני והארוך בביקושים בשוק האג"ח הקונצרני".

גיוסים בולטים בשוק האג"ח הקונצרני בפברואר
 גיוסים בולטים בשוק האג"ח הקונצרני בפברואר

שיפור בגיוון החברות שגייסו

במקביל לעלייה החדה בהיקף הגיוסים נרשם שיפור בגיוון החברות שגייסו בפברואר. לפי נתוני מידרוג, 25 סדרות אג"ח הונפקו בחודש שעבר על-ידי 20 חברות, לעומת 11 סדרות בידי 11 חברות בפברואר 2019. בעוד שהנפקות חודש ינואר השנה התמקדו בסקטור הנדל"ן, שריכז כ-80% מסך הגיוסים, בפברואר ירד חלקן בגיוסים של חברות הנדל"ן ל-52% (כ-4.2 מיליארד שקל). במקביל, נרשמה התעוררות בגיוסים בקרב הסקטור העסקי שאינו נדל"ן (כ-1.5 מיליארד שקל), לצד גיוסים בהיקפים של כמיליארד שקל בסקטור הפיננסי, בהובלת הבנק הבינלאומי והפניקס.

בסיכום דו-חודשי גייס סקטור הנדל"ן, באמצעות 23 חברות, כ-6.8 מיליארד שקל - עלייה של 51% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. חברות הנדל"ן היוו כ-60% מסך הגיוסים בינואר-פברואר בהשוואה ל-47% מהגיוסים בינואר-פברואר 2019. במידרוג מציינים כי שתי מגמות חדשות ניצפו בסקטור בחודש האחרון; הראשונה - התעוררות מסויימת מצד חברות נדל"ן זרות, לאחר היעדרות משוק ההון הישראלי משלהי 2019. כמו כן, רמת הביקושים הגבוהה בקרב הגיוסים האחרונים, לצד סביבת הריבית ארוכת הטווח הנמוכה שצפויה להימשך, הובילו חברות נדל"ן בעלות דירוגי אשראי גבוהים לגייס איגרות חוב חדשות בריביות נמוכות. הנפקת גב ים (גיוס של כ-780 מיליון שקל), למשל, נסגרה בריבית שנתית צמודה של 0.5% (מח"מ של כ-5.8 שנים).

סקטור הפיננסים גייס בפברואר ב-2 הנפקות חוב של הבנק הבינלאומי (כ-830 מיליון שקל) והפניקס (230 מיליון שקל). הסקטור העסקי מחוץ לנדל"ן גייס בפברואר, כאמור, כ-1.5 מיליארד שקל. מרבית הסכום גויס על ידי חברת האנרגיה והקמעונאות פז באמצעות הנפקת סדרה חדשה בהיקף כ-870 מיליון שקל. שתי הנפקות בולטות נוספות בסקטור זה בוצעו על-ידי חברות הליסינג אלבר ואלדן בהיקף של כ-145 מיליון שקל כל אחת.

בנוגע לאיכות האג"ח שהונפקו, מציינים במידרוג כי חודש פברואר אופיין בירידה בשיעור ההנפקות הלא מדורגות לכ-6% בלבד, לעומת 16% בפברואר אשתקד. חלקו של החוב המדורג Aa3 ומעלה עלה משמעותית ביחס לחודשים קודמים ונאמד על כ-78% מסך ההנפקות (בניטרול מוסדות פיננסיים), בהובלת חברות הנדל"ן המניב, פז ומקורות, זאת לעומת שיעור של 52% בשנת 2019 כולה וכ-63% בחודש פברואר 2019.