התנודתיות בוול סטריט מיתנה את העליות בתל אביב: ת"א 35 עלה ב-1%

מדד ת"א 125 התחזק ב-1.3% ומדד ת"א 90 קפץ ב-2.1% • מדד הבנקים סיכם את היום בעלייה של 2.2% • הורדת הריבית המפתיעה של הפד לקראת סיום המסחר הזניקה את המדדים אך התנודתיות בוול סטריט מיתנה את העליות • לדברי אלה אלקלעי, יו"ר אי.בי.אי קרנות נאמנות, "השוק קצת נשם לרווחה היום, אבל סביר להניח שהתנודתיות הגבוהה תימשך" • אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב דש: "אם ההיסטוריה יכולה ללמד אותנו משהו, כדאי בתקופה הקרובה לאסוף מניות"

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

17:25

התנודתיות בוול סטריט לאחר הורדת הריבית המפתיעה של הפד מיתנה את העליות בבורסה בתל אביב. יום המסחר הסתיים כשמדד ת"א 35 עלה ב-1%, מדד ת"א 125 התחזק ב-1.3% ומדד ת"א 90 קפץ ב-2.1%. מדד הבנקים סיכם את היום בעלייה של 2.2%.

16:40

גם לאחר הפתיחה הפושרת בוול סטריט, תל אביב שומרת על העליות. מדד ת"א 35 עולה ב-1.3%, ת"א 125 ב-1.5% ומדד הבנקים מזנק ב-3.3%. מדד הנדל"ן, הנפט והגז והפיננסים רושמים עליות של סביב 2%.

15:00

שינוי מגמה נרשם היום (ג') בבורסה לניירות ערך של תל אביב: לאחר הירידות החדות בשבועיים האחרונים, על רקע חששות מהתפשטותו של וירוס קורונה והשפעתו השלילית על הכלכלה הגלובלית, רושמים היום מדדי המניות המובילים עליות נאות.

עליות השערים במדדי ת"א-35 ות"א-125 הגיעו ליותר מ-2.5% במהלך המסחר הבוקר, ובהמשך התמתנו בשעות אחר הצהריים. בשוק האג"ח נסחרות היום איגרות החוב הממשלתיות השקליות לטווח ארוך בעליות של עד 0.1%, ואילו מדדי תל-בונד המרכזיים רושמות עליות של 0.4%-0.5%. 

במסחר במטבעות, הדולר נסחר בירידה של כ-0.3% לרמה של 3.456 שקלים, ואילו האירו רשם עלייה של כ-0.5% לרמה של כ-3.84 שקלים.

בשוק ההון לא התרגשו מתוצאות הבחירות, המלמדות על התחזקות הימין. אלה אלקלעי, יו"ר אי.בי.אי קרנות נאמנות, אמרה כי "השוק מגיב היום בעיקר למה שקורה בחו"ל עם הקורונה ופחות לתוצאות הבחירות. הפכנו להיות די אדישים לפוליטיקה המקומית. אם היה משהו דרמטי ומפתיע בכיוון לא צפוי, השוק היה מגיב לזה, אבל התוצאות הן די בהתאם לציפיות והדרמה עם הקורונה בחו"ל הרבה יותר משמעותית - השוק מגיב לזה".

לדברי אלקלעי, "השווקים מגיבים היום להתגייסות של הבנקים המרכזיים וממשלות בעולם למנוע מעסקים לקרוס. כך שגם אם קורונה יישאר כאן עוד חודש או חודשיים, המדינות ערוכות להגיב לצרכים הכלכליים. בנוסף, נתנו לשווקים להבין שתהיה הורדת ריבית בארה"ב. ודבר נוסף - בצד של המחלה, הפרוטוקול של הבדיקה והיכולת לזהות ולבודד חולים משתפרים. אנחנו עדיין רחוקים להבין את הנגיף הזה, אבל ככל שהחורף יעבור ועונת השפעת תדעך, כנראה שגם מספר החולים בנגיף קורונה יירד ויילך". היא הוסיפה כי "השוק קצת נשם לרווחה היום, ויכול להיות שזה יימשך עוד כמה ימים, אבל סביר להניח שהתנודתיות הגבוהה בשווקים תלווה אותנו עוד פרק זמן".

אורי גרינפלד, האסטרטג והכלכלן הראשי של פסגות, אומר כי "ראינו לאחר שני הכישלונות הקודמים להקמת ממשלה בישראל וההחלטות על בחירות חוזרות, כי הבורסה אינה מגיבה כמעט לאירועים אלה. בצל כל האירועים הגלובליים האחרונים (כמו וירוס קורונה, הבחירות הארה"ב, סין וכדומה), המשקל של תוצאות הבחירות נמוך. בנוסף, נראה כי המשקיעים כבר הכניסו בשנה האחרונה לשיקוליהם כי הפערים בתפיסה הכלכלית בין שתי המפלגות הגדולות קטנים מאוד. לכן, ההשפעה של תוצאות הבחירות על הכלכלה הישראלית ועל השווקים צפויה להיות שולית".

"כלי המדיניות המוניטרית לא מתאים לטיפול באירוע" 

גם אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב דש, מתייחס בסקירתו השבועית לטלטלה האחרונה בשווקים, בעקבות המשך התפשטותו של וירוס קורונה בעולם. "אם מדובר בתקופה של כחודשיים עד לדעיכת המגפה, כפי שהיה בסין, הנזק ברוב המקרים אינו בלתי הפיך. ככלל, כל אירוע מהסוג של אסון טבע, מלחמה לטווח מוגבל או מגפה, אינו גורם בדרך כלל לפגיעה בפוטנציאל הצמיחה של המשק. זאת, לעומת משבר כלכלי או פיננסי. ישראל מכירה את זה מצוין, שיקום כלכלי ממלחמות או מבצעים צבאיים בצפון ובדרום, שנמשכו כחודש ושיתקו מחצית משטחה של ישראל, היה מהיר מאוד. צריכים גם להביא בחשבון שהפעילות בסין, החולייה הקריטית בשרשרת האספקה הגלובלית, מתחילה לחזור לשגרה. הנקודה הקריטית היא ארה"ב, שעלולה להיות רק בתחילת המגפה. ניתן רק לקוות שמוכנות הרשויות בארה"ב למקרה של התפשטות הקורונה עומד ברמה גבוהה. מדובר בנזק פטנציאלי גדול, אך כפי שמלמד הניסיון בסין מוגבל", הוא כותב.

לדעת זבז'ינסקי, כדי לתמוך בפעילות כלכלית ולרכך את הפגיעה, הרשויות צפויות לנקוט צעדים נמרצים. לדבריו, בהיבט של המדיניות המוניטרית צפויה הורדת ריבית בארה"ב, ואולי אף תגובה מתואמת של הבנקים המרכזיים בעולם. כעת החוזים מגלמים כבר ארבע הורדות ריבית של הפד. עם זאת, אומר זבז'ינסקי, "ש כאן שתי בעיות. הראשונה היא שחלק מהבנקים המרכזיים פשוט נטולי כלים. הבעיה השנייה היא שכלי המדיניות המוניטרית לא כל כך מתאים לטפל באירוע הנוכחי, שהוא כלכלי במהותו ולא רק פיננסי. הורדת ריבית או רכישות אג"ח לא יגרמו לאנשים לצאת לבילויים או קניות ולחברות לחדש עבודה. אין בינתיים פגיעה משמעותית במערכת הפיננסית, שדורשת מהבנק המרכזי להיות ספק נזילות במקום השחקנים בשוק. אין גם בעיה של עלויות מימון יקרות. הצעדים של המדיניות המוניטרית יכולים לסייע לשווקים, אבל בנסיבות הקיימות ללא אמצעים אחרים, ההשפעה תהיה מוגבלת בלבד".

לכן, לדברי זבז'ינסקי, "המדיניות המתאימה ביותר לטפל במצב היא המדיניות הפיסקאלית, באמצעות כלים שמופעלים בטווח הקצר, כגון הורדת מסים, הזרמות כספים למגזר העסקי והפרטי. למזלן של הממשלות, ברוב המדינות עלויות גיוס החוב נמוכות הרבה יותר מקצב הצמיחה - מה שמאפשר לגייס כספים למימון תמריצים בהיקפים גדולים. בשורה התחתונה, הנזק הכלכלי כתוצאה מהמגפה עלול להיות גדול, אך הסיכון למשבר כלכלי או פיננסי ממשמעותי כתוצאה ממנה נמוך". להערכתו, "אם ההיסטוריה יכולה ללמד אותנו משהו, כדאי בתקופה הקרובה לאסוף מניות".

מניות הבנקים בולטות היום בעליות חדות בבורסת תל אביב, בהובלת מניית הפועלים , ומניית לאומי . עוד בלטו בעליות של 5%-8% מניות ארד , אלטשולר שחם גמל,  אזורים , אנרג'יקס  ואלקטרה צריכה  . מנגד, מניית כיל  ממשיכה לאבד גובה, ויורדת בעוד 3% ומשלימה נסיגה של 22% מתחילת השנה. 

13:00

עליות בבורסה. מדד ת"א 35 קופץ ב-1.8%, מדד ת"א 90 מנתר ב-2.6%, מדד הבנקים עולה ב-3%, מדד ת"א נפט-גז קופץ ב-3.3%. 

פתאל החזקות  מובילה את העליות בקרב מניות ת"א 35 ומזנקת ביותר מ-5%, אחרי פריגו  עם עלייה של 4.5%, פועלים  מזנקת ב-3.9%, דלק  עולה ב-3.85%, אורמת טכנו  ומזרחי טפחות  קופצות בכ-3%.

העליות בתל אביב מגיעות בהמשך לראלי שנרשם אמש בוול סטריט, כאשר העליות התגלגלו גם לשוקי אירופה, וזאת על רקע הנכונות של הבנקים המרכזיים בעולם להגיב ולספק תמיכה לכלכלות כתוצאה מנזקי הקורונה.

מחזור המסחר בשוק המניות מסתכם בשעה זו בכ-888 מיליון שקל.

10:50

מדדי הבורסה בתל אביב מזנקים לאחר העליות החדות שנרשמו אמש בניו יורק. מדד הדאו ג'ונס רשם אתמול את העלייה היומית החדה ביותר מאז 2009, וזאת על רקע נכונות הבנק המרכזי של אירופה ושרי האוצר של ה-G7 לספק תמיכה לשווקים נוכח ההשלכות של נגיף הקורונה. 

מדד ת"א 35 מזנק ב-2.5%, ת"א 90 קופץ ב-3.4%, מדד הבנקים מנתר ב-3.3% ומדד ת"א נפט גז קופץ ב-4% לאחר ירידות חדות מתחילת השנה.

כל מניות מדד ת"א 35, מלבד לייבפרסון ואנרג'יאן, צבועות באדום בוהק בהובלת דלק שמזנקת ביותר מ-6%.

מחזור המסחר בשוק המניות מסתכם בשעה זו בכ-335 מיליון שקל.

10:08

לאחר הירידות החדות בשבוע שעבר, המסחר בבורסה בתל אביב נפתח בעליות חדות בהמשך לזינוק החד שנרשם אמש בוול סטריט. מדד ת"א 35 מזנק ב-2.6%, ת"א 90 ב-3.1% ומדד הבנקים ב-3.5%.

דלק  מזנקת ב-6.8%, מגדלי ים תיכון ב-7%, רציו  ב-5%, סלקום  זינקה ב-7.7%, מור השקעות  ב-6.7%, אטראו שוקי הון  מזנקת ב-5%.

העליות החדות שנרשמו אמש בניו יורק מגיעות על רקע הנכונות של הבנקים המרכזיים ושרי האוצר של ה-G7, לתמוך בשווקים נוכח ההשפעות של התפשטות נגיף הקורונה על הכלכלה. 

הבנק המרכזי של אירופה (ECB) מסר אמש כי הוא עוקב מקרוב אחר השלכות נגיף הקורונה על הכלכלה. "התפרצות נגיף הקורונה מתפתחת במהירות ויוצרת סיכונים לתחזית הכלכלית ולתפקוד השווקים הפיננסיים. אנו מוכנים לנקוט אמצעים מתאימים וממוקדים בהתאם לצורך ולהתאמה לסיכונים הבסיסיים".

10:00

צפי לעליות חדות: המסחר בבורסה בתל אביב צפוי להיפתח בעיכוב ("פתיחה אנגלית") וזאת בשל התנודה הצפויה כלפי מעלה בהמשך לעליות החדות שנרשמו אמש בוול סטריט. 

נזכיר לגבי "פתיחה אנגלית" כי אם מדד תל אביב 35 צפוי לעלות או לרדת בשיעור של 2.5% ומעלה - נדחית פתיחת המסחר במספר דקות. אם הפקודות שנוספו בזמן הדחייה אינן מביאות את השינוי במדד המעו"ף לשיעור של פחות מ-2.5% - תבוצע דחייה נוספת. אם לאחר הדחייה השנייה המדד הצפוי עולה או יורד ביותר מ-5% - תבוצע דחייה שלישית של כ-45 דקות נוספות הנקראת "מנתק זרם" (אחרת - מתחיל המסחר).

06:00

המסחר בבורסה בתל אביב צפוי להיפתח הבוקר (ג') בהמשך לעליות החדות שנרשמו אמש בניו יורק ועל רקע תוצאות הבחירות לממשלה בישראל עם ניצחון לנתניהו לפני המדגמים. אתמול לא התקיים מסחר בשל הבחירות לכנסת.

המסחר בוול סטריט ננעל אמש (ב') בעליות חדות של סביב ה-5%, וזאת על רקע הציפייה משרי האוצר של מדינות ה-G7 להיפגש היום ולגבש תגובה מתואמת להתפשטות נגיף הקורונה. מדד הנאסד"ק זינק ב-4.5%; הדאו ג'ונס נסק ב-5%, או 1,293 נקודות - העלייה היומית החדה ביותר מאז 2009; מדד S&P 500 עלה ב-4.6%; מדד הפחד (VIX) צלל ב-20%.

בקרב המניות הדואליות, טבע ואלביט מערכות חוזרות עם פער חיובי של כ-1%, נייס שבה עם פער חיובי של כ-2%, פריגו חוזרת עם פער חיובי של יותר מ-4%, טאואר עם פלוס 1.65%, אורמת עם פער חיובי של 3.9%, ואופקו עם פער חיובי של יותר מ-5%.