חשד: גנבו כספי פנסיה במסווה של "חברה לאיתור כספים אבודים"

עפ"י החשד, החשודים איתרו קורבנות דרך פרסומים ברשת, זייפו מסמכים המעידים על סיום העסקת העובד, ובאמצעותם פנו לקרן הפנסיה כדי לפדות את הכספים, תוך שהם מציגים בפני הקורבנות כי מדובר בכספים אבודים שהצליחו לאתר עבורם - ואז דרשו מהם שכר-טרחה במאות אלפי שקלים

זוג קשישים יושב על ספסל ציבורי / צילום: שלומי יוסף
זוג קשישים יושב על ספסל ציבורי / צילום: שלומי יוסף

משטרת ישראל עצרה לחקירה שני חשודים שפעלו על-פי החשד במסווה של "חברה לאיתור כספים אבודים" ופדו במרמה את כספי הפנסיה של קורבנותיהם. מדובר בסכום מצטבר של מעל 2 מיליון שקל, עבורו דרשו שכר-טרחה בגובה מאות אלפי שקלים.

ראשיתה של החקירה לפני כשבועיים. לפי תלונות שהוגשו במחלק ההונאה של משטרת ישראל, אל המתלוננים פנה אדם שהציג את עצמו כבעל חברה לאיתור כספים אבודים. לאחר שרכש את אמונם, אותו אדם הצליח להוציא מהם את פרטיהם האישיים הנדרשים לו על-מנת לבצע עבורם את הבדיקה ואיתור כספיהם. כעבור מספר ימים פנה אליהם שוב החשוד בטענה כי איתר עבורם את הכספים, והם נכנסו לחשבונות הבנק הפרטיים שלהם. בתמורה הוא דרש מהם שכר-טרחה העומד על כ-20%-30% מהסכום ש"איתר" עבורם. בשלב זה התברר למתלוננים כי מדובר בכספי הפנסיה שלהם.

חוקרי המשטרה הצליחו במהלך החקירה הסמויה שנוהלה עד כה לגבש את שיטת פעולתם של שני חשודים שפעלו יחד. לפי שיטה זו, החשודים נהגו לאתר את קורבנותיהם באמצעות פרסומים באתרים וברשתות החברתיות, ולאחר שכאמור רכשו את אמונם לביצוע הבדיקה, זייפו על-פי החשד מסמכים בחתימת "המעסיק" המעידים על סיום העסקה של העובד, ובאמצעותם פנו לקרן הפנסיה הרלוונטית על-מנת לפדות את הכספים - כל זאת תוך שהם מציגים בפני הקורבנות כי מדובר בכספים אבודים אותם "הצליחו" לאתר עבורם.

בשלב זה, לאחר שהמתלוננים הבחינו להפתעתם בכספים שנכנסו לחשבונם, הם נדרשו להעביר את שכר-הטרחה. על-פי החשד, בדרך פעולה זו הותירו החשודים את המתלוננים עם פחות ממחצית מכספי הפנסיה אותם צברו לאורך השנים, ופגעו בהם קשות מבחינה כלכלית.

הבוקר (ג'), עם מעבר החקירה לגלויה, פשטו החוקרים על משרדי החברה של החשודים (בני 31 ו-33 מדרום הארץ) ועצרו אותם לחקירה בחשד לקבלת דבר במרמה, זיוף מסמך בנסיבות מחמירות, שימוש במסמך מזויף, הלבנת הון ועבירות נוספות.

בחיפוש במשרדי החברה של החשודים נתפסו מסמכים, מחשבים, התקני מדיה והמחאות בסכומים גבוהים. בנוסף, החוקרים הקפיאו את חשבונותיהם של החשודים ותפסו נכסים ורכוש במטרה לאתר את כספי המתלוננים, ולנסות לצמצם את הפגיעה בהם. מחר (ד') יובאו החשודים בפני בית המשפט לדיון בעניינם.

מהמשטרה נמסר היום כי "משטרת ישראל קוראת למי שחושב שנפגע מדפוס פעולה דומה או באופן ישיר מהחשודים, לפנות בהקדם לתחנת המשטרה ולהגיש תלונתו".