קידום תחבורה ציבורית ושבילי אופניים: אושרה תוכנית המתאר לתחבורה

התוכנית שמה דגש על קידום תחבורה ציבורית ושבילי אופניים וצמצום הפערים בנגישות למוקדי תעסוקה • החברה להגנת הטבע: "מקווים שבעת יישומה של התוכנית יוחלט לוותר כליל על הקמת דרכים חדשות, ושיינתן דגש מוחלט על מערכות תחבורה ציבורית והסעת המונים"

שביל אופניים על טיילת תל אביב / צילום: איל יצהר
שביל אופניים על טיילת תל אביב / צילום: איל יצהר

המועצה הארצית לתכנון ובנייה אישרה היום את תוכנית המתאר המשולבת לתחבורה יבשתית (תמ"א 42), וזו תונח על שולחן הממשלה לאישור. מטרת התוכנית היא להניח יסודות תכנוניים ארוכי טווח, שמכוחם ניתן יהיה לקדם תכנון מפורט של פרויקטים תחבורתיים ארציים, לאור הגידול באוכלוסייה והצורך לייצר מענה הולם לעומס הגובר בכבישים.

התוכנית שמה דגש על קידום תחבורה ציבורית ושבילי אופניים, צמצום הפערים בנגישות למוקדי תעסוקה וייעול שימושי קרקע, תוך התבססות על שימוש בתוואים קיימים וייעול השימוש בהם, ותוספת של דרכים ומסילות. לדברי המועצה הארצית, הרחבה של תוואים קיימים תביא למניעה של פריצה של תוואים חדשים ובכך מניעת השלכות על הסביבה. במסגרת הדיונים בוועדת המשנה של המועצה הארצית נקבע כי במסגרת התכנון המפורט, יבחנו מעברים אקולוגיים באזורים הנדרשים וכן הצורך לבחון את השימוש בשטחים הכלואים במחלפים.

יחד עם זאת, בחברה להגנת הטבע אשר בירכו על התוכנית אומרים כי אמנם היא מפחיתה את מספר הדרכים החדשות וכך מצמצמת משמעותית את הפגיעה בשטחים הפתוחים. אולם, הם מוסיפים כי "אנו מקווים שבעת יישומה של התוכנית, יוחלט לוותר כליל על הקמת דרכים חדשות, ושיינתן דגש מוחלט על מערכות תחבורה ציבורית והסעת המונים".

התוכנית כוללת מספר מרכיבים שלא הופיעו כדרישה מחייבת עד היום בתוכניות המתאר הארציות לדרכים ומסילות: דרכים ארציות שהוגדרו כדרכים לתחבורה ציבורית ושיתופים הוגדרו כדרכים רבות קיבולת, בהם יישמר שטח לנתיבים ייעודיים. בנוסף, נקבעו מספר צירים כבלעדיים לתחבורה ציבורית. אלו יוכלו לשמש גם כתשתית מאפשרת לתנועה אוטונומית בנסיעות שיתופיות, אך גם לתחבורה ציבורית, כגון רכבת קלה או רכבת כבדה.

התוכנית קובעת הוראות לשילוב התחבורה הציבורית בכל תוכנית מתאר, בהמשך להנחיות מנהלת מינהל התכנון בנושא, והוראות לאזורים מיוחדים לרכיבת אופניים בכלל המרקמים העירוניים. התוכנית החדשה אף שואפת לארגן את מערכת הדרכים באופן המקנה משמעות גבוהה יותר לחיבורים בין מערכות תנועה מטרופוליניות ויצירת רשת תחבורה רציפה. זאת, בין היתר, באמצעות קביעת מרכזי תחבורה ציבורית משולבים למעבר בין אמצעי תחבורה, ושמירת שטח לצורך הקמתם.

"תמ"א 42 היא התחלה טובה. זו פעם ראשונה שיש תכנית שמאגדת את כל תכניות התחבורה ברמה הארצית", אומרת יעל דורי, ראש תחום תכנון ותחבורה באדם טבע ודין. "במצב התחבורה בישראל, יש צורך בחיזוק משמעותי לתחבורה הציבורית. הציבור הישראלי משווע לתחבורה ציבורית איכותית מדלת לדלת. כאשר זה יקרה, אנחנו בטוחים שהציבור יוותר על המכונית הפרטית, העמידה הפקקים וחיפוש החניה הבלתי נגמרים.

"אנחנו מברכים ושמחים על ההתייחסות בתמ"א לתכנון משולב תחבורה ציבורית וסבורים שההנחיות צריכות להיות מחייבות בהליכי התכנון והבניה על מנת להביא לשינוי אמיתי ומהיר. לכולנו מגיע להגיע".

התוכנית תחליף את פרק התחבורה הקיים בתמ"א 1, אשר התבסס על התכניות הארציות הקיימות, ובהמשך צפויה להגיע לדיון גם תוכנית המתאר הארצית לתשתיות אנרגיה (תמ"א 41). מנכ"לית מינהל התכנון, דלית זילבר, אומרת היום כי "תוכנית ארצית חשובה זו, שמטרתה בין השאר, קידום תחבורה ארצית משולבת, יעילה ומקיימת אשר תעודד פיתוח כלכלי וייעול השימוש בקרקע הינה בשורה אמיתית לתושבי המדינה. ההיבט התחבורתי בא לידי ביטוי בכל תוכנית שמאושרת ע"י מוסדות התכנון.

"עם אישור תוכנית מתאר חשובה זו, נוכל לקדם תכניות תחבורתיות מפורטות שישפרו את איכות חיי התושבים. שיתוף הפעולה בין משרד התחבורה ובין מינהל התכנון, הוביל לגיבוש תוכנית חשובה והכרחית לעתיד מדינת ישראל שנותנת מענה לאתגרי התחבורה העכשוויים והעתידיים".